شناسهٔ خبر: 29150972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام‌جم نقاط ضعف و قوت نامزدهای مطرح شهرداری تهران را بررسی می‌کند

گزینه‌های شهرداری روی باسکول

تهران 14 میلیون نفری است و یک قبای پرحاشیه شهرداری که از شهریور سال گذشته تا امروز چند بار دست به دست شده و هرچند ماه یک بار، این شهر را با همه مشکلات کوچک و بزرگش به دست یک نفر سپرده و هنوز هم که هنوز است تکلیف شهردار آینده این شهر معلوم نیست! موضوعی که حالا به دغدغه شهروندان زیادی تبدیل شده است؛ همه آنهایی که نگرانند در این آمدن‌ها و رفتن ها، نه تنها کسی به وظیفه اش عمل نکند و باری از دوش شهر تهران برندارد که هر روز یک مشکل هم به هزارمشکل این شهر شلوغ اضافه شود. امروز اما قرار است اعضای شورای شهر تهران تا اندازه‌ای به این نگرانی‌ها پایان دهند و حداقل با معرفی پنج نفر نهایی از بین اسامی آشنایی که هفته گذشته با عنوان فهرست گزینه‌های پیشنهادی شهرداری تهران معرفی کردند، تکلیف تهرانی‌ها را تا 24 آبان روشن کنند؛ تا روزی که خودشان هم به اجماع و اتفاق نظر برسند که بالاخره از این پنج نفر، قبای شهرداری پایتخت برتن کدام گزینه برازنده تر است. گرچه تجربه یک سال گذشته مدیریت شهری در تهران ثابت کرده، برازندگی قبای شهرداری، گزینه‌ای سلیقه‌ای است و فقط کافی است به چشم اعضای شورا این اتفاق خوش بیاید! آن‌وقت حکایت تهران وشهردارش می‌شود حکایت انتخاب محمد علی نجفی و محمدعلی افشانی با همه اما و اگرها و حاشیه‌های قبل از انتخاب شان؛ گزینه‌هایی که خواسته یا ناخواسته رفیق نیمه‌راه تهرانی‌ها شدند و بهشت‌نشینی برای همیشه را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

در فهرست گزینههای پیشنهادی شهرداری تهران، اسامی آشنای زیادی به چشم میخورند؛ مردان و البته زنانی که هر کدام به تنهایی یک اسم شناخته شده در عرصه سیاست هستند. بین همه این اسمهای آشنا اما گمانه زنیها درباره چند اسم از بقیه بیشتر است؛ افرادی که براساس همین گمانه زنی ها، به احتمال زیاد جزو فهرست نهایی پنج نفرهای هستند که امروز توسط شورا اعلام میشوند و از بین شان یک نفر بر مسند شهرداری پایتخت خواهد نشست. از این نظر فعلا
پرنده شانس بیشتر از همه روی سر عباس آخوندی، کامل تقوینژاد، نصرا... جهانگرد، مصطفی سالاری و پیروز حناچی میچرخد و با این حال، شانس محسن هاشمی هم برای شهردار شدن کمتر از این پنج نفر نیست و آن طور که سخنگوی شورای شهر تهران در پایان اولین جلسه فرآیند انتخاب شهردار جدید پایتخت (سومین شهردار در دوره پنجم شورای شهر تهران) در جمع خبرنگاران گفته، تکلیف محسن هاشمی امروز دوازدهم آبان مشخص میشود.

محسن هاشمیرفسنجانی

کدام تهرانی است که نداند اسم رئیس فعلی شورای شهر تهران، درطول یکسال گذشته بارها بهعنوان گزینهای برای شهرداری پایتخت مطرح شده و هربار اعضای شورا با حضور او مخالفت کرده اند تا یکدستی شورا حفظ شود. در سابقه بزرگترین پسر مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیسجمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، 13 سال مدیریت و ریاست بر شرکت متروی تهران به چشم میخورد. او همچنین در هشتم مهر ۹۲
با حکم حمید میرزاده، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، بهعنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی
منصوب شده بود. تا قبل از حضور او در شورای شهر تهران، تهرانیها هنوز محسن هاشمی را با مترو میشناختند، گرچه او خودش معتقد است: «مترو را با مسافرینش میشناسند. ما مسافرکش بودیم! هم مترو میساختیم و هم مسافرکشیاش را انجام میدادیم. به همین دلیل یک مسافرکش بزرگ محسوب میشدیم.»

متولد : 1340- قم

تحصیلات: کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلیتکنیک مونترال کانادا

نقاط قوت: هاشمی از معدودسیاستمدارهایی است که در حوزه شهری هم سابقه دارد؛ اسمش با حمل ونقل شهری گرهخورده و یکسال سابقه مدیریتش بر مسند شورای شهر تهران میتواند نقطه قوتی در کارنامه او برای آشنایی بیشتر با مشکلات شهری مثل تهران باشد. طرفداران هاشمی، به رابطه خوب هاشمی و دولت هم به عنوان یک گزینه مثبت نگاه میکنند؛ ارتباطی که میتواند در نهایت به نفع شهر تمام شود.

نقاط ضعف: در سابقه هاشمی هم دوبار استعفا به چشم میخورد؛ استعفای اول او را احمدینژاد نپذیرفت اما استعفای دیگر او ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ پذیرفته شد. در این تاریخ هاشمی از سمت ریاست هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران کنارهگیری کرد و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیاتمدیره منصوب کرد.

پیروز حناچی

حناچی، معاون فنی شهرداری تهران و سیاستمدار اصلاح طلب، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بوده است. اسم پیروز حناچی در ماههای گذشته با افشاگری در بحث املاک نجومی شهرداری تهران گره خورده بود. گفته میشود او یکی از افرادی بوده که اسناد مربوط به املاک نجومی را در اختیار سایت منتشرکننده گذاشته است.

متولد : ۱۳۴۲ ـ تهران

تحصیلات: دکترای معماری از دانشگاه تهران

نقاط قوت: سابقه و تحصیلات مرتبط در حوزه شهرسازی و معماری

نقاط ضعف: حناچی به عنوان دبیر شورای عالی معماری وشهرسازی در کنار آخوندی در وزارت راه مشغول فعالیت بوده و بالطبع بسیاری از انتقاداتی که در حوزه مسکن و شهرسازی به آخوندی وارد میدانند، شامل حال این گزینه هم میشود.

مصطفی سالاری

یکی از جوان ترین گزینههای پیشنهادی شورا برای شهرداری پایتخت. سالاری پیش از این استاندار گیلان در دولت دوازدهم بوده است. در سابقه او البته استانداری بوشهر هم به چشم میخورد. در سوابق او همچنین مدیریت حقوقی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، قائممقامی پارس جنوبی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ هم نوشته شده است.

متولد : 1355 - روستای گلدشت از توابع شهرستان دشتستان.

تحصیلات: لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد بوشهر و فوق لیسانس
حقوق عمومی از دانشگاه تهران؛ او هماکنون دانشجوی دکترای حقوق است.

نقاط قوت: توجه به محیطزیست، گردشگری، توجه به روستاها و اجرای برنامههای روستا محور در سطح استان و حفظ منابع آبی، از برنامههای مورد توجه سالاری در دوران استانداریاش در دو استان بوشهر و گیلان بوده است.

نقاط ضعف: تحصیلات غیرمرتبط در حوزه شهری .

نصرا... جهانگرد

نام او با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گره خورده است؛ با دو وزیر این وزارتخانه در دوره حسن روحانی، محمود واعظی و محمدجواد آذریجهرمی. از جهانگرد به عنوان مرد پشتپرده وزارت ارتباطات نام میبرند، کسی که در تصمیمات عمده این وزارتخانه نقشی کلیدی دارد.

متولد : 1336 - تهران

تحصیلات: مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه امیرکبیر

نقاط ضعف: تحصیلات نامرتبط در حوزه شهری و فقدان تجربه و سابقه کافی در عرصه مدیریت شهری

نقاط قوت: جست و جوهای ما برای یافتن نقطه قوت آقای جهانگرد به جایی نرسید.

عباس آخوندی

آخوندی، سیاستمداری که 61 سال پیش در شهر نجف عراق متولد شده است،
تا 28 مهر وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم بود و از همین تاریخ با انتشار متن استعفای خود به تاریخ ۱۰ شهریور گذشته خطاب به حسن روحانی، روی کانال تلگرامی شخصیاش، خبرساز شد تا خیلیها از استعفای هدفدارش بگویند؛ استعفایی که ریشههایش به حضورش بر مسند شهرداری پایتخت میرسید. درباره عباس آخوندی اما حاشیه کم نیست؛ حالا تهرانیها با مردی روبهرو شدهاند که در دوران وزارتش سه بار سابقه استیضاح دارد و چهار بار سابقه استعفا و معلوم نیست اگر مدیریت تهران به او سپرده شود، چه سرنوشتی در انتظار این شهر و اهالیاش خواهد بود. نگرانی مردم شهر وقتی بیشتر میشود که برخی نمایندههای مجلس هم از لابیگریهای آخوندی برای رسیدن به شهرداری پایتخت میگویند؛ محمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یکی از همین منتقدان است؛ نمایندهای که به مهر گفته: در استیضاح اخیر آخوندی که منجر به رأیآوری مجددش شد، لابیگریهای قدرتمندی از وی دیدیم؛ او قطعا برای شهرداری تهران همچنین وعدههایی داده است. از نظر این نماینده مجلس، آخوندی قطعا توانایی اداره کلانشهر تهران را ندارد! او برای این حرفش دلیل هم دارد: «چرا که در وزارت راه و شهرسازی هم نشان داد دچار خستگی مفرط شده و انگیزه کافی برای فعالیت ندارد.»

متولد: 1336 - نجف( عراق)

تحصیلات: کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران؛ دکتری اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن

سوابق: وزیر راه و شهرسازی از مرداد 1392 تا مهر 1397 (دوره ریاست جمهوری حسن روحانی)، وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دوم هاشمیرفسنجانی، معاون سیاسی وزیر کشور در دوران وزارت علی اکبر ناطق نوری از سال 61 تا 65

نقاط ضعف:

- سهبار استیضاح (14 مهر 1394، یکم اسفند 1395 و 22 اسفند 1396)

- چهاربار استعفا

- افزایش ۸۳ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران و نابسامانی عجیب در بازار مسکن

- بهکارگیری نیروهای بازنشسته در بدنه وزارتخانه مطبوعش در دوران تصدی این پست

- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به او و فرزندانش در حوزه وزارت راه و شهرسازی

- توقف مسکن مهر در این دوران، مسکنی که قرار بود مُسکنی بر درد نیازمندان باشد. آخوندی درسال اول وزارتش وعده مسکن اجتماعی را هم به همه داد و از این مسکن هیچوقت خبری نشد!

- وقوع چند حادثه ریلی، هوایی و دریایی و جادهای در دوران وزارتش

- سقوط پرواز شماره ۵۹۱۶ تهران - طبس متعلق به هواپیمایی سپاهان (هسا) بود در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ و لحظاتی پس از پرواز خود از فرودگاه مهرآباد در شمال همان فرودگاه و در منطقهای جنگلکاری شده بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح؛ این هواپیما دارای ۴۸ سرنشین بود که مرگ ۳۹ تن از آنان تأیید شد.

- برخورد دو قطار مسافربری در تاریخ 5 آذر 95 در حوالی ایستگاه هفت خوان محور سمنان دامغان، کشته شدن 47 نفر و مصدوم شدن 103 نفر

- سقوط یک فروند هواپیمای ATR 72-212 شرکت هواپیمایی آسمان که ازتهران عازم یاسوج بود در تاریخ 29 بهمن 1396 و کشته شدن 60 مسافر و شش خدمه پرواز

- آتشسوزی و انفجار کشتیام وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در تاریخ 16 دی 1396 که از عسلویه عازم داسان کرهجنوبی بود.

- حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج ارتش کرمان در تاریخ 2 تیرماه 1395 در محور سیرجان - نیریز و مرگ 19 سرباز و رکورد مرگ یک نفر در هر 45 دقیقه در جادههای کشور به طور میانگین

- حادثه واژگونی اتوبوس حامل دختران دانشآموز نخبه هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان فارس و کشته شدن 11 دانشآموز و مصدومیت 32 نفر در تاریخ دهم شهریور 1396

- برخورد نامناسب با اصحاب رسانه (او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، میکروفن این خبرنگار را گرفت و قصد پرت کردن آن را داشت! تصویر این حرکت و صدای آخوندی که میگفت: «شما حرفهای نیستید و از خبرنگاری سردرنمیآورید! بروید بابا!» بارها در فضای مجازی منتشر شده است).

نقاط قوت: تحصیلات مرتبط در حوزه شهری

کامل تقوینژاد

صفحات تقویم را که ورق بزنیم به بیست و دوم آذر 94 که برسیم، میتوانیم روزی را ببینیم که سیدکامل تقوینژاد با تأیید هیات دولت، به ریاست سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه معارفه تقوینژاد گفت: هیات دولت بدون حتی یک رای مخالف یا ممتنع به اتفاق آرا به تقوی نژاد برای ریاست سازمان امور مالیاتی کشور رای اعتماد داد. با توجه به توانمندی و سابقه ایشان خصوصا موفقیتهای بهدست آمده در بانک سپه مسؤولیت جدید به وی داده شد. تقوینژاد همچنین، در خرداد ۱۳۹۵ با حکم گودرزی وزیر ورزش و جوانان بهعنوان عضو هیات مدیره جدید باشگاه استقلال معرفی شد اما پس از چند روز با تأکید بر تعهدات کاری برای اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی از هواداران تیم استقلال
عذرخواهی کرد.

متولد: 1343 - شهرستان لنده (کهگیلویه و بویراحمد)

تحصیلات: کارشناسی برنامهریزی اجتماعی و کارشناسی ارشد مدیریت سیستمها دانشگاه تهران

سوابق کاری: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مدیر عامل بانک سپه، معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی دولت خاتمی، معاون وزیر تعاون، رئیس سازمان برنامه وبودجه استان گیلان.

نقاط قوت: توسعه ابزارهای تشویقی مختلفی برای شرکتهای بورسی، راهاندازی سامانه الکترونیکی، تحقق درآمد مالیاتی و معافیت کامل صادرات از مالیات، از جمله اقدامات تقوینژاد در سازمان امور مالیاتی است.

نقاط ضعف: تحصیلات نامرتبط در حوزه شهری

مینا مولایی

جامعه

نظر شما