شناسهٔ خبر: 28957806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ایران برای برقرای امنیت و صلح در منطقه هزینه‌های زیادی پرداخته است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و امنیت در منطقه هزینه های زیادی پرداخت کرده است و همچنان به خاطر برقراری این آرامش تلاش خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

کمال دهقانی فیروزآبادی نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز (1 آبان 97 ) در دیدار با کاترین رز مدیر بخش خاورمیانه و آسیای غربی دپارتمان سیاسی دبیرخانه سازمان ملل متحد و هیئت همراه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان صلح و رفع مشکلات از طریق گفتگوهای سیاسی بوده و در این مسیر هم حرکت کرده است؛ همچنین راه حل نظامی را شکست خورده می داند  و نمونه مشخص آن دیپلماسی کشورمان در سوریه و یمن است.

وی افزود: قبل از اینکه سازمان ملل، صدام را بشناسد و برای نابودی او به عراق حمله کند، به ما حمله شد و متاسفانه حتی مورد حمایت آمریکا قرار گرفت و کسی در مقابل آن نایستاد و زمانی‌که گروه تروریستی طالبان شکل گرفت، آمریکا از آنها حمایت کرد تا زمانیکه حمله به برج های دوقلو صورت پذیرفت.

دهقانی فیروزآبادی گفت: نمایندگان مجلس با سختار سازمان ملل متحد و نحوه شکل گیری و وظایف آن کاملا آشنا هستم اما باید اذعان داشت که این سازمان بین المللی در عین حالی که کارهای زیادی در جهت امنیت و برقراری صلح جهانی انجام داده است اما در خیلی فرصت‌ها، عملکرد ضعیفی داشته است که نمونه آن همین مواردی بود که ذکر کردم و همچنین جنگ یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه اظهار کرد: ما به این امر به خوبی واقفیم که اگر بحرانی حتی هزاران کیلومتر دورتر از ما رخ دهد، ما باید نسبت بدان واکنش نشان دهیم و در جهت حل و فصل آن اقدام کنیم. ولی خیلی از کشورها چنین رویکردی ندارند تا زمانیکه آن مشکل گریبان‌گیر کشور خودشان شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه آمریکا بطور یکطرفه قطعنامه های بین المللی را زیر پا گذاشته و یکی یکی از آن خارج می شود و جهان را در آستانه یک هرج و مرج قرار داده است و در اینجا سازمان ملل باید نقش خودش را به خوبی ایفا کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: ما جایگاه سازمان ملل متحد را می دانیم و خواستار این هستیم که سیاست دوگانه در برابر تروریسم و حقوق بشر نداشته باشد و بتواند بحران‌های مهمی چون یمن را هر چه سریعتر کنترل کند.

در این دیدار کاترین رز گفت: ما سفر خوبی به ایران داشتیم و توانستیم با نظرات و دیدگاه های مقامات ایرانی آشنا شویم و شناخت این نظرات کمک می کند تا ما بتوانیم در حیطه کاری خود به نحو شایسته تری عمل نماییم.

وی افزود: آنچه باعث جنگ افروزی در جهان می شود، عدم درک متقابل از نظرات یکدیگر و عدم اعتماد میان کشورها است که سوء تفاهم و در پی آن جنگ و خونریزی را در بر دارد و سازمان ملل تلاش دارد تا با شناخت درست این دیدگاه ها، کشورها را به یکدیگر نزدیک کرده و صلح و امنیت را در جهان برقرار نماید.

 مدیر بخش خاورمیانه و آسیای غربی دپارتمان سیاسی دبیرخانه سازمان ملل متحد گفت: من خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم که مسئولین جمهوری اسلامی ایران به دنبال رفع خصومت ها از طریق مذاکرات سیاسی هستند و از فعالیت های بشردوستانه حمایت می کنند، به پناهندگان افغان کمک
می نمایند و خواهان برقرای صلح در سوریه و یمن هستند.

وی تاکید کرد: اینها همان عناصر مشترکی است که وجود دارد و مبنای کار ما باید قرار بگیرد تا کشورها به یکدیگر اعتماد کنند. ما خواهان حل مسئله سوریه از طریق گفتگو هستیم و اعتقاد داریم که در نهایت این مردم سوریه هستند که باید در تعیین سرنوشت کشورشان دخیل باشند.

کاترین رز اظهار داشت: اما مسئله یمن الان به مرز حادی رسیده و با وجود تمام تلاشهایی که نمایندگان ویژه ما در حال انجام آن هستندتا راه حل سیاسی برای این بحران بیابند اما جنگ در آنجا تمام نشده و هر روز تعداد کشته شدگان افزایش یافته و فقر و گرسنکی در وضعیت بحرانی قرار دارد که منشاء این شرایط، همان عدم شناخت و بی اعتمادی می باشد.

وی در پایان تصریح کرد: من به عنوان مدیر بخش خاورمیانه سازمان ملل خود را متعهد می دانم که تمام سعی خود را برای ترویج صلح و ادامه این گفتگوها انجام دهم.

 

نظر شما