شناسهٔ خبر: 29118179 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مراسم سالگرد شهادت اولین شهید محراب در تبریز برگزار شد

به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در تبریز دیده به جهان گشود و در سال های بعد به تحصیل علوم ادبی و دینی پرداخت و سپس برای پربار کردن دانش خود

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در تبریز دیده به جهان گشود و در سال های بعد به تحصیل علوم ادبی و دینی پرداخت و سپس برای پربار کردن دانش خود به قم رفت و از محضر آیات عظام «سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمدحجت کوه کمره ای، صدرالدین صدر، علی محمد بروجردی و امام خمینی(ره)» بهره مند شد.
پس از آن با حضور در نجف اشرف از کلاس درس بزرگانی همچون «عبدالحسین رشتی» و «حاج شیخ محمد حسین کاشف الغطاء» کسب فیض کرد.
این روحانی مبارز، سال های متمادی، درس اخلاق و عرفان اسلامی را با کلام نافذ خویش آموزش داد و در مسایل دینی از خود تالیف های متعددی به یادگار گذاشت که می توان به «الجتهاد والتقلید(عربی، خطی)، الفوائد(فقهی، تاریخی)، خاندان عبدالوهاب(فارسی، خطی) و ...» اشاره کرد.
این روحانی وارسته در طول مبارزه های انقلابی امام خمینی(ره) در کنار ایشان بود و برای نمونه در پشتیبانی از ایشان به طرح لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی اعتراض کرد که بر پایه آن، قید اسلام از شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان حذف و به جای قسم به قرآن، قسم به کتاب آسمانی جایگزین می شد.
همچنین مخالفت با رژیم صهیونیستی از ویژگی های بارز شهید آیت الله قاضی طباطبایی بود که به پیروی از امام(ره) آن را آشکار می ساخت.
این مبارز فقیه همواره به حمایت از آرمان های انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) می پرداخت و همین امر سبب شد تا دشمنان نظام اسلامی وجود اثرگذار این روحانی گرانقدر را بر نتابند و در 10 آبان 1358 خورشیدی همزمان با عید سعید قربان، وی را به شهادت رسانند.
امام جمعه موقت تهران روز پنجشنبه در این مراسم با اشاره به فلسفه آفرینش خاطرنشان کرد: زندگی در این دنیا موقت و گذراست.
حجت الاسلام کاظم صدیقی با بیان اینکه بشر آئینه خداست، اظهارداشت: امتیاز انسان در بارگاه الهی وجود ارزشی و فطری است.
وی با اشاره به اینکه ملت ما در دوران هشت سال دفاع مقدس با نثار خون جوانانشان از انقلاب و ارزش های اسلامی محافظت کردند، خاطرنشان کرد: امنیت کنونی ما نتیجه ایثار جوانان تربیت یافته در مکتب حسینی است.
امام جمعه موقت تهران بر مراقبت از دستاوردها و حفظ غیرت و عفت اسلامی تاکید کرد و با بیان اینکه عده ای می خواهند دنیا و آخرتمان را از بین ببرند، گفت: مسلح شدن به ایمان ما را از هجمه ها مصون می دارد.
وی تقوا را از ثمرات ایمان دانست و گفت: در کنار ایمان، علم، انفاق و مجاهدت در راه خدا از امتیازهای انسان شمرده می شود.
حجت الاسلام صدیقی به نقش علما در ترویج مکتب حسینی اشاره کرد و گفت: علما محافظ دین، اخلاق و معنویت هستند.
وی با بیان اینکه دشمنان درصدد لطمه زدن به کشور و ارزش های انقلاب از طریق فرهنگی و اقتصادی هستند، از تداوم اعتماد عده ای به دشمنان انتقاد کرد و گفت: هر زمان از دین فاصله گرفتیم و به دشمنان اعتماد کردیم دچار خسران شده ایم.
به گزارش ایرنا ، پیکر شهید سید محمد علی قاضی طباطبایی در مسجد مقبره تبریز به خاک سپرده شده است.
یکی از مشهورترین آثار نخستین شهید محراب کتاب تحقیق درباره اول اربعین سید الشهدا است که در آن تلاش کرد با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، بازگشت اهل بیت علیهما السلام به کربلا را در روز اربعین اثبات کند.
3071
انتهای پیام

نظر شما