شناسهٔ خبر: 28957756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گرمخانه شهرداری؛ سرپناهی برای بی خانمانان در سرمای استخوان سوز همدان

R41405/P4001/S6,75/CT6

سرمای استخوان سوز همدان برای هر رهگذر، مسافر و همدانی مثال زدنی است. در این شهر البته هستند کسانی که در این شب های سرد جایی برای در امان ماندن از این سرما و دیدن نور خورشید فردا ندارند و در مخروبه‌های شهر و در دل خانه کارتونی خود سر می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حال اینکه چقدر آن کارتن در مقابل باد و بوران این شهر و سرما آنها را حفظ می کند خدا می داند و بس. اما به راحتی می توان گفت حتی کاپشن های گرم و چند لایه با تویی پشم شیشه و بخاری خانه ها باز هم شما را از بالاپوش گرم شبانه، لحاف بی نیاز نمی‌کند.

شهرداری همدان جایی دیوار به دیوار آتش نشانی مرکزی همدان و  نزدیک آرامگاه شاعر شهیر همدان بابا طاهر عریان و خیابان خبرنگار فعلی و آتش نشانی سابق، ساختمانی 2 طبقه و قدیمی را که در حقیقت بخشی باقی‌مانده از ملک قدیمی آتش نشانی شهر است.

برای درامان ماندن این افراد تدارک دیده است که در بین خود آنها به گرمخانه معروف است و مردم همدان آن را به نام خانه کارتن خواب های شهر می شناسند. فضای برای خواب با سامانه های بهداشتی و غذایی ساده و  گرم برای شام و صبحانه ای هم برای فردا تا روزنه امید دیگری به  فردای آنها بگشاید.

حرف دل همه آنها در صحبت با خبرنگار تسنیم، تامین کار توسط مسئولان است تا از سرگردانی و خیابان گردی در شهر گردشگری و تاریخی همدان نجات یابند و به قول لایموتی برای گذران زندگی و سرپناهی برای خواب برسند. بعد از آن هم خدا کریم است و خودش دست آنها را به مانند همیشه می‌گیرد این البته خواسته زیادی نیست که قانون این کشور هم بر آن صحه گذاشته است.

 تامین امکانات

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان درباره گرمخانه شهرداری اظهارداشت: از 3 سال قبل به این طرف شهرداری فضایی را به طور موقت برای حفظ برخی شهروندان از سرمای شهر که جایی برای ماندن و شب گذرانی نداشتند در محدوده ای از شهر همدان در نظر گرفت که در این ساختمان 2 طبقه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و 2 وعده غذای گرم و مکانی برای خواب پیش بینی شده است.

 حسین خانجانی افزود: در حال حاضر یک طبقه از این ساختمان برای شب گذرانی حدود 30 تا 40 نفر آماده شده است و  با قرار دادی که با یک آشپزخانه داریم غذای مورد نیاز این افراد تامین می شود برای آنکه بیماری واگیرداری در بین افراد رواج نیابد هماهنگی لازم را با دستگاه های مسئول انجام دادیم و حتی محیط را هم ضد عفونی می کنیم .

وی درباره افراد معتاد حاضر در این مجموعه هم گفت: برخی از آنان با هماهنگی واحد های مسئول به کمپ های 15 یا 16 اعزام شدند و تعدادی دیگر هم بعد از مدتی ماندن در این مکان ها به جمع خانواده باز گشتند البته تعدادی هستند که از سال ها قبل به این طرف مهمان دایمی این گرمخانه شدند و جایی برای ماندن ندارند. از زمانی که گرمخانه باز شده است تا کنون گرمخانه را نبسته ایم و حتی در فصل گرم سال هم شب ها این افراد را پذیرش می کنیم.

 حرف دل مهمانان گرمخانه شهرداری

 در این گزارش به دلیل معذوریت‌های اخلاقی از بیان نام افراد حاضر در گرمخانه و انتشار عکس آنها معذوریم. چراغ های گرمخانه که روشن می شود و شب سیاهی خود را بر سر شهر می‌ریزد و  نان آوران خانواده از محل کار و معاش به آغوش گرم خانواده بر می‌‌ گردند و  حضور در کنار خانواده را به ماندن در محل کار و تلاش ترجیح می دهند  و در خیابان های همدان پرنده پر نمی زند. آرام آرام سر و کله مهمانان گرمخانه یکی یکی پیدا می شود هر یک از این عزیزان با ورود به راهرو سلام علیک و خسته نباشیدی با تعویض لباس مستقیم سراغ سرویس های بهداشتی می روند تا تنی به آب بزنند و خستگی ساعت ها در به دری در نقطه به نقطه این شهر کهن را از تن به در کنند.

 در این بین ح. آ بعد از آنکه از خواندن نماز فارغ شد در صحبتی کوتاه به خبرنگار تسنیم  اظهار داشت: از 14 سالگی نماز خوانده است و اهل مواد مخدر نیست و گاهی سیگار می کشد. 64 سال سن دارد و 6 ماه است که به گرمخانه آمده است 8 سال هم در جبهه و جنگ بوده و در سرمای زمستان و گرمای تابستان نمازش را ترک نکرده است 8 سال تنها زندگی کردم و با افزایش سن و از دست دادن پدر و مادر خانه زندگی را رها کردم و به گرمخانه پناه آوردم چون تحمل تنهایی را نداشتم. مسئولان گرمخانه هم به خوبی به ما رسیدگی می کنند بعد از تعطیل شدن گرمخانه روز ها در خیابان ها می گردم و شب برمی‌گردم اینجا، اگر کاری باشد هم انجام می‌دهم.

 بی سرپناهی و تامین کار

آ. یونسی هم 2 سال است که در گرمخانه شب ها را صبح می کند اظهار داشت: با مرگ پدر و مادرم خانه پدری را فروختند و من مدتی اجاره نشین شدم و در همان زمان هم بیکار بودم بعد از اجاره نشینی یکماه مسافرخانه خواب شدم بعد هم آواره خیابان تا اینکه آمدم اینجا. مریض هستم و در کنار مریضی و بیکاری باید خرج دارو و درمانم را هم تامین کنم با بیکاری که این توان را ندارم چند وقتی است که دیگر مواد مخدر هم مصرف نمی کنم و شربت می خورم آنهم اگر مجبور شوم. از مسئولان تقاضا دارم به من کار بدهند هر کاری باشد حتی نصف قیمت هم حاضر انجام بدهم. جوشکاری و رنگ کاری ساختمان بلدم. از وقتی کار ها پیمانکاری شده است دیگر کاری نیست. یک شب حالم اینجا خراب شد به اورژانس زنگ زدند آمد و دید و گفت به ما ارتباطی ندارد باید برود دکتر و بعد هم گذاشتند و رفتند.

 ذ.ج هم به دلیل افزایش سن و نداشتن توان کار تهران را به مقصد همدان رها کرده است اما در مسافر‌خانه های همدان به او گفته اند چون همدانی هستی نمی توانی در مسافرخانه بمانی و باید بروی جایی دیگر. سنم بالا رفته و توان کار ندارم کسی را هم ندارم و از نداری آمدم گرمخانه. وضعیت جسمانی خوبی هم ندارد و پاهایش ورم کرده است. ورم هر 2 پایش نشان می‌دهد که تمام طول روز را پیاده در شهر گردیده است و با نفسی گرفته و خلقی خسته سر شبی با نان سنگی به دست به گرمخانه رسیده است خستگی و بیماری امانش را بریده است مدتی برای تازه کردن نفس به چارچوب دیوار اتاق مخصوص سیگار گرمخانه تکیه می دهد و دایم با نگاهی آمیخته به تعجب مرا نگاه می کند حق دارد شاید برایش عجیب است که خبرنگاری به این مکان سر زده باشد. بعد هم به  اتاق استراحت گرمخانه می‌رود همانجا دراز می شود و همچنان نان سنگ را در دست دارد و آنرا رها نمی کند ساعت 8 شام می دهند و باید تا آنموقع منتظر بماند خسته تر از آن است که حمام برود.

و.ی که 29 سال سن دارد هم دلیل حضور خود را در گرمخانه اختلاف با خانواده عنوان و اظهار داشت: شغل اصلی اش درو پنجره سازی است و با گرانی که به بازار رسیده است کار ش را از دست داده  و دیگر کاری ندارد مواد  مخدر هم مصرف نمی کند طرح های برای زیبا سازی شهر دارد که چند بار قصد داشته است شهردار همدان را ببیند اجازه نداده اند با شهردار ملاقات کند و او را به زیبا سازی شهرداری همدان روانه کرده اند سازمان زیبا سازی هم گفته است که طرح های تو به درد ما نمی خورد و بیا برای ما پله حد فاصل خیابان و جوی آب را بسازد او با نشان تصاویری از کار های فلزی اش که ساخت نخلی برای باغ موزه دفاع مقدس  وبعدی طرح حوضی آّبنما برای میدان فلسطین است از مسئولان می خواهد تا به او فرصت دهند این کار هنری خو را در بخش از شهر همدان اجرا کند.

 کاری از روی دل ونیتی خیر

 یکی از کسانی که به صورت خود‌جوش با این مرکز در قالب سازمان‌های مردم نهاد همکاری دارد انگیزه خود را نداشتن هیچ منفعت مادی عنوان و می گوید: سال هاست که در حوزه درمان و بهبود افراد گرفتار در دام اعتیاد فعال است و  مشتاق است تا قدمی در این حوزه برای کمک به آنها بردارد.

 محمد ع اکبر‌زاده اظهار داشت: 3 سال است که با گرمخانه شهرداری همدان  همکاری دارد بهزیستی و شهرداری به این افراد کمک می‌کنند و موردی به تناسب ضوابط دستگاه های دیگر هم به این عزیزان کمک کرده اند. بیشترین هزینه را شهرداری بر عهده گرفته است. در کنار کمک شهرداری و بهزیستی هم تعدادی خیر که علاقه‌ای به ذکر نام آنها ندارم چون خودشان نخواسته اند کمک هایی در قالب مواد غذایی و غیره داشتند و بقیه فقط قول دادند و پای قول و عده‌هایشان نماندند.

 وی افزود: این عزیزان نیازمند تغذیه و پوشاک و مواد شوینده هستند نیاز‌های ساده که هر انسانی باید از آن برخوردار باشد البته بیشتر آنها اهل کارند  و در طول روز هم معاش خود را با جمع‌آوری ضایعات تامین می‌کنند. اما باید کار همیشگی برای آنها در نظر گرفت تا آنهایی که می توانند کار کنند و سرپای خود بایستند.

 وظیفه‌ای دیگر

 مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم به خبرنگار تسنیم گفت: تاکنون شهرداری یا هر ارگانی دیگری از دانشگاه علوم پزشکی برای ارایه خدمات درمانی به مجموعه گرمخانه شهرداری همدان تقاضای کمک نکرده است هر زمان تقاضا کنند دانشگاه علوم پزشکی آماده است تا با دریافت تقاضای آنان خدمات درمانی خود را ارایه کند.

 علی افسر اظهار داشت: خدمات مشاوره ای، بهداشتی، واکسیناسیون، کمک به بهبود افراد معتاد و پیشگیری از بروز و رواج بیماری‌های واگیر دار از خدماتی است که دانشگاه علوم پزشکی می تواند در اختیار این مجموعه قرار دهد.

وظایف مشخص نهادها

 مدیر روابط عمومی فوریت‌های پزشکی استان همدان در این باره که چرا در روز‌های اخیر همکاران شما از پذیرش یک فرد مستقر در گرمخانه برای انتقال به مراکز درمانی خودداری کرده  است، گفت: وظیفه نظارت و مدیریت گرمخانه ها بر عهده شهرداری و بهزیستی است و وظیفه تعریف شده برای فوریت‌ها پزشکی رسیدگی به افرادی است که در حوادث فوریت خاصی مانند خونریزی، ، شکستگی‌، ضرب دیدگی، سقوط یا گاز گرفتگی دارند. فوریت ها پزشکی همانطور که در عنوانش هم مشخص است موظف  به ارایه فوریت ها پزشکی است.

 عباس اولیا سمیع اظهار داشت: اما این تصور اشتباه در اذهان عمومی ایجاد شده که هر کجا فردی بیحال شده یا به هر دلیلی روی زمین افتاده است فوریت های پزشکی باید کمک کند اگر بر این مبنا خدمات بدهیم، از مسئولیت اصلی خودمان که امداد رسانی به افراد یاد شده است باز خواهیم ماند و باز هم این مردم هستند که از ما گلایه می کنند چرا خدمات مناسب به مردم نمی دهید.

 این مقام مسئول در اورژانس استان همدان افزود: به عنوان در روز های اخیر در محله مجید آباد همدان فردی در معبر افتاده بود مردم با ما تماس گرفتند این فرد بی خانمان چند روزی بود که غذا نخورده همکاران ما وضعیت جسمانی او مانند فشار خون و قند خون را بررسی کردند و مشخص شد که سطح قند خونش پایین است با تامین غذا برای این فرد مشکل حل می شد اما همکاران ما او را به گرمخانه شهرداری همدان تحویل دادند که چند ساعت او در گرمخانه نمانده بود و مجدد در نقطه‌ای دیگر از شهر از حال رفته بود و دوباره  با همکاران ما تماس گرفته بودند.

 وی اظهار داشت: همدان10 پایگاه شهری برای امداد رسانی پزشکی دارد و باید به خدمات فوریت پزشکی برسد نه به مواردی که اصلا ارتباطی به این واحد درمانی ندارد شهرداری و بهزیستی متولی گرمخانه هستند و باید این افراد را پذیرش و رسیدگی درمانی و غیره را انجام دهند تلفن 123 بهزیستی هم برای این کار است که مردم باید از آن آگاه باشند شماره 137 شهرداری هم برای ارتباط با مردم در نظر گرفته شده است شهروندان استان همدان  فقط با 115 باید برای فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و از مشغول کردن همکاران ما در سایر مواقع خود داری کنند تا آنها به وظیفه اصلی خود برسند و جان کسی به دلیل پرداختن به موارد غیر ضروری به خطر نیفتد.

تقسیم مسئولیت ها بر مبنای ضوابط قانونی

رییس بهزیستی شهرستان همدان، با یاد‌آوری آیین‌نامه ساماندهی متکدیان مصوب سال 1378 اظهار داشت: در آیین‌نامه ساماندهی افراد بی‌خانمان و متکدیان آمده است که مجتمع اردوگاهی باید زیر‌ نظر فرمانداری شهر‌ها تشکیل شود که مسئولیت نگهداری موقت، شناسایی وضعیت، گروه‌بندی و تعیین تکلیف موضوع این مصوبه را بر عهده دارد.

سیاوش رهبر می‌افزاید: بر اساس این دستور‌العمل، در شهر‌های بزرگ نهاد‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی، دادگستری، بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری نمایندگان تام‌الاختیار خود را به این مجتمع معرفی می‌کنند تا برحسب شرح وظایف هر دستگاه اقدام‌های لازم را انجام دهند.

 وی افزود: تامین محل، امکانات و تجهیزات و جمع‌آوری و اسکان افراد در اردوگاه با شهرداری است و نیروی انتظامی هم در جمع‌آوری‌ آنها همکاری دارد. هزینه‌های عمومی این محل هم از بودجه عمومی و کمک‌های مردمی تامین می‌شود. مسئول مجتمع اردوگاهی را فرماندار تعیین می‌کند.

رهبر اظهار داشت: در این مرکز افراد جمع‌آوری شده مانند متکدیان، ولگردان، افراد در راه مانده و بی سرپناه، مجهول‌الهویه، بی‌سرپرست، گمشده، متواری، نیازمند غیر‌حرفه‌ای، معلول و ناتوان بر مبنای ضرورت طبق دستور قضایی تعیین تکلیف می‌شوند. سازمان بهزیستی و نهاد‌های دیگر هم باید افراد جمع‌آوری شده را که در شرح وظایف آنهاست یا جزو جامعه هدف محسوب می‌شوند، تحویل بگیرند و در مکان مناسب نگهداری کنند و تحت آموزش یا درمان قرار دهند.

وی گفت: بهزیستی تاکنون افرادی را که جزو جامعه هدفش بوده‌‌اند را شناسایی و در مراکز بازپروری مواد 15 و 16 ساماندهی کرده است و در هفته هم کمک غذایی به این مجموعه دارد.

 به غیر از این آنچه توجهم را  در این گرمخانه جلب کرد تعداد زیاد افرادی بود که به دام مواد خانمانسوز مخدر افتاده بودند و به هر دلیل از خانه ترد شده و به جمع سرپناهان گرمخانه شهرداری آمده بودند و مشکلات خاص خودشان را داشتند رییس پلیس مواد مخدر استان همدان درباره نحوه نظارت بر این موارد در گرمخانه به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پلیس مواد مخدر بر اساس ضوابط قانونی نظارت نامحسوس خود را بر این  موارد دارد.

 سرهنگ هادی قزوینه گفت: بر اساس ضوابط مسئولیت رسیدگی به این موارد با نهادی دیگری است و به این پلیس تخصصی ارتباطی ندارد. پلیس مواد مخدر موظف به برخورد با قاچاقچیان، توزیع کنندگان خرد و مصرف کنندگان است که امسال با اجرای  طرح های مختلف موفق کشف 4 تن مواد مخدرکشف متلاشی کردن 35 باند  و دستگیری  2 هزار خرده فروش و 3 هزار نفر معتاد شده است. یعنی اگر هر دستگاهی به درستی مسئولیت خودش را انجام دهد مشکلاتی مانند این در جامعه پیش نخواهد.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/ ت

نظر شما