شناسهٔ خبر: 29183901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سلطه اقتصادی آمریکا در جهان مرهون سلطه پولی آنهاست/ آمریکا صرفا بدون هیچ زحمتی با انتشار کاغذِ دلار خلق ثروت می کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اقتصاد جهانی و کاهش سلطه دلار پخش شد.

صاحب‌خبر -

سلطه اقتصادی آمریکا در جهان مرهون سلطه پولی آنهاست

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اقتصاد جهانی و کاهش سلطه دلار پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقتصاد جهانی و کاهش سلطه دلار موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 13 آبان ماه بود که با حضور رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و محمدرضا رنجبر فلاح اقتصاددان  برگزار شد.

محمدرضا رنجبر فلاح اقتصاددان در ابتدای برنامه با بیان اینکه سوء استفاده آمریکا از ابزاری مثل دلار در گذشته نیز سابقه داشته، اظهار کرد: در تاریخچه سلطه نظام پولی این موضوع واقعیت دارد، ضمن اینکه به اعتقاد بنده سلطه اقتصادی آمریکا مرهون سلطه پولی آنهاست و برنده اقتصادی جنگ جهانی دوم نیز این کشور بوده است، به این خاطر که صادرات اسلحه به اروپا را بر عهده داشت و کشورش آسیب ناشی از جنگ را هم ندید؛ بنابراین توسعه اقتصادی در این کشور به دلیل مشکلات دیگر کشورها به شدت رشد پیدا کرد و ارزش دلار افزایش یافت.

رنجبر فلاح تصریح کرد: در این زمینه بسیاری از کشورهایی که طلا را بعنوان پشتوانه پولی خود نگاه می کردند، زمانی که شاهد ارزش دلار نسبت به طلا بودند دلار را هم نگه داشتند، در نتیجه بعد از جنگ جهانی دوم حدود 44 کشور گردهم آمدند که راجع به نظام پولی دنیا تصمیم بگیرند که در آنجا اختلاف نظرهایی هم بین اقتصاد دانان آمریکایی از جمله وزیر امورخارجه وقت با وزیر خزانه داری انگلستان پیش آمد، اختلاف کشورها یک راه حلی را به دنبال داشت که دلار پذیرفته شود و رابطه دلار و طلا ثابت بماند که در آن زمان به ازای هر یک انس طلا، آمریکا فقط حق انتشار 35 دلار را دارد که آمریکا هم در آن کنفرانس به این موضوع متعهد شد، اما بعد از یک زمانی کشورها متوجه شدند که حجم دلارهایی که آمریکا منتشر کرده با میزان ذخایر طلا هماهنگی ندارد.

وی ادامه داد: فرانسه دلارها را فرستاد و تاکید کرد که آمریکا با تائید امضای نرخ مصوب، طلاها را دریافت کند و آمریکا در مرتبه اول و دوم طلاها را ارسال کرد، اما بعد آن را قطع کرد که نیسکون در آن زمان این رابطه را قطع کرد، بنابراین این اولین سوء استفاده آمریکا با استفاده از دلار به حساب می آید.

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه اظهار کرد: اتفاقاتی که از حدود سال 1944 با مشارکت 44 کشور به وجود آمد و تشکیل دو محور راهبری مکانیزم صندوق بین المللی پول و بانک جهانی یک ظرفیتی را در اختیار کشور آمریکا قرار داد، انگلستان به دلیل پاسخگویی به نیازهای داخلی خود، هرج و مرج فزاینده، افزایش نرخ تورم به وجود آمده درخواست جایگزینی 3 میلیارد دلار با طلاهایی که در اختیار آمریکا بود را کرد که آمریکا توانایی این مسئله را نداشت که آغاز فروپاشی از این نقطه بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کشور آمریکا به مدت 2سال با عدم پاسخگویی به نیازها به دلیل کمبود خزانه مواجه بوده،گفت: با توجه به این که در برابر قابلیتی که برای دلار ایجاد شده یک مکانیزم بازگشت به دلار هم در ساختار تجاری ایالات متحده آمریکا تعریف شده بود، در مرحله اول قبل از سال 1971 و در مرحله دوم بعد از این سال یک بحثی به وجود آمد که دلار در اختیار گذاشته شده بر اساس مکانیزم تراز تجاری است، ضمن اینکه آمریکا یکی از صادرکنندگان موفق همان 27 سال به حساب می آید و مکانیزمی را به وجود آورد که دلار بدون پشتوانه را هم از طریق صندوق بین المللی پول به کشور خود بازگرداند که بتواند نرخ بهره را مدیریت کند.

وی ادامه داد: بازگشت این پول به مکانیزم اقتصادی آمریکا یک فرصت جدیدی را در اختیار نظام بانکداری آمریکا و هفت بانک اصلی آن قرار می دهد و فروش اوراق از بازگشت این پول ها مهم ترین قاعده است که قدرت خرید آمریکا در تراز تجاری جهان را به شکل غیر واقعی افزایش می دهد.

شاه ویسی با بیان اینکه کشور آمریکا صرفا بدون هیچ زحمتی با انتشار کاغذ دلار خلق ثروت می کند، اظهار کرد: آنها این مزیت ها را به وجود می آورند که این پول ها را یکبار دیگر هم به سیستم پولی خود باز گردانند، در مرحله دوم به صورت وام در اختیار شرکای اقتصادی خود با نرخ بهره بسیار پایین عرضه می کند که در عین حال اقتصاد کشورها به قابلیت دلار وابسته می شود و از مهم تر آنچه بعنوان ارزش افزوده از آن تلقی می شود که گردش پول در اختیار آمریکایی ها باقی می ماند.

شاه ویسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به این سمت پیش رفتیم که پولِ پایه معاملات اصلی را به یورو تغییر دهیم گفت: بخشی از مقاصد صادراتی ما کشورهای اروپایی‌ها بودند، ما در وهله اول باید پایه پول اصلی را برای مبادلات اصلی ارزی مشخص کنیم به طوری که مجلس مصوبه ای را در این خصوص گذراند و شورای هماهنگی سران قوا نیز آن را تصویب کردند که باید پول یورو به عنوان پول پایه معاملات ارزی مشخص شود تا محور تعامل بین دو کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم مکانیزم اندازه گیری روابط پولی را تغییر دهیم ادامه داد: این موضوع یک محاسبات فنی دارد، یک اتاق باید این مبادله را انجام دهد و به نرخ برابری در یک سبد مشترک برسند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به خاطر نوساناتی که در طی یک دهه گذشته در برابری ریال نسبت به پول های جهان مانند دلار و یورو داشتیم شاهد نوسان بالایی بودیم گفت: باید سطح قابلیت سیاست‌گذاری پولی را به سطح قابل اتکاء در روابط خود با یک کشور قرار دهیم.

شاه ویسی با اشاره به اینکه باید یک پول پرقدرت با ثبات را محور قرار دهیم تصریح کرد: باید بتوانیم آن پول را انتخاب کنیم تا بر اساس آن امور صورت بگیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افول قابلیت دلار در سطح جهان خاطرنشان کرد: متغیرهای ریز و درشتی را در این رابطه می‌توان اضافه کرد، ۷۸۰ هزار میلیارد دلار اوراق ابزار های مشتقه مختلفی که بخش بزرگی از آن بدهی نظام بانکی بين‌المللی با عنوان دلار به یکدیگر وجود دارد که شاید موهوم باشد، 200 میلیارد دلار رمز ارز جنس پول مبتنی بر دلار دارد که مبتنی بر فناوری است که در رصد ثروت های ملی موهوم قلمداد می شود.

وی با اشاره به هویت پول های ملی افزود: هویت سرمایه ها و دارایی های ملی را نمی توان با یک پول موهوم تعریف کرد ولو اینکه قابلیت فرار ، فری بانک کردن ما و تسهیل کردن امور را داشته باشد ، امروزه اقتصاد های پر قدرتی وجود دارند که هم مخالف این نظام گنگستری بانکداری آمریکایی هستند که پول آنها را رصد و معاملات آنها را اندازه گیری می کند و نهایتاً جنگ اقتصادی به وجود می آورد، پشتوانه سازی اقتصاد های بزرگ مهم ترین ظرفیت به حساب می آید و اگر بخواهیم به رمز ارزها اشاره کنیم، بسیاری از متغیرهای جدید پولی را می توان مطرح کرد اما در سیاست‌گذاری پولی امروز این مسئله موهوم است.

فلاح ادامه داد: در ساز و کار پیمان پولی یک اتاق تسویه دیده شده تا دفاتر بین بانک مرکزی دو کشور بتوانند تسویه را انجام دهند و در پایان یک بار سرجمع ها بالانس شود.

وی با اشاره به اینکه کشوری می‌تواند برای پیمان پولی محور قرار بگیرد که ثبات پولی داشته باشد افزود: با ارز دیجیتال جدید می تواند تهاتر و تسویه را انجام داد، به طوری که اکنون شاهد گسترش آن هستیم ، یکی از دلایل اصلی آن بحث شناسایی مشتری است که سختگیرانه صورت می گیرد و مقررات اف ای تی اف در آن حاکم است.

این اقتصاددان با بیان اینکه شبکه رمز ارزها هزینه نقل و انتقال را پایین آورده گفت : در این خصوص سه مکتب وجود داشت که باید به ازای پول تولید شده شمش طلا وجود داشته باشد، در گروه اول بانک ها می گفتند نیازی به ذخیره ۱۰۰ درصدی نیست و لذا ۷۰% می توان ذخیره شمش را نداشته باشیم ، مکتب دیگر می ‌گفت که بانک مرکزی نیاز نداریم به طوری که باید همانند هر کالای دیگری عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه این رمز ارزها خارج از سیستم متمرکز بانک های مرکزی خلق و ایجاد شده اند خاطرنشان کرد: فناوری های جدید به کمک رمز ها آمده اند و مردم می‌توانند بر اساس دارایی که دارند یا ارز دیگر را ایجاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما