شناسهٔ خبر: 28958117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از قطع کمک ماهانه آمریکا به ایران تا احتمال لغو قرارداد بوئینگ با ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 آبان 1298، دولت آمریکا به علت انعقاد قرارداد میان ایران و انگلستان کمک ماهانه دویست هزار تومانی به ایران را قطع کرد.

2 آبان 1310، مجلس شورای ملی این ماده واحده را تصویب کرد: وزارت مالیه مجاز است مبلغ سه میلیون و پانصد هزار تومان علاوه بر اعتبار مصوب ۳۱ فروردین ۱۳۱۰ از محل عایدات قند و شکر را برای خرید مصالح و مخارج ساختمان راه ‌آهن در سال ۱۳۱۰ به وزارت طرق پرداخت نماید.

2 آبان 1311، قانون اوزان و مقیاس ‌ها به تصویب رسید و ملاک کار قرار داده شد. براساس این قانون واحد وزن- کیلوگرم، واحد طول- متر، واحد سطح- متر مربع و واحد حجم- مترمکعب معین شد.

2 آبان 1322، لایحه اجازه استخدام شصت نفر آمریکایی برای وزارت دارایی تصویب شد.

2 آبان 1323، پس از آنکه دکتر میلسپو رییس کل دارایی ایران به اختیارات خود،‌ ابوالحسن ابتهاج رییس کل بانک ملی را از کار برکنار کرد، وی با استناد به اساسنامه بانک ملی ایران به میلسپو طی نامه ‌ای تذکر داد که تغییر وی خارج از اختیارات قانونی او است.

2 آبان 1328، ايران يكصد هزار تن گندم از شوروي خريداري كرد.

2 آبان 1329، غلامحسین فروهر به سمت وزیر دارایی و عبدالله متین دفتری به سمت وزیر اقتصاد ملی تعیین و معرفی شدند.

2 آبان 1333، دولت آمریکا اعلام کرد در سال مالی جاری مبلغ صد و بیست میلیون دلار به ایران کمک خواهد کرد.

2 آبان 1336، بانک بازرگانی ایران به هر یک از کشورهای اتریش، سوئیس و ایتالیا دویست میلیون ریال اعتبار داد تا آنها از ایران کالا خریداری کنند.

2 آبان 1337، سازمان تهیه مسکن با سرمایه پانصد میلیون ریال در بانک رهنی ایران شروع به کار کرد.

2 آبان 1344، اولين كلنگ احداث پالايشگاه تهران به زمين زده شد.

2 آبان 1345، فرستنده تلویزیون ملی ایران کار خود را آغاز کرد.

2 آبان 1347، در خراسان منبع بزرگ گاز کشف شد.

2 آبان 1389، طی خبری اعلام شد رییس شورای عالی مسکن سه عضو تیم اقتصادی کابینه را مامور تدوین بسته «حمایت بانکی از ساخت ‌و سازهای مسکن ‌مهر» کرده است. معاون برنامه ‌ریزی رییس ‌جمهور، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد موظف شده ‌اند ظرف حداکثر دو هفته راه‌ های تامین منابع لازم را برای پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی ساخت شناسایی کنند. هم ‌‌اکنون خط ‌اعتباری ۷ هزار میلیارد تومانی در اختیار مسکن ‌مهر است؛ اما کفاف تقاضای موجود را نمی ‌دهد.

2 آبان 1396، به ‌دنبال شدت گرفتن تلاش‌ های کنگره برای سنگ ‌اندازی در مسیر برجام، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا برای لغو قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایران تحت فشار روزافزون کنگره قرار دارد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

نظر شما