شناسهٔ خبر: 29181387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تکذيب خبر « توليد سيب زميني‌ با نيترات بالا در کرمانشاه»

صاحب‌خبر -

به گزارش ايسنا، در اين گزارش عنوان شد که سيب زميني‌هاي کشت شده در استان کرمانشاه که عمدتا توسط کشاورزان مهاجر از استان‌هاي همدان و اصفهان کشت مي‌شوند حاوي نيترات بالايي بوده که براي سلامت مضر است. همچنين عنوان شد پيازهاي کشت شده در استان کرمانشاه نيز چنين وضعيتي دارند و نيترات موجود در آنها به دليل استفاده بي رويه از کودهاي شيميايي بالا است.

بر اساس استانداردها حد مجاز نيترات در سيب زميني 250 ppm و در محصول پياز 1000 ppm است و آنطور که در اين گزارش عنوان شد نيترات موجود در اين محصولات دو تا سه برابر حد مجاز است.

کرمانشاه 7100 هکتار مزارع سيب زميني و 2200 هکتار مزارع پياز دارد و سالانه حدود 350 هزار تن سيب زميني و 160 هزار تن پياز از اين مزارع برداشت مي شود و انتشار خبر وجود نيترات بالا در اين دو محصول در فضاي مجازي، موجب ايجاد نگراني در سطح جامعه شده است.

درهمين راستا مسئولان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه که از همان ساعات اوليه انتشار اين گزارش آن را تکذيب کردند، شنبه (12 آبان) با دعوت از خبرنگاران ، آنها را سر مزارع سيب زميني و پياز استان کرمانشاه که توسط کشاورزان مهاجر در حال کشت است بردند تا بصورت تصادفي در حضور خبرنگاران نمونه برداري از اين محصولات انجام شده و نيترات موجود در آنها آزمايش شود.

مزارعي که از آنها بازديد کرديم همان مزارعي بود که در گزارش منتشر شده نيز از آنها نمونه برداري شده بود. کشاورزان همداني که مشغول برداشت سيب زميني بودند و از حضورمان در مزرعه متعجب بودند با دعوت مسئولان جهاد کشاورزي به جمع خبرنگاران آمدند تا در خصوص ميزان استفاده از کودهاي شيميايي توضيح دهند.

يکي از آنها که با ليسانس مديريت از روستايي در همدان آمده بود تا در مزارع استان کرمانشاه سيب زميني کشت کند جلوتر آمد و عنوان کرد که هفت تُن در هکتار کود مرغي به زمين مي دهد و در خصوص استفاده از کودهاي شيميايي هم تنها کود مورد استفاده آنها کود اوره است که سه کيسه براي هر هکتار زمين استفاده مي کنند.

او گفت: کود اوره که حاوي نيترات است اگر بيش از حد به زمين زده شود محصول سيب زميني ترک برمي دارد و سيب زميني ديگر آن کيفيت و مرغوبيت را ندارد.

سراغ مزرعه ديگر هم رفتيم که در آن اين بار کشاورزان اصفهاني مشغول کشت پياز بودند، اين کشاورزان هم عنوان کردند که کود شيميايي مورد استفاده در زمين آنها هم به ميزان مجاز است و از دو کيسه کود اوره و دو کيسه کود فسفاته در زمين استفاده مي کنند.

در بخش ديگري از گزارش عنوان شده بود که براي رشد بيشتر محصولات از اسيد استفاده مي کنند که معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه با ابراز تاسف از اين ادعاي عجيب گفت: اين ادعا کاملا بي اساس است، زيرا اسيد گياه را کلا نابود مي کند.سيد افشين صفوي گفت: ماجرا از اين قرار است که مقداري اسيد سولفوريک آن هم بصورت کنترل شده در آب چاه که مزارع را با آن آبياري مي کنند مي ريزند که با آهک موجود در خاک ترکيب شده و ماده‌اي از ترکيب اين دو ايجاد شده که موجب تقويت ساختمان خاک مي شود.

برچسب‌ها:

نظر شما