شناسهٔ خبر: 29174263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پروپاگاندای آمریکا مانع اجلاس سازمان جهانی جهانگردی نشد/ دبیرکل UNWTO به ایران می‌آید

با وجود تحریم‌ها و پروپاگاندای آمریکا، چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی هفته آینده در ایران برگزار می‌شود که دبیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و همچنین ۲۶ کشور عضو از جمله آمریکا و انگلیس در آن حضور خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این جلاس از ۲۱ تا ۲۵ آبان‌ماه در استان همدان به میزبانی مجموعه گردشگری غار علیصدر به عنوان عضو وابسته سازمان جهانی جهانگردی برگزار می‌شود که علاوه‌ بر دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی و هیات اجرایی دبیرخانه اعضای وابسته، نمایندگانی از کشورهای اسپانیا، آلمان، افریقای جنوبی، ترکیه، نیجریه، آرژانتین، ایتالیا، فنلاند، مالزی، آمریکا، پرتغال، اندونزی، هند، پرو، یونان، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کلمبیا، پاکستان، کرواسی، ازبکستان، امارات، جمهوری آذربایجان، اردن و بلغارستان در آن حاضر می‌شوند.

چرا سفر دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به ایران مهم است؟

ولی تیموری ـ معاون گردشگری کشور ـ در نشست خبری که به این بهانه امروز (یکشنبه ۱۳ آبان‌ماه) در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با اعتقاد بر این‌که تحریم‌ها مانع حضور نمایندگان کشورهای خارجی در این رویداد بین‌المللی نشده است و این اجلاس با شرکت ۶۰ مهمان از ۲۶ کشور برگزار می‌شود، گفت: گردشگری در شرایط تحریم‌ علاوه بر خنثی کردن حربه‌های دشمنان به عنوان ابزار دیپلماتیک در اختیار جهان قرار گرفته است، بنابراین در تمام اسناد بین‌المللی معمولا جزو اولویت‌های نخست مطرح می‌شود.

علی لاریجانی ـ مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری این معاونت ـ در ادامه با بیان این‌که ایران درحال حاضر ۱۶ عضو وابسته در سازمان جهانی جهانگردی دارد که رتبه آن نسبت به سال ۲۰۱۷ که ۱۲ بوده حتما با ارتقاء همراه است، گفت:  در اجلاس سی‌ونهم که در ارمنستان برگزار شد ۳۹ عضو حضور داشتند، درحالی‌که طبق ویزاهای صادر شده، در اجلاس ایران قرار است نزدیک به ۷۰ عضو وابسته حضور داشته باشند.

تیموری ـ معاون گردشگری ـ همچنین توضیح داد: دو نوع عضویت در سازمان جهانی جهانگردی وجود دارد که یک گروه عضویت رسمی دارند و شامل وزار و مقامات گردشگری می‌شوند و دیگری اعضای وابسته است که بخش‌های خصوصی کشورها را شامل می‌شود. اجلاس همدان با حضور اعضای وابسته (بخش خصوصی) برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری دو رویداد جانبی شامل سمینار بین‌المللی «بهره‌گیری گردشگری فرهنگی از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات» در راستای شعار جهانی این سازمان و همچنین نمایشگاه استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاع‌رسانی گردشگری خبر داد و افزود: مهمانان شاخصی در این رویدادها حضور خواهند داشت که از جمله مشاوران بین‌المللی سازمان جهانی جهانگردی محسوب می‌شوند.

او درباره اهمیت حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در این اجلاس نیز گفت: این شخصیت که به تازگی مقام دبیرکلی سازمان جهانی جهانگردی را به دست آورده برای نخستین بار به ایران سفر می‌کند و از آنجا که این افراد در دوره‌ای ۱۰ ساله در این جایگاه قرار می‌گیرند، این سفر و تصویرسازی از ایران در جریان آن می‌تواند مبنای تعاملات ایران با این سازمان جهانی دست کم برای ۹ سال آینده باشد.

تیموری بیان کرد: امیدوارم در مدت زمان برگزاری این اجلاس، ‌ برنامه‌های در نظر گرفته شده تصویر خوبی از کشور ایران ارائه شود تا با کمک سازمان جهانی جهانگردی به دنیا مخابره کنیم که قطعا تاثیر خود را در این روزهای حساس خواهد داشت.

او در بخش دیگری از سخنانش به ضعف اطلاع‌رسانی در تصویرسازی ایران اشاره کرد و افزود: براساس دو دهه فعالیتم در گردشگری نقطه مغفول در این حوزه را اطلاع‌رسانی می‌دانم، آن هم در شرایطی که رقبای گردشگری با هر حربه و ابزاری تلاش می‌کنند سهم بالاتری از گردشگری را نصیب خود کنند. قطعا در این بازی آن‌هایی موفق‌ترند که خود را خوب معرفی کنند. متاسفانه ما خیلی خوب نتوانسته‌ایم واقعیت‌های کشور را در بعد بین‌الملل معرفی کنیم.

تیموری اظهارکرد: حجم سفرهای داخلی در تعطیلات کوتاه مدت نیز نشان می‌دهد توازن متناسب با آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های گردشگری هنوز برقرار نشده است.

معاون گردشگری سپس در پاسخ به سوالی درباره ضعف اطلاع‌رسانی برای برگزاری این رویداد در شرایط حساس سیاسی حال حاضر، گفت: هنوز یک هفته وقت داریم و اکنون در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که برنامه‌ها قطعی شده است. یقینا حضور شخصیت‌هایی از کشور انگلیس و آمریکا به هماهنگی‌هایی نیاز دارد که انجام شده است.

او در عین حال متذکر شد: چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی ماهیتی تخصصی دارد. درست است که تاثیرگذاری بین‌المللی و دیپلماسی عمومی دارد، اما در کنار آن با میزبانی از مشاوران جهانی دنبال پروپاگاندا نبوده‌ایم، بنابراین اطلاع‌رسانی در مراکز علمی و پژوهشی انجام شده است، ولی با همه این بحث‌ها اطلاع‌رسانی اندک برای چنین رویدادی را قبول دارم.

وی درباره بهره‌برداری عملی و آورده‌ی گردشگری از این رویداد جهانی، گفت: با برگزاری یک یا  دو اجلاس بین‌المللی نمی‌توان جهان را قانع و سیلی از گردشگران را روانه کشور کرد. باید در حوزه بین‌الملل فعالیت پررنگ‌تری داشت. با این حال در اجلاس پیش‌رو تبادل دانش و تجربه اتفاق می‌افتد و بروزترین مقالات و سخنرانی‌ها در اختیار قرار می‌گیرد. فرصت علمی خوبی در کشور فراهم می‌شود که می‌تواند مبنای همکاری‌های بین‌المللی باشد.

تیموری درباره میزان هزینه‌کرد برای برگزاری این رویداد بین‌المللی توضیح داد: میزبان اصلی، بخش خصوصی بوده و دولت در کنار آن نقش حمایتی داشته است. بنابراین هزینه‌ای در این شرایط سخت اقتصادی متوجه دولت نشده است.

او با بیان این‌که به مدت هفت سال کارشناس مسؤول در سازمان جهانی جهانگردی بوده به عنوانفرد مطلع درباره تاثیر عضویت ایران در سازمان جهانی جهانگردی اظهار کرد: شاید در این سال‌ها کمتر از این عضویت استفاده شده است، اما حداقل امتیاز آن، در جریان قرار گرفتن اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های دنیا بوده است. ضمن آنکه با حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی می‌توان از مشاوره‌های فنی و علمی استفاده کرد.

این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برنامه مفصلی با همکاری سازمان جهانی جهانگردی و یونسکو برای تدوین نقشه راهبردی گردشگری آماده شده که در حاشیه این اجلاس با حضور شخص دبیرکل و معاونانش نهایی خواهد شد. در تدوین این برنامه از مشاوران بین‌المللی سازمان جهانی جهانگردی بهره گرفته می‌شود.

سفر خارجی‌ها به همدان ۵۲ درصد رشد داشته

علی مالمیر ـ مدیرکل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان همدان ـ در ادامه با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی درباره جاذبه‌های این استان، گفت: با وجود محدودیت‌های اقتصادی، استان همدان شاهد رشد ۳۰ درصدی در بازدیدها و اقامت بوده است. شش تا هفت درصد از جمعیت شاغل در همدان نیز در بخش صنایع دستی فعال است. حدود ۱۰ درصد از حجم صادرات این استان هم مربوط به صنایع دستی می‌شود.

وی درباره رشد گردشگری این استان در جریان رویداد همدان ۲۰۱۸ گفت: تعداد گردشگران خارجی این استان نسبت به مدت زمان مشابه ۵۲ درصد رشد داشته است که با توجه به ظرفیت موجود همچنان این آمار برای همدان پایین است.

او در پاسخ به انتقادهایی درباره کاهش اثر رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ۲۰۱۸ نیز توضیح داد: تمام رویدادهایی که امسال در همدان برگزار شد در راستای این برنامه بود. سوء تفاهمی ایجاد شده که برداشت می‌شود این رویداد تنها در کنفرانس شهریورماه خلاصه شده است. درحالی‌که ما معتقدیم برنامه‌های همدان ۲۰۱۸  دیر شروع نشده و بازخورد و گردش مالی خوبی در استان داشته است.

مالمیر همچنین درباره اعتبار و هزینه‌ای که برای این برگزاری این رویداد بین‌المللی گذاشته شده است، بیان کرد: برگزاری رویدادهای گردشگری هزینه هنگفتی ندارد، ‌ضمن آنکه بخش خصوصیِ میزبان، گردش مالی خوبی از برگزاری این رویداد داشته است.

حمیدرضا یاری ـ مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری غار علیصدر ـ به عنوان میزبان این اجلاس جهانی و یکی از اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی در سخنانی گفت: بخش خصوصی از این رویداد منفعت خود را برده است. تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جهانی جهانگردی و علیصدر امضا می‌شود که این غار به عنوان پایلوت «پایداری در گردشگری» معرفی شود. با وجود آنکه ۴۰ سال از علیصدر استفاده شده، اما اکوسیستم آن مانند سابق است. بنابراین از طرف سازمان جهانی جهانگردی به عنوان کارشناس محیط زیست پذیرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نقدهایی از سوی خبرنگاران درباره تناقض اثرات رویداد همدان ۲۰۱۸ و آمارهای غیر واقعی وارد شد که تیموری توضیح داد: اگر دنبال این باشیم که با برگزاری یک رویداد بین‌المللی اتفاق تکان دهنده‌ای در گردشگری رخ دهد، درست نیست. چه بسا ممکن است رویدادهای پرهزینه‌تری انجام شود اما به همان میزان آورده نداشته باشد مثل نمایشگاه‌های گردشگری که این سوال را مطرح کرده آیا با وجود مخارج آن به همان نسبت آورده‌ی گردشگری داشته است؟

انتهای پیام

نظر شما