شناسهٔ خبر: 28960845 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جامعه شناس:

عدم وجود قانون بازدارنده در برخورد با قاچاقچیان/قاچاق کالا مهمترین عامل بیکاری جوانان است

قرایی مقدم با ابراز تاسف از اینکه قانون بازدارنده ای برای برخورد با قاچاقچیان کالا وجود ندارد، گفت: یکی از آثار سوء قاچاق کالا و بیکاری جوانان رفتگری فارغ التحصیلان جوانان خرم آباد می باشد که بسیار تاسف برانگیز است.

صاحب‌خبر -

«امان الله قرایی مقدم» در گفتگو با به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان در خصوص معضل بیکاری جوانان گفت: در حال حاضر حدود 3.5 میلیون بیکار در جامعه ما وجود دارد. بیشتر آنها هم فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند.  

 

جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به عدم مهارت آموزی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی بیان کرد: دولت برای هر لیسانسه 110 میلیون تومان ،فوق لیسانس 140 میلیون تومان و دکترا 200 میلیون تومان هزینه می کند که همه اینها فارغ التحصیلان بیکار هستند.

 

قرایی مقدم دلایل این بیکاری را تعطیلی کارخانجات عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل مهم تعطیلی کارخانه ها قاچاق کالا می باشد که لطمات جبران ناپذیری هم به جوانان و هم به جامعه وارد کرده است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: طبق اعلام رسانه ملی بزرگترین کارخانه پارچه بافی غرب آسیا در اردبیل قرار دارد که فقط 30 درصد کارگران این کارخانه فعال هستند، هرچند همه کارخانه های ما نیز همین وضعیت را دارند.

 

این جامعه شناس از بیکاری به عنوان ام الفساد یاد کرد و افزود: جامعه ای که آمار بیکاری در آن بالا باشد، همه آسیب های اجتماعی از جمله دزدی، طلاق، شرارت، روسپی گری، اعتیاد و انواع و اقسام آسیب ها را به دنبال خود می کشاند، همانطور که حضرت علی (ع) نیز فرمودند از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج می شود.

 

قرایی مقدم با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص قاچاق کالا تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید جلوی قاچاق را بگیرند، حتی باید قاچاقچیان کالا را اعدام کنند نه قاچاقچیان مواد مخدر را چون قاچاقچی مواد مخدر نتیجه قاچاقچی کالا است.

 

عدم وجود قانون بازدارنده برای برخورد با قاچاقچیان

وی با ابراز تاسف از اینکه قانون بازدارنده ای برای برخورد با قاچاقچیان کالا وجود ندارد، گفت: به دلیل سود بالای کالاهای قاچاق، کالاهای بنجول چین و ترکیه وارد کشور می شود که نتیجه این کار هم بیکاری جوانان در جامعه است. یکی از آثار سوء قاچاق کالا و بیکاری جوانان رفتگری فارغ التحصیلان جوانان خرم آباد می باشد که بسیار تاسف برانگیز است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما بالاترین رشد بیکاری را داریم، بیان کرد: میزان بیکاری در آمریکا سه درصد و ایران 12 درصد است.وی با اشاره به اعتصاب کامیون داران و کارگران کارخانجات خاطرنشان کرد: کارگری که شش ماه حقوق نگرفته جواب خانواده خود را چگونه باید بدهد؟

 

این جامعه شناس با اشاره به بیکاری سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تصریح کرد: وقتی بخش کشاورزی بیکار می شود ،روستاییا به شهرها مهاجرت می کنند و در شهرها هم کارخانه ها تعطیل هستند لذا فقط بر تعداد بیکاران افزوده می شود.

 

کالای ایرانی کو؟/نفت را به چین می فروشیم در قبالش کالای بنجول وارد می کنیم

وی در ادامه افزود: اکنون چندین سال است که مقام معظم رهبری، مسئله اقتصاد را مطرح می کنند و امسال را هم با نام شعار خرید کالای ایرانی نامگذاری کردند. سوال اینجاست کالای ایرانی کو؟چرا سازمان ها عملی نمی کنند؟ ما نفت را به چین می فروشیم و در قبالش کالای بنجول وارد کشور می کنیم. این چه ظلمی است که به سرزمین خود می کنیم؟

 

ایجاد هر شغلی نیازمند صد میلیون تومان است

قرایی مقدم با بیان اینکه ایجاد هر شغلی نیازمند صد میلیون تومان است، اظهار کرد: این در حالی است که کارخانه اردبیل با آن عظمت فقط 30 درصد فعال است، این درد بزرگی برای جامعه ما محسوب می شود لذا می طلبد برای کاهش بیکاری در جامعه قطب های صنعتی را از کلانشهرها به مراکز استان ها انتقال دهیم.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه 12 میلیون جوان مجرد در کشور داریم، افزود: اگر این جوانان شاغل بودند، بسیاری از آنها تاکنون ازدواج کرده بودند و آسیب های اجتماعی هم تا این حد جامعه ما را تهدید نمی کرد این در حالی است در هر ساعت چندین طلاق در کشور ما به وقوع می پیوندد.

 

وی راه اندازی کارخانه ها را راهکار مهمی در کاهش بیکاری در جامعه عنوان کرد و افزود: از زمانی که خصوصی سازی مطرح شد بیکاری در جامعه ما افزایش یافت. کارخانه هپکو در گذشته دولتی بود ولی وقتی خصوصی شد کارگران آنها نیز بیکار شدند.وی تاکید وافری بر اصلاح روابط  ایران با کشورهای دنیا اصلاح داشتند.

 

تهران تبدیل به مرکز معتادان شده

قرایی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر تهران تبدیل به مرکز معتادان شده است، ابراز امیدواری کرد مسئولان فرمایشات مقام معظم رهبری را در خصوص مبارزه با قاچاق کالا اجرایی کنند و همچنین قوه قضاییه نیز شدیدترین برخورد را با قاچاقچیان کالا داشته باشد.

نظر شما