شناسهٔ خبر: 28957647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

حاتم بخشی چند میلیاردی ملک سلمان به پاکستان

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اسد عمر» وزیر دارایی پاکستان و «محمد عبدالله الجدان» همتای سعودی وی یادداشت تفاهمی را در پایان سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به ریاض امضا کرده اند.

براساس بیانیه، عربستان سعودی در راستای اینکه پاکستان بتواند بحران مالی را پشت سر بگذارد، تسهیلات نفتی در اختیار اسلام آباد قرار داده و در بخش معادن این کشور نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین، ریاض در یک دوره یکساله، نفت با بازپرداخت بلندمدت و تا سه میلیارد دلار در اختیار دولت اسلام آباد قرار می دهد که این قرارداد پس از این مدت نیز بازنگری می شود.

براساس بند دیگر این تفاهم نامه، هیات اقتصادی دولت سعودی در سفر پیشین خود به پاکستان، امکان سنجی سرمایه گذاری در یک پالایشگاه نفتی در پاکستان را ارزیابی کرد و عربستان سعودی علاقه خود را برای اجرای این پروژه اعلام کرد که درصورت اخذ مجوزهای لازم از کابینه، معاهده و تفاهم نامه آن امضا می شود.

همچنین براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه پاکستان، عربستان سعودی علاقه مند به توسعه منابع معدنی در پاکستان است و برای تحقق این مهم، پس از رایزنی دولت فدرال اسلام آباد و دولت محلی ایالت بلوچستان پاکستان، اعضای یک هیأت از عربستان سعودی به پاکستان سفر می کنند.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان که طی کمتر از یک ماه و نیم گذشته برای دومین بار به عربستان سفر کرده است، عصر سه شنبه با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار و درخصوص همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی گفت وگو کرد.

پادشاه عربستان در این دیدار با پیشنهاد نخست وزیر پاکستان مبنی بر کاهش هزینه ویزا برای کارگران پاکستانی موافقت کرد که این تصمیم، گامی مهم در راستای افزایش نیروی کار پاکستان در عربستان سعودی ارزیابی می شود.

خبرگزاری دولتی عربستان (واس) در خبر کوتاهی درخصوص ملاقات پادشاه عربستان و نخست وزیر پاکستان نوشت : در این دیدار که وزیران اقتصاد و برخی مسئولان دو کشور حضور داشتند ، مسایل مربوط به روابط دو کشور دوست و تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ناظرین امور منطقه دومین سفر عمران خان به ریاض در کمتر از ۵ هفته گذشته را جلب توجه مقامات عربستان برای جذب کمک های مالی به ویژه دریافت وام ۵ میلیارد دلاری می دانند.

این سفر درست دو هفته پیش از آغاز مذاکرات بین دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول ( هفتم دسامبر) در مورد نحوه دریافت وام چند میلیارد دلاری انجام می شود. 

مقامات پاکستانی می گویند: دیدار عمران خان از عربستان ممکن است موقعیت پاکستان را در گفت و گو با مقامات بلندپایه صندوق بین المللی پول تقویت کند.

رسانه های پاکستان به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش دادند: عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در خاک پاکستان به ویژه در بندر درحال ساخت گوادر در جنوب ایالت بلوچستان شرایط سختی اعلام کرده است و اعلام این شرایط باعث شده تا دولت با برخی از پیشنهادات عربستان مخالفت کند.

از جمله درخواست های دولت پاکستان به عربستان سعودی خرید نفت خام با پرداخت طولانی مدت به این کشور است که به گفته منابع موثق دولتی، عربستان برای آن شرایطی را تعیین کرده است.

سفر نخست وزیر پاکستان با فشار جامعه جهانی به دولت سعودی به دلیل دخالت این کشور در ربوده شدن و قتل &#۳۹;جمال خاشقچی&#۳۹; روزنامه نگار مخالف سعودی همزمان شده است.

بالا گرفتن دامنه رسوایی قتل جمال قاشقچی منتقد سیاست های عربستان سعودی در کنسولگری این رژیم در استانبول، موجب شده است تا واکنش های جهانی به این موضوع ابعاد جدیدی به خود بگیرد که از آن جمله می توان به خودداری بسیاری از مقامات و سران کشورها از شرکت در نشست سرمایه گذاری &#۳۹;داووس صحرا&#۳۹; اشاره کرد.

این همایش امروز درحالی آغاز شد که از سوی ده ها نفر از شخصیت های دولتی و بخش خصوصی ، بازرگانان سرشناس ، شرکت های چندملیتی و حتی رسانه های بین المللی تحریم شده است.

تحریم جهانی این همایش باعث شد تا خود مقامات ارشد سعودی هم در مراسم گشایش آن حضور داشته باشند. 

این همایش قرار بود توسط محمدبن سلمان ولیعهد عربستان افتتاح شود اما او در روزهای اخیر متهم به هدایت قتل سازماندهی شده خاشقچی است که گفته می شود با سیاست های ولیعهد ، اختلاف جدی داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما