شناسهٔ خبر: 28958199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راهکار‌های مهار خشم

خشم همانند شادی، غم، ترس و لذت، یک احساس طبیعی، اما پرخاشگری یک رفتار مضر برای سلامت روان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: خشم یکی از هیجان‌های پیچیده در واکنش، نسبت به ناکامی و بدرفتاری است.

ندا محمدی افزود: برخی افراد عادت به فرو بردن خشم خود دارند که به سلامتی آن‌ها آسیب می‌رساند و برخی نیز خشم خود را به صورت پرخاشگری به دیگران تخلیه می‌کنند که این امر می‌تواند به رابطه فرد با دیگران صدمه وارد کند.
وی با بیان اینکه در چرخه خشم، یک رویداد برانگیزنده اتفاق می‌افتد که در آن ارزیابی منفی و برانگیختگی روی می‌دهد، ادامه داد: این رویداد می‌تواند ناشی از اتفاق بیرونی یا یادآوری خاطرات منفی باشد، «ارزیابی منفی» نگرش و برداشت نسبت به یک اتفاق است؛ در حالی که برانگیختگی بدنی دارای نشانه‌هایی از رفتار است که در حالت خشم تجربه می‌شوند و گاهی باهیجان‌های شدید همراه با پرخاشگریست.
محمدی، علایم معمول مرحله خشم را شامل احساس شدید خشم، فریاد کشیدن، توهین، کتک کاری و حتی خودزنی برشمرد و اضافه کرد: پرخاشگری و رفتار‌های نامناسب همراه با احساساتی همچون آزردگی، غم، تاسف، پشیمانی و ترس از تلافی، می‌تواند فرد را مسوول رفتار نامناسب خود کرده و یا تصمیم به ترک آن بگیرد.
وی، صحبت کردن را از روش‌های سالم ابراز خشم معرفی کرد و افزود: ابراز احساسات در قالب کلمات، شدت خشم را کاهش داده و فرد را آرام می‌کند، ممکن است با افکار منفی باور‌های نادرست درباره خشم و عصبانیت شکل گیرد، مانند مواردی همچون «اگر خشم خود را بیرون نریزم، فکر می‌کنند، خیلی ترسو هستم» یا «من نمی‌توانم خشم خود را کنترل کنم» و یا «همه عصبانی می‌شوند، پس من هم می‌توانم عصبانی شوم» پس باید افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کرد.
کارشناس ارشد سلامت روان، افکار منفی را با خطا‌های ذهنی مانند ذهن خوانی، برچسب زدن و بزرگنمایی همراه دانست و عنوان کرد: این شیوه نادرست فکر و اندیشیدن سبب جهت دادن به فکر و تحریف اطلاعات می‌شود، پس توصیه می‌شود افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کرده و افکار منفی و خطا‌های ذهنی را به چالش بکشیم.

نظر شما