شناسهٔ خبر: 28960817 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سناتور آمریکایی: خروج ترامپ از پیمان تسلیحات هسته‌ای یک هدیه به پوتین است

R1036247/P36446/S8,89,1128/CT10

یک سناتور دموکرات به شدت از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد با روسیه انتقاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، مازی هیرونو سناتور دموکرات ایالت هاوایی روز سه شنبه گفت: بر این باورم که ترامپ با خارج شدن از پیمان نیروهای هسته‌ای، عملا در حال اقدام کردن مطابق با میل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

وی افزود: ترامپ دقیقا در زمین پوتین بازی می کند و تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای با روسیه یک هدیه برای پوتین خواهد بود. به نظر من پوتین مایل است چنین اتفاقی رخ دهد تا اقدامات تجاوزکارانه خود را تشدید کند.

کرملین ضمن خطرناک توصیف کردن این اقدام آمریکا هشدار داده است که واشنگتن به دنبال باج خواهی از مسکو است.

کاخ سفید نیز اعلام کرده است که روسیه بارها این پیمان را نقض کرده است. ادعایی که روسیه آن را تکذیب کرده است.

هیرونو افزود: تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان هسته‌ای با روسیه نشانه دیگری از اشتباه بودن سیاست خارجی دولت آمریکا است. این نمونه دیگری از اعلام تصمیم های مهم از سوی رئیس جمهور آمریکا بدون مشورت با کنگره و متحدان راهبردی ما در اروپا و آسیا است.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

انتهای پیام/

نظر شما