شناسهٔ خبر: 28958156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر سابق پنتاگون:

فروپاشی پیمان هسته ای با روسیه برای جهان و بشریت خطرناک است

نیویورک – ایرنا – یک تحلیلگر سابق در وزارت دفاع آمریکا هدف اصلی کاخ سفید از خروج از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد را افزایش فروش بیشتر جنگ افزارهای مقابله ای به کشورهایی همچون اروپا دانست و گفت: فروپاشی این پیمان، جهان و نسل بشر را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد.

صاحب‌خبر -

«دنیل السبرگ» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره تصمیم ترامپ برای خروچ از پیمان آی ان اف افزود: خارج شدن دولت آمریکا از این پیمان دو جانبه با روسیه، نه تنها بر امنیت اروپا تاثیر خواهد داشت، بلکه با برداشتن محدودیت ساخت و تولید جنگ افزارهای هسته ای، نوع بشر را در کره زمین در معرض خطر قرار می دهد.
این نویسنده آمریکایی تصریح کرد: لابی مجتمع های صنعتی-نظامی ایالات متحده، در میان اعضای دو حزب این کشور نفوذ دارد و برای همین بسیاری از دمکرات ها با تصمیم ترامپ برای پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد (INF) همراه هستند.
پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شد.

** خطر نظامی گری آمریکا برای بشریت
السبرگ که اخیرا کتابی را با عنوان «ماشین آخر الزمان: اعترافات یک طراح جنگ هسته ای The Doomsday Machine: Confessions of a Nuclear War Planner »منتشر کرده است، ادامه داد: هدف از ترک این پیمان، فروش تعداد بیشتری موشک به اروپا برای مقابله با به این اصطلاح تهدید روسیه است.
وی یادآور شد: در دهه 1980 میلادی، ما به اروپایی ها موشک هایی همچون کروز فروختیم که برای مقابله با فناوری نظامی روسیه چون SS-20 بود که موشک های میان برد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشت. این موشک ها، بازار مناسبی برای فروش جنگ افزار به اروپا به وجود آورد.
تحلیلگر سابق پنتاگون اضافه کرد: در آن زمان، در آلمان فعالان صلح علیه استقرار این موشک ها در خاک آلمان و اروپا اعتراض می کردند.
السبرگ با بیان اینکه ادعای ترامپ مبنی بر اینکه روسیه این پیمان را نقض کرده است، باید در جای خود بررسی شود، اظهار کرد: من فکر نمی کنم که توسعه موشک های میان برد روسیه، اگر درست باشد، تهدیدی حیاتی برای در هم کوبیدن نیروی واکنش ایالات متحده به حمله احتمالی مسکو باشد.
وی تاکید کرد: هدف اصلی، افزایش فروش بیشتر جنگ افزار است. به نظرم فروپاشی این پیمان، جهان و نسل بشر را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد.
این نویسنده آمریکایی افزود: به باور من، ایالات متحده به شکل منظم در طی 60 سال گذشته در راستای گسترش تولید و فروش جنگ افزار در داخل و خارج گام برداشته است. به نفع مقام های واشنگتن است که با تهدید یک ارتش بزرگ روسی روبرو باشد تا اینکه بخواهد روس ها را باز دارند.
السبرگ دلیل این مساله را این گونه توضیح داد که «افزایش فروش، به مسابقه تسلیحاتی نیازمند است و هرگونه پیمان محدود کننده ای به ضرر فروش بازار تمام خواهد شد و دست ما را برای سود بیشتر خواهد بست».
وی ادامه داد: با افزایش تهدید از جانب روسیه، نیاز متحدان ما در اروپا به چتر حمایتی ایالات متحده افزایش خواهد یافت. این یعنی اینکه هر چقدر تهدید روسیه بزرگتر باشد، هژمونی (سیطره) ما بر اروپا هم بیشتر خواهد شد.
این مقام سابق پنتاگون تاکید کرد: در واقع منافع بخش های نظامی- صنعتی ما و همین طور راهبرد برتری جویانه امپریالیستی ایالات متحده در پس تصمیم کاخ سفید برای خروج از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد نهفته است.

** اروپا در خط مقدم برخورد اتمی
السبرگ پیامد خروج آمریکا از پیمان جنگ افزارهای هسته ای میان برد را برای اروپا خطرناک دانست و گفت: با این کار دست روسیه برای گسترش و استقرار موشک های میان برد باز خواهد شد که اروپا را در خط مقدم یک برخورد میان روسیه و ایالات متحده قرار خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: این برخورد می تواند به خاطر یک هشدار اشتباه صورت بگیرد که پیامد آن در واقع نه تنها سراسر اروپا بلکه نوع بشریت را به طور جدی به خطر خواهد انداخت. همه نوع بشر در معرض خطر سیاست هایی هستند که به گسترش جنگ افزار هسته ای کمک می کنند.
این صاحبنظر آمریکایی توان اروپا برای مقابله با سیاست ترامپ را ناچیز توصیف کرد و گفت: اروپایی ها دارای یک موضع یکسان نیستند و من نمی دانم آیا آنها توان انجام مقابله را داشته باشند یا نه. تضادهای گذشته هم معمولا با عقب نشینی اروپایی ها حل و فصل شده است.
السبرگ افزود: آنها از نظر نظامی، وابستگی زیادی به ما دارند و به نظر من در نهایت با ایالات متحده همگام خواهند شد.
وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام هم گفت: سیاست های خطرناک وی در این تصمیم بی خردانه درباره برجام دیده شد. البته این روندی خطرناک است که ایالات متحده در 60 سال گذشته طی کرده و تهدیدی برای نسل بشر به وجود آورده است.

** بولتون، نماینده جریان نظامی گری
تحلیلگر مسایل نظامی آمریکا با اشاره به نقش جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خارج کردن آمریکا از پیمان های بین المللی عدم گسترش جنگ افزار تصریح کرد: بولتون به درگیری نظامی و فروش جنگ افزار علاقه دارد.
السبرگ اضافه کرد: او به برتری نظامی آمریکا، حتی اگر به قیمت نابودی نوع بشر تمام شود، اعتقاد دارد. او فردی خطرناک برای بشریت است. او در واقع نماینده جناح های نظامی و صاحبان صنعت تولید جنگ افزار در کاخ سفید است و سیاست هایش در راستای تامین منافع آنهاست.
وی از نقش حزب دمکرات و کنگره ابراز نا امیدی کرد و گفت: به عنوان یک مجموعه حزبی، دمکرات ها کاری برای جلوگیری از خارج شدن از این پیمان نمی کنند، هر چند برخی از سناتورها همچون برنی سندرز و فانستاین به طور فردی با تصمیم رئیس جمهوری اعلام مخالفت کرده اند.
نویسنده آمریکایی با بیان اینکه بیشتر دمکرات ها همچون اکثریت جمهوریخواهان، در این خصوص هم نظر هستند، ادامه داد: البته دمکرات ها در مواردی چون توافق هسته ای ایران، متعادل تر از جمهوریخواهان عمل کرده اند اما تفاوت حزبی درباره این پیمان با روسیه وجود ندارد و در واقع باید بگویم، در خیلی موارد دیگر است که دمکرات ها حتی مواضع بدتری از جمهوریخواهان داشته اند.
السبرگ درباره دلیل رواج نظامی گری در میان دو حزب حاکم در آمریکا هم گفت: هر دو حزب از منابع یکسانی تامین مالی می شوند. دمکرات ها و جمهوریخواهان برای فعالیت های انتخاباتی خود از مجموعه های صنعتی-نظامی پول می گیرند. آنها با لابی های یکسانی تعامل می کنند.
السبرگ به عنوان تحلیلگر دفاعی در آمریکا شناخته می شود که با انتشار اسنادی، فریبکاری های پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا را در مورد نقش این کشور در جنگ ویتنام، افشا کرد.
وی در سال 1971 افزون بر اسناد فوق محرمانه در این باره، اطلاعاتی را نیز که به حوزه فعالیت وی به عنوان معمار راهبرد تخریب حتمی تقابل هسته ای آمریکا (MAD) مربوط می شدند، از گاو صندوق دفتر کار خود برداشت.
این مقام سابق پنتاگون این اسناد هسته ای فوق محرمانه را در مزرعه برادرش در نیویورک پنهان کرد و تصمیم داشت تا پس از فرو افتادن قیل و قال ها بر سر «اوراق پنتاگون»، آنها را منتشر کند اما این اسناد در پی وقوع طوفان استوایی دوریا در سال 1971، مفقود شدند.
السبرگ 87 ساله اکنون از آخرین کتاب خود با عنوان «ماشین آخرالزمان: اعترافات یک برنامه ریز جنگ هسته ای» می گوید؛ کتابی که روایت مشارکت وی را در آن چه برنامه هسته ای «جنون آمیز و جنایتکارانه» آمریکا می نامد، بازگو می کند.
این تحلیلگر پنتاگون درصدد است تا آمریکا از خواست خود برای استفاده از سلاح های هسته ای صرف نظر کند، می گوید که سیستم های تسلیحاتی که وی و هموطنانش طراحی کردند همچون هر زمان دیگری آماده شلیک بوده و تنها یک اشتباه فنی یا یک درگیری سیاسی با روسیه کافی است تا در عرض 30 دقیقه شهرهای بزرگ آمریکا با خاک یکسان شوند.
اروپام*م.ع*1429

نظر شما