شناسهٔ خبر: 28957705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

زوددویچه:

تحقیقات بین‌الملی برای بررسی پرونده خاشقچی صورت گیرد

یک روزنامه آلمانی با پرداختن به توضیحات سعودی‌ها درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد این رژیم بر خواست خانواده وی مبنی بر تحقیقاتی در سطح جهانی تحت نظارت سازمان ملل تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: روزنامه آلمانی «زوددویچه» در گزارشی همچون دیگر رسانه‌های معتبر جهانی توضیحات ارائه شده سعودی‌ها در زمینه مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را زیر سوال برد و نوشت که ریاض با این توضیحات می‌خواست تا بر حقایق سرپوش بگذارد. گروهی از قاتلان به کنسولگری سعودی در استانبول اعزام شده بودند تا یک منتقد که برای حاکمیت خوشایند نبود را بکشند. این کار فقط یک نمونه برای سیاست‌های فاجعه‌بار «ملک سلمان» است.

در این گزارش آمده است که مشخص بود که سعودی‌ها می‌خواستند چه کاری بکنند: آن‌ها قصد داشتند خاشقچی را بنابر تدابیری که ریاض چیده است در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل برسانند... سعودی‌ها ادعا کردند که ۱۵ ماموری که به استانبول رفته‌اند برای اهداف توریستی به این شهر رفته‌اند. این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که این افراد با دو فروند جت شخصی عازم استانبول شدند. در این بین، وجود یک کارشناس پزشک قانونی و اره چه توجیهی می‌توانند داشته باشند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت که این‌ها تلاش‌هایی هستند تا بر واقعیت‌های مربوط به قتل یکی از منتقدان خاندان سلطنتی و اینکه احتمالا محمد بن سلمان در این زمینه مسئولیت دارد، سرپوش گذاشته شود و فرقی هم ندارد که آیا بن‌سلمان قاتلان را استخدام کرده است یا خیر. البته جای خرسندی است که دولت آلمان نمی‌خواهد با این قضیه کنار بیاید حتی اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این افسانه که سعودی‌ها سر هم کرده‌اند را معتبر بداند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز طی سخنانی به موضوع قتل خاشقچی پرداخت و گفت که قتل وی برنامه‌ریزی شده بود و عاملان قتل او باید در ترکیه محاکمه شوند.

 

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تحقیقات جهانی تحت رهبری سازمان ملل یعنی همان‌طور که خانواده خاشقچی خواسته‌اند، برای پرداختن به این موضوع ضروری است. تا به این ترتیب حقیقت روشن شود و افرادی که در پس این اقدام بوده‌اند هم مشخص شوند. بزرگترین رسوایی در مورد این واقعه این است که ملک سلمان دو تن از مشاوران نزدیک بن‌سلمان را برکنار کرد و شخص ولیعهد سرپرستی کمیته اصلاحات سرویس اطلاعات را بر عهده گرفته است. این نشان از نفوذ بن سلمان در دستگاه سلطنتی است که این تشکیلات را خراب کرده است. بن سلمان افرادی مانند «سعود القحطانی» و «احمد العسیری» را دور خود جمع کرده است. این‌ها همان کسانی هستند که در پی مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی از کار برکنار شدند و شامل معافیت از مجازات شده‌اند که سالهاست درباره مقامات عالی می‌شود.

زوددویچه نوشت که به نفع عربستان نیست که چنین فرد بی تجربه‌ای (بن سلمان) و حتی خطرناک بر مسند قدرت باشد. او از یک فاجعه در فاجعه‌ای دیگر درگیر می‌شود؛ جنگ یمن، محاصره قطر، ماجرای مربوط به «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان از جمله این موارد هستند. جهان باید این واقعیت را بپذیرد که اگر وی طول سال‌ها در ریاض در مسند قدرت باشد، به قدری بی رحم است که می‌تواند در برابر افراد منتقد در خانواده سلطنتی همان رفتاری را داشت باشد که با خاشقچی صورت گرفت.

نظر شما