شناسهٔ خبر: 28958178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار از سال آینده آغاز می شود

کوالالامپور- ایرنا-'سیف الدین عبدالله' وزیر امور خارجه مالزی اعلام کرد: عملیات بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به ایالت راخین میانمار احتمالا از سال آینده آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه ایرنا، سیف الدین عبدالله وزیر خارجه مالزی به رسانه ها گفت: تلاش ها و کمک های موردنیاز کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار توسط گروه ویژه وزیران خارجه اتحادیه به هدایت سنگاپور ارائه خواهد شد.
وی افزود: نمی دانیم که این طرح را چگونه می توان اجرا کرد، اما باید آغاز شود، تا زمانی که شروع نشود، مشکلی که در مورد پناهندگان روهینگیا وجود دارد، همچنان ادامه خواهد داشت.
وزیر خارجه مالزی گفت که کمک اعضای آسه آن برای بازگشت آوارگان به کشور خود، مهم است.
سیف الدین گفت که در میان اقداماتی که انتظارمی رفت از طریق گروه ویژه وزیران خارجه آسه آن انجام شود، تشکیل تیم نظارتی برای اطمینان از امنیت بازگشت روهینگیایی در میانمار بود.
وی افزود: تشکیل گروه نظارت بر امنیت بازگشت آوارگان میانماری بسیار مهم بود زیرا روهینگیایی به دلیل ظلم و ستمی که قبلا با آن روبرو شده اند از بازگشت به راخین هراس دارند.
عدم امنیت در راخین سبب شده تا یک میلیون نفر مهاجر روهینگیایی در اردوگاه های بنگلادش از جمله کاکس بازار در شرایط بسیار بدی استقرار اجباری داشته باشند.
به گفته وزیر امور خارجه مالزی، این کشور در کاکس بازار بیمارستان صحرایی برای آوارگان روهینگیایی برقرار کرده و چند گروه غیردولتی مالزیایی نیز کودکان روهینگیایی را در این اردوگاه آموزش می دهند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پناهنده روهینگیایی در مالزی زندگی می کنند ، گفت که مالزی به رغم اینکه عضو کنوانسیون سال 1951 پناهندگان سازمان ملل را امضا نکرده اما پناهندگان روهینگیایی را وادار به بازگشت به میانمار نخواهد کرد.
روز گذشته محمد سبو وزیر دفاع مالزی نیز اعلام کرد که قریب به 100 هزار پناهنده روهینگیایی در مالزی زندگی می کنند که نام بسیاری از آنها در دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی ثبت نشده است.
شبک**آساق **1599**1392

نظر شما