شناسهٔ خبر: 29091418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۲۵ مرد و ۳ زن

بررسی گزینه‌های شورای شهر برای شهرداری تهران

صاحب‌خبر -
بازی دوباره از نو؛ این داستان تکراری شورای شهر دوره پنجم تهران است که در یک سال گذشته سه بار نعل‌به‌نعل آن را تکرار کردند. تلاش برای انتخاب شهردار تهران که برای آن هر عضو شورا پنج گزینه پیشنهادی خود را معرفی کرده و از میان آن‌ها ۳۰ نفری که بیشترین رأی را داشته‌اند، به‌عنوان اسامی اولیه انتخاب شدند.
 
به گزارش شرق، بر همین اساس سخنگوی شورای شهر تهران روز دوشنبه اسامی نامزد‌های پیشنهاد‌شده برای پست شهرداری تهران را اعلام کرد. اسامی اغلب آشنا با میانگین سنی بالای ۵۵ سال که تعداد زیادی از آنان یا در سن بازنشستگی هستند یا در آستانه آن.
 
فهرست اسامی ۳۰ نفره، پر از اسامی تکراری است که پیش‌از‌این و هر دو دوره‌ای که شهرداری ناچار به انتخاب شهردار شده بود، روی کاغذ آمد و به دلیل عدم تطابق حرفه و پرونده و همچنین برنامه ارائه‌شده آن‌ها با آنچه در ذهن نمایندگان شورای شهر بود، از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. در کمتر از ۲۴ ساعت دو نفر از این فهرست بلندبالا که به گفته نمایندگان شورای شهر فقط یک بارش افکار بود، انصراف دادند.
 
نمایندگان می‌گویند هرکدام از آن‌ها نام ۵ نفر را مطرح کرده‌اند و این فهرست ۳۰ نفره حاصل آرای جمع است و در هفته پیش‌رو آن‌ها باید با این افراد تماس بگیرند تا ببینند چند مرده حلاج‌اند و اصلا دلشان می‌خواهد شهردار شوند یا خیر. تاکنون حجت‌الله میرزایی و مصطفی موسوی‌لاری از این روند انصراف خود را اعلام کرده‌اند.
 
هرچند شهردار فعلی تهران به بهانه جوان‌گرایی و به کارگرفتن جوان‌ها کنار می‌رود، اما با انصراف این دو نفر و نگاهی به سن‌و‌سال و سابقه اعضا می‌شود به این نتیجه رسید که نمایندگان شورای شهر نیز چندان اعتقادی به جوان‌گرایی ندارند. در حالی حجت‌الله میرزایی و مصطفی موسوی‌لاری از این فهرست انصراف می‌دهند که جوان‌ترین گزینه‌های روی میز شهرداری تهران بودند و بعد از رفتن آن‌ها تنها محمود خواجه‌نصیر در میان فهرست باقی می‌ماند که از او اطلاعات زیادی در دست نیست. در میان این فهرست اسامی‌ای دیده می‌شود که یا بازنشسته هستند یا مشکوک به بازنشستگی و در آستانه بازنشستگی.
 
جدا از آن جز نام سه نفر زن که سابقه و مدیریت فعلی آن‌ها نشان می‌دهد که هرگز تن به مدیریت شهری نمی‌دهند و تنها یکی از آن‌ها یعنی الهه کولایی، کاندیدای پیشین شهرداری تهران بود، به نظر می‌رسد که استفاده از سه نام شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و الهه کولایی فقط برای بستن دهان منتقدان است که عنوان شود ما زنان را نیز در نظر داشتیم. اما اثری از هیچ زن متخصصی در این فهرست ۳۰ نفره نمی‌توان یافت.
 
نام‌های تکراری در این فهرست که پیش‌از‌این هم در میان گزینه‌های دو دوره انتخاب شهردار شورای پنجم بالا و پایین شده‌اند، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که یا نمایندگان شورای شهر از این بازی انتخاب شهردار خسته شده‌اند یا گزینه آن‌ها از پیش مشخص است و صرفا برای رعایت یک پروسه مشخص اداری این بازی را راه انداخته‌اند. در ادامه این گزارش پرونده ۲۸ نفری که هنوز استعفا نداده‌اند و همچنین میانگین سنی آن‌ها را با هم مرور کرده‌ایم:
 
محسن هاشمی‌رفسنجانی: محسن را می‌توان اصلی‌ترین و جدی‌ترین فرد این فهرست دانست. او که در تمام سال‌های پیش از آمدنش به شورا نیز همیشه گزینه‌ای برای شهرداری تهران بود؛ زمانی که در صدر لیست امید شورای شهر تهران قرار گرفت، فکرش را هم نمی‌کرد همین صدرنشینی سد و مانع او برای رسیدن به دفتر شهرداری تهران باشد. محسن هاشمی همان‌قدر که در میان نمایندگان مخالف سرسخت برای رفتن به بهشت شورا دارد، مدافعان سرسختی هم دارد. او را پدر متروی تهران می‌دانند و گفته می‌شود چهار سال تا بازنشستگی فاصله دارد. هرچند مخالفانش می‌گویند این فاصله چهارماهه است، اما اطرافیان محسن هاشمی می‌گویند او چهار سال بیمه از دانشگاه آزاد طلب دارد و حداقل فرصتی برای ثبات مدیریت شهری دارد. او متولد ۱۳۴۰ است و ۵۷ سال دارد.
 
هاشمی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی‌تکنیک مونترل کانادا را دارد و در سوابق او مدیریت شرکت متروی تهران، معاون عمرانی دانشگاه آزاد، پایه‌گذاری دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری دیده می‌شود. هربار در یک سال گذشته بحث تغییر ریاست شهرداری تهران مطرح بود، محسن هاشمی جزء خط‌شکن‌ها برای رسیدن به این صندلی بود، اما خروج او از شورا پای یکی از اصولگرایان را به شورای پنجم باز می‌کند و نمایندگان با این واقعیت کنار نمی‌آیند.
 
عباس آخوندی: وزیر مستعفی راه و شهرسازی متولد ۱۳۳۶ و ۶۱ ساله است. آخوندی مدرک دکترای اقتصاد از کالج رویال هالووی لندن دارد و پیش‌ازاین در شورای مرکزی جهاد سازندگی، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون سیاسی وزیر کشور و همچنین وزارت دوره‌های یازدهم و دوازدهم را در کارنامه دارد. عده زیادی از کارشناسان حوزه شهری دلیل اصلی استعفای آخوندی از وزارت را نزدیک‌شدن به صندلی شهرداری می‌دانند. هرچند او به‌صورت ضمنی برای شهردارشدن اعلام آمادگی کرده و با نمایندگان شورای شهر هم دیدار داشته، اما زمزمه‌های جدی درباره بازنشستگی او به گوش می‌رسد و شانس او را برای رسیدن به دور نهایی کم می‌کند.
 
محسن پورسیدآقایی: متولد ۱۳۴۰ و معاون حمل‌و‌نقل فعلی شهرداری تهران که در صحن شورای شهر مخالفان بسیاری دارد و خبرنگاران شاهد بگومگوی او با اعضای شورا بوده‌اند. او مدرک دکترای مهندسی صنایع خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته و تاکنون در کارنامه خود مشاوری مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و مدیرعامل بخش حمل‌و‌نقل ریلی شرکت مپنا را داشته است. در هفته‌های گذشته نام پورسیدآقایی به‌عنوان کاندیدای شهرداری تهران به‌صورت جدی مطرح شد، اما بعد از آمدن گزینه‌های جدید باید او را از گردونه رقابت اصلی حذف‌شده دانست.
 
پیروز حناچی: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران را که ۵۴ سال دارد، جزء کاریزماتیک‌ترین کاندیدا‌های شهرداری تهران می‌شناسند. هرچند پیروز حناچی در سمت فعلی خود چندان موفق ظاهر نشد؛ اما در زمان انتخاب افشانی در دوره دوم رقیب جدی او محسوب می‌شد. حناچی دکترای تخصصی معماری دارد و در کارنامه‌اش قائم‌مقامی ریاست دانشکده هنر‌های زیبا، رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی دیده می‌شود.
 
علی طیب‌نیا: وزیر امور اقتصادی و دارایی ۵۸‌ساله دولت یازدهم یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری تهران است. او پیش‌از‌این در کارنامه کاری خود مشاغلی مانند مشاور کمیسیون اقتصادی هیئت دولت و دبیری ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست‌جمهوری را داشته است. در هفته‌های گذشته شایعه شد طیب‌نیا پیشنهاد حضور در شهرداری تهران را نپذیرفته؛ اما نامش را می‌شود در فهرست ۳۰‌نفره پیدا کرد.
 
محمدابراهیم انصاری‌لاری: این مدیر آبادانی متولد ۱۳۳۹ فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران است. او که در‌حال‌حاضر مدیرعامل منطقه آزاد کیش است، در کارنامه‌اش مشاغلی مانند استانداری بوشهر، ریاست سازمان ثبت احوال، مدیر کل بازرسی و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده می‌شود. نام انصاری‌لاری پیش‌از‌این نیز برای تصدی شهرداری تهران مطرح شده بود.
 
مصطفی سلیمی: سلیمی، شهردار منطقه سه را محبو‌ب‌القلوب اعضای شورای شهر می‌دانند. او دکترای محیط زیست دارد و هرچند در ویکی‌پدیا و همچنین تارنمای شهرداری منطقه سه تاریخ تولد او درج نشده؛ اما به گفته نزدیکانش او ۶‌۵ ساله است. سلیمی سابقه شهردار‌بودن در مناطق ۶، ۱۸ و ۲۱ شهرداری تهران را در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف در پرونده خود دارد.
 
سلیمی سابقه طولانی در کار‌های اجرائی به‌ویژه در شهرداری تهران داشته است. از‌جمله سوابق اجرائی مصطفی سلیمی می‌توان به مدیرکل حراست شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۸ تهران، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، شهردار منطقه ۶، شهردار منطقه ۲۱ اشاره کرد. سلیمی همچنین در فاصله تأیید شهرداری محمدعلی نجفی از سوی وزارت کشور برای چند روز به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده بود.
 
محمودرضا خواجه‌نصیر: متولد ۱۳۶۱ و تنها جوان واقعی این فهرست است. او را از مدیران موفق بازار سرمایه می‌دانند. از او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. او مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن است.
 
غلامرضا انصاری: او قائم‌مقام ۶۳‌ساله دبیرکل حزب اتحاد ملت است و عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران بوده است. انصاری مدارک دکترای علوم آزمایشگاهی، MPH سالمندی و دکترای مدیریت رفاه اجتماعی را دارد. او نماینده مردم مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، سفیر ایران در فهرست سفیران ایران در ترکمنستان از ژوئن ۲۰۰۵ تا دوم اکتبر ۲۰۰۸ بوده است.
 
محمدجواد امام: جواد امام ۵۴‌ساله است. جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات و مسئول ستاد میرحسین موسوی در تهران و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. به نظر می‌رسد جواد امام هیچ‌گونه سابقه شهری در کارنامه خود ندارد.
 
ایرج معزی: از تاریخ تولد ایرج معزی اطلاعاتی در دسترس نیست. او در‌حا‌ل‌حاضر معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است و کارشناس ارشد معماری و شهرسازی است.
 
صادق خرازی: متولد ۱۳۴۲ و سیاست‌مدار است. خرازی سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد و دبیر کل حزب ندای ایرانیان است. در شرایطی که تخصص کمتر عاملی است که برای انتخاب شهردار مهم به نظر می‌رسد، خرازی نیز سابقه مدیریت شهری ندارد. از تجارب او می‌توان به مشاوره ریاست‌جمهوری و سفیر سفارت فرانسه اشاره کرد.
 
نصرالله جهانگرد: یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران نصرالله جهانگرد است. او متولد ۱۳۳۶ است و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است. جهانگرد پیش‌از‌این مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت محمد خاتمی بود. جهانگرد را به‌عنوان یکی از پاک‌دست‌ترین سیاست‌مداران ایرانی می‌شناسند و گفته می‌شود شانس او برای تصدی شهرداری بالاست. نصرالله جهانگرد، دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ‌التحصیل شده است.
 
مناف هاشمی: او متولد ۱۳۴۶ و استاد دانشگاه، سیاست‌مدار ایرانی و استاندار کنونی گلستان است. هاشمی را از نزدیکان به محمدباقر قالیباف می‌شناسند. هاشمی تحصیلات خود را در مقطع فوق‌لیسانس در انستیتوی کارولینسکای سوئد در رشته شهرسازی به پایان رساند و موفق به اخذ گواهینامه دکترا از این دانشگاه شد. هاشمی در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مسئولیت‌هایی مانند معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، قائم‌مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد را بر دوش داشته است و با روی‌کار‌آمدن حسن روحانی به معاونت وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.
 
علی ربیعی: او هم متولد ۱۳۳۴ و در دوره دهم و یازدهم وزیر کار دولت روحانی بود و حدود چند ماه پیش با استیضاح از وزارت راه خداحافظی کرد. او تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته مدیریت ادامه داده و جزء رقیق‌القلب‌ترین وزرای روحانی محسوب می‌شود. او استاد دانشگاه‌های تهران و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و اقتصادی است. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی اصلاحات هم بوده است.
 
علی اوسط‌هاشمی: هاشمی ۶۰ ساله، استاندار سیستان‌وبلوچستان در دولت یازدهم بود. از سوابق اجرائی او می‌توان به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ۹۷ـ۱۳۹۶، استاندار استان سیستان‌وبلوچستان ۹۶ـ۱۳۹۲، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان در دوره اول اصلاحات، فرماندار تهران در دوره دوم اصلاحات، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین، فرماندار شهرستان گیلانغرب، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری کرمانشاه، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری چهارمحال‌وبختیاری، بخشدار مرکزی شهرستان کنگاور، مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان، مدیرکل ثبت‌احوال استان یزد و رئیس جهاد سازندگی شهرستان سنقر اشاره کرد.
 
رضا اردکانیان: متولد سال ۱۳۳۷، سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرائی است که به‌عنوان وزیر نیرو در دولت دوازدهم و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می‌کند. او دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و دکترای مدیریت منابع آب از دانشگاه مک‌مستر است. او درحال‌حاضر وزیر نیروی حسن روحانی است. معصومه ابتکار: معاون فعلی رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس سازمان محیط زیست در دولت یازدهم و اصلاحات که نام نخستین زنی را که وارد هیئت دولت پس از انقلاب شده به یدک می‌کشد.
 
ابتکار متولد سال ۱۳۳۹ است و در دوره سوم نیز نماینده شورای شهر تهران بود. آوردن نام معصومه ابتکار در این فهرست ۳۰ نفره مانند نام دو زن دیگر شاید تنها برای این باشد که بهانه دست فعالان زن داده نشود. ابتکار لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت‌مدرس گرفت.
 
شهیندخت مولاوردی: او را محبوب‌ترین فعال سیاسی زن ایران می‌دانند. او متولد ۱۳۴۴ است و در دولت یازدهم معاون امور زنان و خانواده روحانی بود و در دولت فعلی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی است. او مدرک کارشناسی خود در رشته حقوق را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. بعد از اتمام دوره کارشناسی به مدت چهار سال در آموزش‌وپرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد و دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را با رتبه اول در دانشگاه علامه طباطبایی طی کرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که مولاوردی تمایل به ترک دفتر خود در پاستور ندارد و شهردار هم نمی‌شود.
 
الهه کولایی: او در دوره اولی که شورای پنجم تهران مجبور به انتخاب شهردار شد نیز جزء کاندیدا‌های نهایی برای تصدی پست شهرداری تهران بود، اما استقبال چندانی از جانب اصلاح‌طلبان نداشت و حالا دوباره نام او را به‌عنوان کاندیدا مطرح کرده‌اند. کولایی متولد سال ۱۳۳۵ است. وی محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی و نیز دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است و همچنین نماینده مجلس ششم ایران بوده است.
 
مصطفی سالاری: مصطفی سالاری متولد ۱۳۵۵ و استاندار استان گیلان در دولت دوازدهم است. او در دولت یازدهم استاندار بوشهر و جوان‌ترین استانداری بود که جایگزین فریدون حسنوند شد. او فارغ‌التحصیل لیسانس رشته حقوق از دانشگاه آزاد بوشهر، فوق‌لیسانس حقوق عمومی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و هم‌اکنون در رشته حقوق در مقطع دکترا تحصیل می‌کند.
محمدرضا واعظ‌مهدوی: او عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد است. واعظ‌مهدوی دکترای عمومی پزشکی و دکترای تخصصی فیزیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد. او در کارنامه خود مدیریت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را دارد.
 
کامل تقوی‌نژاد: او این روز‌ها عهده‌دار سمت معاونت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور است. تقوی‌نژاد در بین دیگر گزینه‌ها به نسبت جوان حساب می‌شود و ۵۴ سال دارد (متولد ۱۳۴۳). او دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی و مدیریت دانشگاه تهران است و تاکنون این سمت‌ها را عهده‌دار بوده: عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت‌احوال کشور و....
 
رسول کشت‌پور: به گفته وب‌سایت‌های خبری، رسول کشت‌پور سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت مستمر مدیریت شهری با عنوان شهردار در شهر‌های مختلف استان تهران، ارومیه و همچنین چهار سال عنوان شهردار منطقه ۲ تهران را در کارنامه خود دارد. او همچنین مدتی عهده‌دار سمت مشاور عالی سازمان و رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کیش بود.
 
سمیع‌الله حسینی‌مکارم: متولد ۱۳۳۹ در نوش‌آباد کاشان است و ۵۸ سال دارد. او اقتصاد خوانده است. سابقه معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، معاونت شهرداری و یک دوره کوتاه سرپرستی شهرداری تهران را نیز در تجارب خود دارد.
 
علی مقدس‌زاده: از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ شهردار منطقه ۶ تهران بود و پیش از این مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و نامزدی برای شهرداری کرج را در سابقه‌اش دارد.
 
حمید امامی: از این کاندیدای شهرداری تهران اطلاعاتی در دسترس نیست.

نظر شما