شناسهٔ خبر: 28961344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نمایندگان موافق با طرح یک فوریتی اصلاح بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه

قوه قضائیه حق برگزاری آزمون جذب وکالت ندارد

نمایندگان موافق با طرح یک فوریت اصلاح بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه بر این باورند که قوه قضائیه حق برگزاری آزمون جذب وکیل را ندارند، بلکه کانون وکلا این مسئولیت را برعهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالله رضیان در نشست علنی امروز چهارشنبه 2 آبان مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح یک فوریتی اصلاح بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: در برنامه ششم توسعه سهمیه ایثارگران در حوزه جذب وکیل در کانون وکلا لحاظ شده است.  

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس افزود: قوه قضائیه با استناد به اینکه در بند (چ) ماده 88 برنامه ششم توسعه اختیار جذب وکیل را دارد بنابراین اقدام به برگزاری آزمون کرده است، در حالی که این اقدام در اختیار کانون وکلا است.

وی تصریح کرد: با اصلاح طرح مذکور می توان کانون وکلا را به جذب بیشتر فارغ التحصیلان رشته حقوق ملزم کرد تا بتوان از این طریق مسئله اشتغال آنها را برطرف کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع، بیان کرد: در بند (چ) ماده 88 برنامه ششم شائبه ای ایجاد شده مبنی بر اینکه قوه قضائیه می تواند با برگزاری آزمون وکیل جذب کند در حالی که قوه قضائیه با این اقدام باعث ایجاد تعارض قانونی شده، قوه قضائیه حق برگزاری آزمون برای جذب وکیل را ندارد، بلکه کانون وکلا مسئول آن است.

در ادامه ولی ملکی در موافقت با رد طرح اصلاح بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گفت: درقانون برنامه ششم توسعه، 25 درصد سهمیه برای ایثارگران در نظر گرفته شده است، بنابراین اگر طرح مذکور رد شود، جانبازان و ایثارگران ضرر نمی کنند، زیرا مابه التفاوت اصلاح طرح با برنامه ششم 5 درصد است.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است وقت مجلس را با درصدهای اندک و تغییرات جزئی نگیریم.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: ما در مورد اصل موضوع بحث می کنیم نه رد آن، بنابراین در این زمینه صحبت بفرمایید.

نصرالله پژمانفر نیز در این نشست ضمن موافقت با رد طرح اصلاح مذکور بیان کرد: وکالت امری خصوصی میان وکیل و موکل است، فردی که وکالت امور خود را به وکیل واگذار می کند، باید به توانمندی او اطمینان داشته باشد. با این طرح محدودیت و انحصار ایجاد می کنیم، بنابراین حقوق مردم تضییع می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجا که این طرح مخالف برنامه ششم است به دوم سوم رأی نمایندگان نیاز دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر با تصویب طرح اصلاح بند (چ) ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اشتغال 40 هزار نفر متزلزل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست نشست علنی امروز را برعهده دارد، گفت: صحبت های موافقت نمایندگان موافق با طرح اصلاح بند (چ) در قالب موافقت بیان نشده است. /

پایان پیام

نظر شما