نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ادغام سیاهچاله‌های دوتایی

سیاه ‌چاله ناحیه ‌ای از فضا ـ زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزد.
نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش ‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا ـ زمان و تشکیل سیاه چاله شود.
قبل از این که سیاهچاله‌ها ادغام شوند، ابتدا یک «سیاهچاله دوتایی» ( binary black hole) را تشکیل می‌‌دهند. سیاهچاله دوتایی به دو سیاهچاله که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر می‌چرخند، گفته می‌شود. اگر چه تنها مفهومی‌نظری است، اما از آن جا که در صورت وجود، قوی ترین منبع امواج گرانشی در جهان خواهند بود، از لحاظ اخترفیزیکی اهمیت دارند. همین طور که این سیاهچاله‌ها در گردش امواج گرنشی تولید می‌کنند، مدار آن‌ها افت می‌کند و دوره تناوب مداری کاهش می‌یابد. وقتی سیاهچاله‌ها به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک شدند، در هم ادغام می‌شوند.
تا کنون ستاره شناسان ۳۳ جفت سیاهچاله ای که در حال یکی شدن هستند (این سیاهچاله‌ها به دور یکدیگر می‌گردند) را کشف کرده اند و نیوتن پیش تر این کشف را پیش گویی کرده بود.
یکی شدن کهکشان‌ها، چنین گردشی را پدید می‌آورد، به کمک این کشف می‌توان نشان داد هر چند وقت یکبار ادغام شدن اتفاق می‌افتد.سیاهچاله‌های دوتایی که به ما نزدیک می‌شوند، شیفت به نور آبی دارند و آن‌هایی که از ما دور می‌شوند شیفت به قرمز دارند و به این ترتیب مکان سیاهچاله‌های دوتایی را می‌توان تعیین کرد.
«تلسکوپ‌های امواج گرانشی»
(Gravitational wave telescopes) می‌توانستند ادغام سیاهچاله‌‌های کوچک تر را از سال ۲۰۱۵ با اندازه گیری انفجارهای شدید امواج گرانشی، نشان دهند، اما از فناوری فعلی نمی‌توان برای نشان دادن حضور سیاهچاله‌های دوتایی استفاده کرد.پژوهش اخیر «انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا» (Royal Astronomical Society) که در مجله «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» منتشر شد، نشان می‌دهد، شواهدی مبنی بر ادغام سیاهچاله‌های دوتایی پرجرم وجود دارد. این خبر موضوع تکامل کیهان شناختی را که می‌‌گوید کهکشان‌‌ها و سیاهچاله‌ها با گذشت زمان ادغام می‌شوند و سبب تشکیل کهکشان و سیاهچاله‌های بزرگ و بزرگ تر می‌شوند، تایید می‌کند.
دانشمندان، نقشه‌های رادیویی را مورد بررسی قرار دادند و نشانه‌هایی را دریافتند که معمولاً در هنگام بررسی و نگاه کردن به سیاهچاله‌هایی که در اطراف یکدیگر قرار دارند، می‌‌توان مشاهده کرد. دکتر «مارتین کراس» (Martin Krause) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “ما مدت‌ها با شبیه سازی‌های کامپیوتری، فواره‌‌های به وجود آمده توسط این سیاهچاله‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت دریافتیم که این سیاهچاله‌‌ها ادغام شده ‌اند.”
این واقعیت که فواره‌های قدرتمند با سیاهچاله‌های دوتایی مرتبط هستند می‌تواند پیامدهای مهمی‌برای شکل گیری ستارگان در کهکشان‌‌ها داشته باشد.
*عکس از: independent