شناسهٔ خبر: 28960800 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بررسی مطبوعات»

پرواز سرخابی ها به فینال آسیا

تهران- ایرنا- پرسپولیس از همان ابتدا، کار را به قصد رسیدن به فینال آسیا آغاز کرد و توانست با کسب 2 قهرمانی پیاپی این تیم را برای نخستین بار و با توجه به حمایت یکصد هزار نفری به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند و اینگونه به افتخاراتش بیافزاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «صعود پرسپولیس به فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن، زبان فارسی، توانمندترین سامانه واژه سازی، مهار آسیب های اجتماعی با حمایت مردم و سازمان های مردم نهاد» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (چهارشنبه) برجسته شده است.

** صعود پرسپولیس به فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن
دیدار برگشت مرحله نیمه ‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا میان 2 تیم پرسپولیس ایران و السد قطر شب گذشته در ورزشگاه آزادی از ساعت 18:30 آغاز شد و درنهایت با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید و پرسپولیس برای نخستین بار در تاریخش به فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن صعود کرد.

روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «شاهکار سرخ» می نویسد: پرسپولیس شب گذشته در دور برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف السد قطر رفت. در این بازی که قضاوت آن را والنتین کووالنکو داور ازبکستانی برعهده داشت، سرخپوشان در شرایطی بازی را آغاز کردند که از حمایت پرشور و 90 هزار نفری هواداران خود برخوردار بودند؛ تماشاگرانی که قبل از شروع بازی، درگذشت مادر بشار رسن هافبک عراقی پرسپولیس را به او نیز تسلیت گفتند. دو تیم بازی را تهاجمی آغاز کردند اما در دقیقه 2 پرسپولیس نخستین موقعیت خطرناک بازی را ایجاد کرد و احمد نوراللهی در پشت محوطه جریمه السد صاحب توپ شد و اقدام به شوتزنی کرد اما ضربه‌اش از بالای دروازه به بیرون رفت. در دقیقه 3 هم عبدالکریم حسن، مدافع السد از پشت محوطه جریمه پرسپولیس اقدام به شوتزنی کرد که با هوشیاری علیرضا بیرانوند این توپ مهار شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در دقیقه 16 اتفاقی که پرسپولیسی‌ها انتظارش را نداشتند رخ داد و در حالی که توپ و میدان در اختیار این تیم بود، توپ از جناح راست به روی دروازه پرسپولیس ارسال شد و بغداد بونجاح مهاجم الجزایری السد با ضربه‌ای زمینی و دقیق دروازه علیرضا بیرانوند را باز کرد. در ادامه بازی بیشتر در میانه میدان در جریان بود و دو تیم نتوانستند موقعیت خطرناکی روی دروازه یکدیگر ایجاد کنند. در دقیقه 39 گادوین منشا، شوتش را راهی دروازه السد کرد که مشعل عیسی، دروازه‌بان این تیم توپ را مهار کرد. در دقیقه 45 حسن الهیدوس با بیرانوند تک به تک شد اما دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس به خوبی این توپ را مهار کرد تا نیمه نخست با همان یک گل به سود السد به پایان برسد. بعد از پایان دیدار تیم‌های پرسپولیس و السد، علیرضا بیرانوند به عنوان بهترین بازیکن دیدار تیم‌های پرسپولیس و السد انتخاب شد. گلر سرخ‌ها با 2 مهار خوب توپ مانع از گلزنی السدی‌ها شد و در نهایت هم به عنوان بهترین بازیکن این بازی معرفی شد.

روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان «صعود با دست خالی» نوشت: وزیر ورزش و جوانان ضمن تبریک، راهیابی تیم فوتبال پرسپولیس به دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا را موفقیت ملی و پیروزی بزرگ ورزشی برای ملت ایران دانست. همچنین مهدی تاج بعد از حضور در رختکن تیم فوتبال پرسپولیس اظهار داشت: جا دارد ابتدا به آقای گرشاسبی تبریک بگویم و معتقدم همه مردم ایران خوشحال هستند چون این تیم با هیچ به فینال رسید. امروز ایران به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد و این تنها پرسپولیس نبود. وی افزود: امیدوارم این خوشحالی ادامه پیدا کند و این تیم به سمت قهرمانی برود، امروز هشتاد میلیون ایرانی خوشحال هستند و به همین دلیل من به رختکن رفتم و از بازیکنان تشکر کردم. بازیکنان السد قطر بازی را بهتر از پرسپولیسی شروع کردند و چند حمله روی دروازه علیرضا بیرانوند داشتند. دقیقه یک شوت احمد نوراللهی از بالای دروازه السدقطر به بیرون رفت. دقیقه 3 شوت عبدالکریم حسن را بیرانوند راحت در اختیار گرفت. دقیقه 5 برانکو ایوانکوویچ لب خط حاضر شد و بازیکنانش را هدایت کرد. دقیقه 13 ضربه سر منشا با اختلاف به بیرون رفت. دقیقه 16 بغداد بونجاح گل اول مسابقه را وارد دروازه بیرانوند کرد. هنگام به ثمر رسیدن گل السد یکی از خبرنگاران قطری حاضر در جایگاه جیغ بلندی گشید که باعث تعجب خبرنگاران شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: پرسپولیسی‌ها پس از دریافت گل حملات زیادی می‌کنند تا نتیجه به تساوی برسد. دقیقه 24 هواداران یاد و خاطره هادی نوروزی را زنده نگه داشتند. دقیقه 29 سیامک نعمتی از سمت چپ حرکتی را انجام داد و بازیکن السد ضربه‌ای به او وارد کرد، ولی داور اعتقادی به خطا نداشت. دقیقه 31 السدی‌ها فرصت داشتند به گل برسند که روی حرکت زیبای سید جلال حسینی، اکرم عفیف توپ را بیرون زد. دقیقه 43 شوت سیامک نعمتی از نزدیکی دروازه السد به بیرون رفت. دقیقه 44 السد فرصتی عالی برای گلزنی داشت که بیرانوند در مصافی تک به تک ضربه بونجاح را دفع کرد. این مهار بیرانوند باعث شد هواداران او را تشویق کنند. نیمه نخست این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود السدقطر به پایان رسید. دقیقه 48 سیامک نعمتی توانست گل تساوی را وارد دروازه السد قطر کرد. السدی‌ها پس از دریافت گل به شدت روی دروازه پرسپولیس حمله کردند. هواداران پرسپولیس به سبک ایسلندی برانکو را تشویق کردند. دقیقه 58 بازیکن تیم السد ابتدا با دست مانع حرکت نعمتی شد و پس از آن نیز ضربه‌ای را به صورت کمال کامیابی نیا زد. همین موضوع سبب هجوم بازیکن پرسپولیس به سمت بازیکن خاطی السد شد.

روزنامه «قانون» با انتخاب مطلبی با عنوان «در آغوش فینـال» می نویسد: دیدار برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی حال و‌ هوای متفاوتی داشت. ساعاتی مانده به آغاز بازی، هواداران استرس داشتند و از یکدیگر می‌پرسیدند چرا بازی آغاز نمی‌شود؟ ورزشگاه آزادی حدود دو ساعت مانده به آغاز بازی، مملو از تماشاگر شد و به همان میزان نیز بیرون از ورزشگاه بودند و نتوانستند وارد استادیوم شوند. بازی در میان هیجان هواداران آغاز شد.پرچم های سرخ در بین تماشاگران به اهتزاز درآمده بود. سوت که خورد نگرانی‌ها بیشتر شد، نکند امروز روز سرخ‌ها نباشد؟
در همان دقایق ابتدایی، علی علیپور یک فرصت ایده‌آل را از دست داد.بغداد بونجاح اما نخستین فرصت خود را به سادگی از دست نداد و آن را تبدیل به گل اول زردپوشان کرد تا بازی با نتیجه یک بر صفر در جریان باشد. 39 دقیقه از بازی گذشته بود که منشا موفق شد نخستین ضربه خود را به سمت دروازه السد شلیک کند اما حاصلی نداشت. در ادامه بازیکنان دو تیم یک بازی پایاپای و فیزیکی را به نمایش گذاشتند و موقعیت‌هایی نیز روی دروازه یکدیگر خلق کردند که تا پایان نیمه اول حاصلی نداشت.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در نیمه دوم اما پرسپولیس بازی روان تری را به نمایش گذاشت و در نهایت نیز توسط سیامک نعمتی به گل نخست خود دست پیدا کرد تا بازی یک بر یک مساوی شود. در دقیقه 65 پاسکاری زیبای علیپور و منشا یک موقعیت ایده آل را در اختیار مهاجم ایرانی پرسپولیس قرار داد که این موقعیت با بی دقتی از دست رفت. در ادامه سرخپوشان چند موقعیت ایده آل را در اختیار داشتند که ثمری نداشت. این بازی در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا شاگردان برانکو با دست خالی راهی فینال شوند.

** زبان فارسی، توانمندترین سامانه واژه سازی
زبان فارسی در طول تاریخ دستخوش دگرگونی های فراوانی شده است اما پارسی زبانان در راه ماندگاری این میراث گرانبها کوشش های فراوانی کردند. در بررسی و ارزیابی عملکرد رشته زبان وادبیات فارسی باید به شاخص های مهم و قلمرو فعالیت آن توجه کرد زیرا زبان فارسی یکی از کارآمدترین و توانمندترین سامانه های واژه سازی به شمار می رود.

روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «زبان فارسی و جهش‏‌های علمی پیش رو در جهان» که به قلم ابراهیم خدایار رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران نگاشته شد، آورده است: یکی از مؤلفه‌‌های قدرت و شاخص‌های هویتی آریایی‏ تباران در طول تاریخ پیدایش و زیست آنان در سه هزار سال اخیر زندگی در فلات ایران، زبان آنان بوده است. زبان فارسی در این دوره سه هزار ساله، با‌ وجود گذر از دو دوره چالش ‏برانگیز تاریخی؛ یکی در مواجهه با فرهنگ هلنی (حمله اسکندر گُجستگ به ایران) در سده سوم پیش از میلاد و دیگری در دوره اسلامی و مواجهه با زبان عربی در سده هفتم میلادی، سربلند از آزمون بیرون آمد و با بازسازی درونی خود، راست‏ قامت ایستاد و قوم خویش را در تندباد حوادث بی‌پشت و پناه رها نکرد. این زبان در دوره اسلامی بخوبی از ادای مفاهیم ادبی برآمد و با زبان هنر که در قامت آثار جاویدان فردوسی، سعدی، مولوی و حافظ متجلی شده بود، دین خویش را به فرهنگ ملی ادا کرد؛ اما نباید از حقیقت ماجرا غافل شد. زبان فارسی نه در دوره پیش از اسلام و نه در دوره پس از آن در زمینه بیان مفاهیم علمی، هرگز نتوانست پابه ‏پای ادبیات پیش برود و نقش خود را در این زمینه ایفا کند. البته نباید تلاش‏‌های دانشمندان ایرانی را طی سده‌های چهارم تا هفتم هجری در به‏ کارگیری زبان فارسی برای بیان مفاهیم علمی نادیده گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: از میانه سده چهارم کسانی مثل محمدبن ایوب طبری بیان علم ریاضی را به فارسی آغاز کردند و بعدتر در سده پنجم با آثار دو دانشمند شاخص و نابغه، یعنی ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی دوران طلایی را پشت سر گذاشت. سیداسماعیل جرجانی در سده ششم در کتاب پزشکی خود ذخیره خوارزمشاهی و خواجه نصیرالدین طوسی در اساس الاقتباس در سده هفتم این راه را ادامه دادند؛ اما حمله خانمان‏سوز مغول همه چیز را به نابودی کشاند ازجمله تولید علم و زبان علمی آن را در دنیای اسلام و ایران. از این دوره تقریباً جغرافیای تولید علم از دنیای اسلام و ایران به غرب کوچید و زبان‏ های غربی پس از ارتقا از زبان عامیانه به زبان علمی در سده پانزدهم میلادی به بعد، آهسته ‏آهسته خود را برای نمایش تولید علم به جای زبان لاتین مهیا کردند. در ایران، از زمان آغاز دوران تجدد و تأسیس دارالفنون در سال 1268هجری قمری تاکنون، تلاش‏‌های فراوانی برای تولید علم به زبان فارسی شکل گرفته است؛ اما شرایط دنیا در حوزه تولید علم بسرعت در حال دگرگونی است و هر روز اتفاق بزرگی در این حوزه رخ می‏ دهد. براساس گزارشی که اخیراً پایگاه اسکوپوس برای سال 2016 میلادی منتشر کرد، اگر در سال 2005 از کل تولید علم دنیا، 87 درصد به زبان انگلیسی تولید می‏‌شد، این میزان در سال 2014 به 92 درصد افزایش یافته است.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «عمری در خدمت زبان فارسی» می نویسد: پرویز ناتل خانلری در اسفند1292 در تهران زاده شد. او در سال1322 جزو اولین گروه دریافت‌کنندگان دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بود. موضوع پایان‌نامه دکتری او «تحول غزل در شعر فارسی» بود که به راهنمایی ملک‌الشعرای بهاربه انجام رساند و بعد با عنوان «تحقیق انتقادی در عروض و قافیه و چگونگی تحول اوزان غزل فارسی» به چاپ رساند. پس از پایان خدمت وظیفه، دوران خدمت در دانشگاه تهران را آغاز کرد. خانلری کرسی «تاریخ زبان فارسی» را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ایجاد کرد و تا سال57، خود متصدی تدریس آن بود. از دانشجویان و شاگردان موفق او می‌توان به دکتر قدمعلی سرامی اشاره کرد. در همان اوایل دوران خدمت در دانشگاه تهران، در سال1325انتشارات دانشگاه تهران را بنیان گذاشت و خود به مدت پنج سال مدیریت آن را برعهده‌داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: بسیاری از اصطلاحات زبان‌شناسی که اکنون در زبان‌شناسی و دستور زبان رایج است، مانند نهاد، گزاره، عملکرد، پایه، پیرو، وابسته و نظایر آن از برساخته‌های اوست. اثر مهم و ماندگار دیگر خانلری، تاریخ زبان فارسی است که تاکنون تنها کتاب مرجع در این زمینه به‌حساب می‌آید. بنای کتاب دستور زبان فارسی بر پنج‌جلد ریخته شده ‌بود که زبان ایرانیان را از زمان کهن تا دوره معاصر دربرمی‌گرفت. جلد اول شامل اصطلاحاتی بود درباره زبان ایرانی باستان و فارسی میانه تا ورود اسلام. جلد دوم مشتمل بر زبان‌ها و گویش‌هایی بود که بعد از اسلام در قلمرو ایران‌زمین شکل گرفته و تکامل پیدا کرده‌است. این دوره به قرن هفتم هجری ختم می‌شود. جلد سوم ویژگی‌های نحوی، لغوی و آواشناسی دوره دوم زبان فارسی دری، یعنی بعد از استیلای مغول را شامل می‌شود. این دوره به قرن سیزدهم خاتمه می‌یابد و از دوره‌های تاثیرگذار در زبان فارسی معاصر است. جلد چهارم درباره زبان فارسی معاصر و تحول و دگرگونی آن و جلد پنجم درباره زبان فارسی در کشورهای همسایه مانند تاجیکستان، افغانستان و شبه ‌قاره است.

روزنامه «نقش» با درج گزارشی با عنوان «زبان فارسی و جهش‏‌های علمی پیش رو در جهان» می نویسد:
زبان فارسی در این دوره سه هزار ساله، با‌ وجود گذر از دو دوره چالش ‏برانگیز تاریخی؛ یکی در مواجهه با فرهنگ هلنی (حمله اسکندر گُجستگ به ایران) در سده سوم پیش از میلاد و دیگری در دوره اسلامی و مواجهه با زبان عربی در سده هفتم میلادی، سربلند از آزمون بیرون آمد و با بازسازی درونی خود، راست‏ قامت ایستاد و قوم خویش را در تندباد حوادث بی‌پشت و پناه رها نکرد. این زبان در دوره اسلامی بخوبی از ادای مفاهیم ادبی برآمد و با زبان هنر که در قامت آثار جاویدان فردوسی، سعدی، مولوی و حافظ متجلی شده بود، دین خویش را به فرهنگ ملی ادا کرد؛ اما نباید از حقیقت ماجرا غافل شد. زبان فارسی نه در دوره پیش از اسلام و نه در دوره پس از آن در زمینه بیان مفاهیم علمی، هرگز نتوانست پابه ‏پای ادبیات پیش برود و نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: تاکنون، تلاش‏‌های فراوانی برای تولید علم به زبان فارسی شکل گرفته است؛ اما شرایط دنیا در حوزه تولید علم بسرعت در حال دگرگونی است و هر روز اتفاق بزرگی در این حوزه رخ می‏ دهد. براساس گزارشی که اخیراً پایگاه اسکوپوس برای سال 2016 میلادی منتشر کرد، اگر در سال 2005 از کل تولید علم دنیا، 87 درصد به زبان انگلیسی تولید می‏‌شد، این میزان در سال 2014 به 92 درصد افزایش یافته است. بر اساس همین گزارش زبان فارسی نیز با 7 پله ارتقا نسبت به سال 2014 به رتبه 14 جهان به لحاظ زبان تولید علم ارتقا یافته است. پرسش این است «آیا زبان فارسی می‌تواند عقب ‏ماندگی تاریخی خود را در این حوزه جبران کند؟» به نظرم تبدیل زبان فارسی به زبان علم در محیط‌های آموزشی ایران و الزام استادان گروه‏‌های مرجع در رشته‏ های علوم پایه و پزشکی برای نوشتن مقالات علمی خود به زبان فارسی، دست‏ کم با درصد قابل قبول - مثلاً 50 درصد به زبان فارسی در مرحله نخست - شتاب جبران این عقب ماندگی را افزایش خواهد داد.

** مهار آسیب های اجتماعی با حمایت مردم و سازمان های مردم نهاد
آسیب های اجتماعی در شرایط فعلی در اغلب جوامع دنیا رو به افزایش است و تنها راه مهار و کنترل این معضل ها، در حمایت مردم و سازمان های مردم نهاد خلاصه می شود. باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی از ابزارهای دقیق و علمی استفاده کرد زیرا در حال حاضر این آسیب‌ها به دغدغه اصلی کشور تبدیل شده است. این مساله را می توان با سامانه رصد آسیب‌ها در زمینه حاشیه‌نشینی، کودکان کار و خیابان، اعتیاد، طلاق و ... بررسی کرد و در کاهش عوامل خطر و تقویت عوامل محافظ گام های موثری برداشت.

روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان «معضلات اجتماعی ناشی از کارتن‌ خوابی» می نویسد: در سراسر دنیا، 100 میلیون ­نفر هیچ سرپناهی ندارند و یک میلیارد نفر در خانه­ های غیراستاندارد، ناامن یا فاقد آب سالم، بهداشت و فاضلاب زندگی می‌کنند. بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی در سال‌های اخیر روند روبه رشدی را در شهر تهران طی کرده است که سزاوار توجه ویژه است. کلانشهر، به طور طبیعی مکان زیست جمعی انسان مدرن است. روند شکل‌گیری شهرها و فرآیندهای دگرگونی آنها رابطه متقابل با مراحل تکوین هویت اجتماعی شهرنشینان دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل شهری گسترش شهرنشینی و به تبع آن، افزایش بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی است که پیامدهای زیادی به دنبال دارد و می‌تواند جامعه را با بحران مواجه کند. شاخص کلانشهر، فردگرایی شدید و تمایز طبقات اجتماعی است. در دوره مدرن، اهمیت یافتن مالکیت خصوصی سبب شد که طبقات اجتماعی مستقل از حکومت به وجود بیاید. در این شرایط، فردیت فرصت بروز پیداکرده و در فرآیند فعالیت‌های اجتماعی افراد، تضادهای بین فرد و جامعه را ایجاد کرد. از طرفی، در جوامع پیشامدرن به دلیل وابسته بودن افراد به طبقات اجتماعی و وابستگی طبقات به حکومت، تأمین نیازهای اولیه افراد از وظایف حکومت‌ها به شمار می‌رفت.

در ادامه این مطلب آمده است: در این چارچوب رابطه متقابلی میان فضا و محیط وجود دارد که به فرد اجازه انتخاب کنش می‌دهد. بنابراین، بستر اجتماعی قالبی برای کنش است و در مناطقی که کارتن‌خوابی به شکل مسئله‌ای اجتماعی درآمده، بی‌شک محیط مناسبی برای گسترش آن وجود داشته و موقعیت اجتماعی در معرض تهدید بوده است. نتایج پژوهش‌ها بیانگر آن است که اعتیاد، بزهکاری، مشکلات خانوادگی و... آغازگر بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی است و تمرکز بی‌خانمان‌ها در مناطق مشخصی از شهر، امنیت اجتماعی آن منطقه را کاهش می‌دهد. واقعیت این است که بی خانمانی، ناشی از ساختارهای اجتماعی ناکارآمد است. افزایش کمک‌های اجتماعی به کم درآمدها، تأمین حداقل دستمزد، تأمین مسکن و امنیت‌غذایی از جمله راهکارها برای مقابله با بی‌خانمانی است.

روزنامه «ابتکار» با درج گزارشی با عنوان «دودهای گران» نوشت: مطابق آمارهای مرکز آمار ایران در مهرماه سال جاری تمامی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل افزایش قیمت داشته‌اند، که دخانیات با 46.6 درصد بیشترین تورم را در بین اقلام مختلف مصرفی داشته است. همچنین در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «ارتباطات» (مکالمات تلفن همراه)، گروه «آموزش» (شهریه مدارس و دانشگاه ها)، گروه «تفریح و فرهنگ» (سفر زیارتی خارج کشور، لوازم التحریر، انواع تلویزیون، تجهیزات رایانه)، گروه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» (فرش و موکت، انواع شوینده‌ها، لوازم خانگی، انواع ظروف آشپزخانه)، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (پوشک بچه، دستمال کاغذی، طلای ١٨ عیار، لوازم آرایشی و بهداشتی) و گروه «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. اما همچنان سیگار شاهد بیشترین تورم در بین اقلام مصرفی است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، افزایش قیمت بسیاری از کالاها را به دنبال داشت. از خوراک و پوشاک و مسکن گرفته تا دخانیات، همه تحت تاثیر موج گرانی قرار گرفتند. بسیاری معتقد هستند که احتکار محصولات دخانیات باعث آشفتگی در قیمت آن شده است. احتکار توسط توزیع‌کنندگان سبب شد که عرضه این محصول در سطح بازار کم شود و این محصول به تدریج روند افزایش قیمت را در پیش بگیرد. از طرفی تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند تعادل را به بازار برگردانند تصمیم گرفتند تا قیمت محصولات دخانی را افزایش دهند تا شاید بتوانند از احتکار جلوگیری کنند و دوباره تعادل را به بازار برگردانند. این روش تا حدی تاثیرگذار بود اما همان‌طور که شاهد هستیم نتوانست جلو افزایش قیمت را بگیرد. در ماه‌های اخیر قیمت سیگار از روند صعودی خود دست نکشید و قیمت هر نخ سیگار 3 تا 4 برابر شد. این افزایش قیمت ادامه دارد و مصرف‌کنندگان مجبور به تغییر رویه خود هستند. بسیاری از آن‌ها مجبور شدند که سیگار مصرفی خود را تغییر بدهند و به سیگارهایی با قیمت‌های پایین‌تر رو بیاورند. افرادی هم بودند که میزان مصرف‌شان را پایین آوردند تا شاید کمتر ضرر افزایش قیمت را ببینند.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «قانون گریزان کوچک» نوشت: شاید سالیان گذشته با شنیدن کلمه زندانی، مردانی بزرگسال و درشت‌اندام در اذهان تداعی می‌شد. این برداشت در سال‌های اخیر کاملا رنگ باخته به طوری حالا شاهد حضور زنان و کودکان نیز در زندان‌ها هستیم که شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن گسترده شدن و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است. اما از موضوعات قابل تامل اینکه درحال حاضر علاوه بر افزایش جمعیت کیفری، کاهش سن ارتکاب به جرم نیز از دغدغه‌های مهم دستگاه قضایی و مسئولان تبدیل شده‌است. به طوری که سال گذشته رییس سازمان زندان‌ها اعلام کرده بود،70 درصد جمعیت کیفری زیر40 سال هستند منتها زمانی مشکل پررنگ‌تر می‌شود که کودکان و نوجوانان نیز در سال‌های اخیر درگیر جرم و بزه‌ شده و به دنبال آن راهی کانون اصلاح تربیت یا زندان‌ها می‌شوند که این موضوع یعنی ورود کودکان و به عبارت بهتر سرمایه‌های ملی کشور به زندان می‌تواند جامعه را با بحرانی جدی مواجه کند.

در ادامه این مطلب آمده است: در این راستا باید گفت آنچه مسلم است بزهکاری پدیده‌ای طبیعی و ذاتی نیست و هیچ جوان یا نوجوانی از بدو تولد مجرم و بزهکار به دنیا نمی‌آید، بلکه عوامل متعدد و گوناگونی او را به این سمت‌وسو سوق خواهد داد. براساس تحقیقات به عمل آمده در پس بسیاری از جرایم ارتکابی از سوی جوانان، کانون خانواده متلاشی است. خانواده به‌عنوان نخستین نهاد اجتماع در شکل‌گیری بسیاری از عوامل شخصیتی افراد ایفای نقش می‌کند و از مهم‌ترین ارکان تاثیرگذار در این زمینه است. اما جدایی والدین یکی از دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به سمت بزه است و البته دلایل متعددی می‌تواند در این زمینه موثرباشد.

پژوهشم**9117**9131

نظر شما