شناسهٔ خبر: 28994841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۴۱ کشته و زخمی در حملات عربستان به غرب یمن

جنگنده‌های ائتلاف «سعودی-آمریکایی» در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از چهل یمنی را کشته و زخمی کردند؛ یک مقام وزارت خارجه یمن با محکوم کردن «این جنایت» از سازمان ملل خواستار توقف حملات شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: حملات هوایی «ائتلاف عربی» ضد یمن به رهبری عربستان سعودی، طی بیست‌وچهار ساعت گذشته بیش از چهل غیرنظامی یمنی را کشته و مجروح کرده است و یک مقام وزارت خارجه در صنعاء خواستار توقف «جنایت جنگی ائتلاف متجاوز» شد.

خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» امروز پنجشنبه گزارش کرد، «ائتلاف سعودی-آمریکایی در حملات ۲۴ گذشته حداقل ۲۴ شهروند یمنی را به کام مرگ فرستاده و بیش از ۱۷ نفر را مجروح کرده است».

یک منبع امنیتی به خبرگزاری یمن گفت که «۲۱ نفر از مردم در حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی به الخضروات در تقاطع اللاویه در منطقه المسعودی در شهرستان بیت‌الفقیه در استان الحدیده در غرب یمن به شهادت رسیدند».

به گفته این منبع، سه یمنی نیز که یکی از آنان کودک است در دو حمله به تجمه مردمی در منطقه «۷ یولیو در شهر الحدیده» در غرب یمن جان باختند و شش نفر دیگر نیز مجروح شدند.

بنا بر این گزارش، یک شهروند یمنی دیگر نیز به ضرب گلوله گارد مرزی عربستان در شهرستان مرزی «منبه» جان باخت و شماری از خودرو‌های مردم در گلوله‌باران موشکی و توپخانه‌ای سعودی در همین شهر خسارت دید.

علاوه بر این، مردم در شهرستان «باقم» در استان «صعده» در شمال یمن نیز هدف موشک‌باران و گلوله‌های توپخانه گارد مرزی عربستان قرار گرفتند.

منبع مذکور همچنین از حمله هواپیما‌های سعودی به یک خودرو حامل دام وابسته به مردمی در منطقه «شعب امدوش» در شهرستان «عبس» در استان «حجه» در شمال غرب یمن خبر داد.

وزارت خارجه دولت نجات ملی محکوم کرد

همزمان، یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه دولت نجات ملی در صنعاء، امروز پنجشنبه، ادامه «تجاوز و ارتکاب جنایت جنگی در یمن» بخصوص در دو شهر «بیت الفقیه و الحالی» در استان الحدیده توسط عربستان سعودی را محکوم کرد.

این مقام که نامش فاش نشد، از جامعه بین‌الملل، سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان‌های حقوق بشری خواست تا این «جنایت» را که در نتیجه آن حداقل ۲۴ نفر کشته و بیش از ۱۷ نفر مجروح شده‌اند. محکوم کنند.

این منبع به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که «حملات هوایی ائتلاف متجاوز به یمن، از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (شروع جنگ) سبب کشته شدن بیش از پانزده هزار نفر از مردم یمن که شمار زیادی از آنان زن و کودک هستند، شده است».

این مقام یمنی حملات عربستان با مشارکت امارات و حمایت آمریکا و محاصره یمن را سبب ایجاد «بدترین فاجعه انسانی در تاریخ عصر جدید» دانست و خواستار توقف آن شد.

یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشور‌های عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» است که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انلگیس و فرانسه برخوردار است.

طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند، اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

واشنگتن پست به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشته است که «برای دو سال است که خبرنگاران و سازمان‌های امدادی رقم ۱۰ هزار کشته از غیرنظامیان را اعلام می‌کنند. اساس این عدد عمدتا گزارش‌های شبکه بهداشتی فلج شده یمن و ابتدا یک مقام ارشد سازمان ملل در آگوست سال ۲۰۱۶ است، اما در بحث‌های عمومی درباره جنگ، هرگز این عدد تغییر نکرده است، حتی با وجود آنکه جنگ با شدت بالا همچنان ادامه داشته است».

نظر شما