شناسهٔ خبر: 28980967 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایت کارگردان «فیل در تاریکی» از بدهکاری پالیز و اصولی نبودن سالن‌های خصوصی

R1369/P1356/S4,34/CT3

مهرداد مصطفوی که در تماشاخانه پالیز نمایش «فیل در تاریکی» را روی صحنه برده است از بدهکاری تماشاخانه سابق پالیز می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کمتر پیش می‌آید که نمایشی در فضای پرکار تئاتر ایران مورد نظر بیشتر منتقدان و روزنامه‌نگاران قرار گیرد و در فضای مجازی بیشترین حجم مطالب پیرامونش، تحسین کارگردان و گروهش باشد. نمایش‌هایی که مشمول تمجیدهای همه‌ سویه می‌شوند اساساً‌ مورد توجه گروه‌های مختلف تئاتربین قرار می‌گیرند؛ اما شرایط برای مهرداد مصطفوی و نمایش «فیل در تاریکی» به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. این نمایش که در تماشاخانه پالیز موفقیت خوبی کسب کرده است و مورد توجه عموم منتقدان قرار گرفته بود، این روزها مورد کم‌لطفی مخاطب قرار گرفته است.

مهرداد مصطفوی در گفتگو با تسنیم می‌گوید «در تئاتر شهر سیستم مناسبی در حوزه مسائل مالی وجو دارد که به نسبت در بخش خصوصی وجود ندارد.»

این گفته مصطفوی اشاره به مشکلاتی دارد که او در پالیز تجربه کرده است. اگرچه او و نمایشش در پالیز موفق بودند؛‌اما پالیز در موفقیت این گروه همکاری کامل نکرده است و هنوز به گروه بدهکار است. مصطفوی به تسنیم می‌گوید «تهیه‌کننده ما که بار اولش بود متوجه نمی‌شود چه قراردادی بسته است. به ما گفته شده است که ما تا 26 شهریور اجرا برویم؛ اما ناگهان به ما گفتند چنین نیست و باید سالن را تحویل دهید. سالن‌دار بدون شک از شرایط اجرا خبردار بوده است که وضعیت اجرای ما به چه شکلی خواهد بود. ما خودمان برای تمدید مجوز اقدام کردیم تا بتوانیم تا تاریخ 26ام شهریور اجرا برویم.»

مصطفوی اما متوجه می‌شود که شرایط توسط سالندار برای اجرا تا 26 شهریور مهیا نمی‌شود. او می‌گوید «من سه‌شنبه، یک هفته پیش از پایان اجرا، به تیوال گفتم تا دوشنبه سامانه برای ما باز باشد؛ اما گفت پالیزدار گفته است تا جمعه باز باشد. لذا ما در تیوال اعلام کردیم جمعه اجرای پایانی است؛ اما روز پایانی پالیزدار گفت چه کسی گفته جمعه روز پایانی است و باید تا دوشنبه اجرا بروید وگرنه باید خسارت بدهید. پالیزدار گفت این کار برای تبلیغات است و کار جالبی است؛  در حالی که من مخالف چنین رویه تبلیغاتی بودم و به او گفتم برای دو روز اجرا اعلام نمی‌کنند نمایش تمدید شده است.»

وی تأکید می‌کند «من حاضر به پرداخت ضرر و زیان بودم و گفتم اجرا نمی‌روم. ناگهان پالیزدار زنگ زد که بیاید دکور را جمع کنید وگرنه دیگر خبری از پالیز نیست و من گفتم چگونه در زمان اندک دکور را جمع کنیم. زمان اندکی برای جمع‌آوری دکور داشتیم و با تعداد اندکی از گروه شب دکور را جمع‌آوری کردیم.»

مصطفوی همچنین با اشاره به وضعیت خوب فروش در روزهای آخر نمایشش، از ناهماهنگی‌ها در شرایط ثبت بلیت‌های خارج از ظرفیت به خبرنگار تسنیم می‌گوید «در روزهای آخر ما بیشتر بلیت‌هایمان خارج از ظرفیت بود که احتمال می‌دهم در سامانه تیوال ثبت نمی‌شود و متصدی گیشه نیز خبر نداشت آن را چگونه محاسبه می‌کنند.»

حال کارگردان «فیل در تاریکی» از ناپدید شدن پالیزدار و تلفنی شدن مکالماتش می‌گوید. «از روزی که دکور را بردیم خبری از پالیزدار نیست و مدام تلفنی گفته است آرام آرام باید صحبت کنیم. بعدها فهمیدیم پالیزدار به دیگران هم تسویه نکرده است و نمایش‌ آهواره نیز طلبکار است.»

وی درباره رفتن به تماشاخانه مستقل، ضمن تشکر از مصطفی کوشکی می‌گوید «من گفتم در مستقل می‌توانم خسارت متحمل شده را جبران کنم. در مستقل وضعیت خوب نیست. یکی می‌گوید ساعتش بد است و یکی می‌گوید قبلاً دیده شده است و یکی می‌گوید دارید با تئاتر لاکچری می‌جنگید.»

مصطفوی در پاسخ به این پرسش که خودش علت افت شدید فروش پس از آمدن به مستقل را چه می‌داند، گفت «قرارداد ما مستقل برد برد است؛ اما باز نتوانستیم موفق به جذب مخاطب بشویم. شکل سالن مستقل و میزانسن ما نسبت به پالیز خیلی درست‌تر است و از پالیز از منظر کیفی کار افت نکرده است. به زعم من چون کار را بسیاری دیده‌اند و صفحات تبلیغات‌کننده ما این احساس را دارند که چرا باید فیل در تاریکی را تبلیغ کنند و می‌گویند مخاطب درباره تئاتر تو می‌داند،‌ دچار افت مخاطب شده‌ایم.»

وی درباره وضعیت تبلیغات تئاتر می‌گوید «من چیدمان تبلیغاتی را بلد نیستم و اگر کسی بود که کار بلد این ماجرا بود از این فرصت اجرای مجدد بهره می‌برد و من تنها سعی کردم با چیدن برخی افراد پروپاگاندایی ایجاد کنم که شاید من و دوستان بلد نیستند. با این وجود هنوز بازخورد خوبی داریم.»

این کارگردان جوان با ابراز ناآگاهی از شرایط حمایت‌‌های دولتی از نمایش‌ها می‌گوید «فکر نمی‌کنم سالن‌های خصوصی مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی قرار بگیرد و خبر هم ندارم. از اداره کل تنها آقای تجنگی کار را دید و مرا تمجید کرد و گفت در فجر شرکت کن تا مورد حمایت قرار بگیری.»

او درباره شرایط تولید کارش در شرایط اکنون نیز می‌گوید «در اجرای مستقل دیگر تهیه‌کننده‌ای ندارم و خودم مسائل مالی را پیش می‌برم. در پالیز هم تهیه‌کننده صرفاً هزینه کار را داد و امور تولیدی با خودم بود. تهیه‌کننده اساساً یک سرمایه‌گذار بود؛ چرا که تهیه‌کننده کسی است که با بازیگران قرارداد می‌بندد و بازیگر را درگیر شرایط فروش نمی‌کند.»

انتهای پیام/

 

نظر شما