شناسهٔ خبر: 28958231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

۵۵۰۰۰رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفی درکردستان واکسینه شده اند

سنندج - مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: مایه کوبی دام‌ های سنگین علیه بیماری تب برفکی از تعهد کاری اداره کل دامپزشکی کردستان عبور کرد ولی به منظور پوشش حداکثری روند کار همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی ورمقانی اظهارداشت: مرحله دوم مایه کوبی تب برفکی به منظور پوشش ۵۴ هزار و ۵۰۰ رأس از دام ‌های سنگین از مهر امسال آغاز شده و تاکنون ۵۴ هزار و ۶۴۹ رأس دام علیه این بیماری واکسینه شده است.

وی با بیان اینکه این میزان مایه کوبی شامل ۱۴۹ رأس بیش از تعهد این اداره کل است، افزود: تلاش اکیپ ‌ها برای پوشش حداکثری همچنان در سراسر استان ادامه دارد و این تلاش‌ ها در شهرستان‌ هایی که تعهد آنها به اتمام نرسیده، چند برابر سایر مناطق است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: شهرستان دیواندره با مایه کوبی هفت هزار و ۱۳ رأس دام سنگین، بیشتر از تعهد کاری خود را انجام داده و پس از آن شهرستان بانه با پنج هزار و ۲۱۱ رأس، دهگلان با چهار هزار و ۹۰۳ رأس در رتبه‌ های دوم و سوم قرار دارند.

ورمقانی یادآور شد: اجرای این عملیات در هفت شهرستان از میزان تعهد عبور کرده، اما در سه شهرستان قروه با ۷۶ درصد، سروآباد با ۸۴ درصد و مریوان با ۹۹.۶ درصد، به میزان تعهد نرسیده است.

وی بیان کرد: در نخستین مرحله از مایه کوبی تب برفکی در استان کردستان که خرداد امسال انجام شد با مراجعه اکیپ ‌های سیار به یک هزار و ۴۷۷ روستا و مراکز پرورش دام، یک میلیون و ۵۱۰ هزار رأس دام سبک و ۹۱ هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: میزان واکسیناسیون دام ‌ها علیه این بیماری در استان با اجرای مرحله دوم به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۴۹ هزار رأس رسید که این مرحله از واکسیناسیون را هم اکنون ۲۰ گروه اجرایی و ۱۰ گروه نظارتی اجرا می‌ کنند.

ورمقانی اظهارداشت: تب برفکی، یک بیماری مخصوص دام است و تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است.

وی افزود: کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌ های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام ‌های جوان از جمله خسارت ‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان یادآور شد: استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می ‌شود که جمعیت دامی استان کردستان حدود دو میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

نظر شما