شناسهٔ خبر: 29187596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تحریم‌های آمریکا باعث هرج و مرج در اقتصاد جهان می‌شود

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  'عبدالباری عطوان' نویسنده و تحلیلگر مشهور و سردبیر 'رای الیوم' نوشت: تحریم صادرات نفت ایران به افزایش شدید قیمت این ماده در بازارهای جهانی منجر می شود و بر اقتصاد کشورهای مصرف کننده به ویژه در اروپا که به استقبال زمستان سردی می روند و نیاز به واردات بیشتر نفت دارد تاثیر منفی می گذارد.

بسته دوم تحریم ها که به گفته مسئولان آمریکایی شدیدترین تحریم ها برضد ایران به شمار می رود و بخش های انرژی را هدف قرار داده است بزرگترین آزمون برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به شمار می رود و بیشتر شاخص ها تاکنون نشان می دهد که احتمال شکست آن بسیار بیشتر از موفقیت آن است.

هنگامی که دولت آمریکا اعلام می کند که هشت کشور را از این تحریم ها معاف می کند به آن معناست که تهدیدهای ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران فقط یک بمب صوتی برای جنگ روانی بود و صادرات ایران مقداری کمتر از قبل ادامه خواهد یافت و این نخستین مقدمه شکست این تحریم هاست.

مهمترین کشورهایی که از تحریم های ایران معاف می شوند همان کشورهایی هستند که پیش از این تهدید کرده بودند که به این تحریم ها پایبند نخواهند بود و کشورهایی مانند چین، هند، ترکیه، اتحادیه اروپا از بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و چنان که از هم اکنون پیداست ترامپ در این معرکه شکست خورده است و از هم اکنون از تهدیدات آن ها هراسناک است.

تحریم های آمریکا که از ابتدای روی کارآمدن ترامپ مانند موش ها تکثیر شده اند به سرعت درحال ازدست دادن تاثیر خود هستند.

این تحریم ها باعث شده است که بسیاری از کشورهای بزرگ در منطقه و خارج از آن مانند روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا و ترکیه در مقابل هیمنه دلار بر اقتصاد جهانی جبهه گیری کنند و از مبادله پایاپای یا مبادله با ارزهای ملی مانند روبل، یوان، یورو و ین استفاده کنند.

روسیه در یک تصمیم راهبردی بهای سلاح های صادراتی خود را به روبل دریافت می کند و آخرین قرارداد به این شیوه فروش سامانه اس 400 به هند بود، چین نیز ارزهای غیر دلار در مبادلات تجاری خود به ویژه در زمینه انرژی را مورد استفاده قرار داده است و اتحادیه اروپا سیستم مالی جدیدی براساس مبادله پایاپای در دستور کار قرار داده است و در همکاری با ایران و تبادل تجاری 20 میلیارد دلاری از یورو استفاده می کند.

درست است که ترامپ برای جبران کاهش عرضه نفت بر تولید عربستان و روسیه امید بسته است ولی این امید چندان به جا نیست زیرا عربستان امکان تامین فوری این کمبود و افزایش تولید را ندارد و تولید نفت روسیه از چاه های سیبری نیز در چهار ماه آینده به دلیل یخبندان 500 هزار بشکه کاهش می یابد و حتی اگر این کشور مایل به همکاری با آمریکا برای جبران کاهش عرضه نفت باشد این همکاری قطعا مجانی نخواهد بود و آمریکا باید امتیازاتی از جمله لغو کلی یا جزئی تحریم های روسیه به خاطر اوکراین و تسلط بر شبه جزیره کریمه به روسیه بدهد.

ایران 40 سال با تحریم زندگی کرده است و توانسته این تحریم ها را به فرصت و خودکفایی تبدیل کند و صنایع نظامی خود را بسیار توسعه دهد و در این زمینه به خودکفایی برسد و به یک ابرقدرت منطقه ای تبدیل شود.

این دور از تحریم های آمریکا نیز به بار نخواهد نشست و ایران از آن در راستای منافع خود بهره خواهد برد و موجب ایجاد دشمنان بیشتری برای آمریکا در خاورمیانه و جهان خواهد شد.

4 نوامبر 1964 (13 آبان 1343) محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران و ژاندارم آمریکا در منطقه خاورمیانه ، امام خمینی (ره) را به ترکیه و سپس به عراق و فرانسه تبعید کرد و پنجم نوامبر 2018 بسته دوم تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز می شود. این همزمانی معانی مختلفی دارد.

تبعید امام خمینی (ره) به بازگشت پیروزمندانه وی به تهران و فرار شاه منجر شد و شاه مخلوع که ده ها سال به آمریکا خدمت کرده بود اجازه ورود به آمریکا را نیافت.

در همین تاریخ امریکا و هم پیمانانش وارد تونل تاریکی شدند که قطعا با زخم های بسیار و شکست خورده از آن خارج خواهند شد و اسرائیل و هم پیمان های جدید و قدیم عرب آن نیز که برای نتانیاهو فرش قرمز پهن می کنند در این شکست ، آمریکا را همراهی خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما