شناسهٔ خبر: 28957571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

داستان تلخ فرسودگی انشعابات و هدر رفت آب در روستاهای خراسان جنوبی

R41348/P4001/S6,56/CT7

بیش از ۴۶۰ روستای استان خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود با این وجود در برخی از روستاها به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی و ترکیدگی لوله‌ها هدر رفت آب زیاد است از طرفی هزینه نگهداری انشعابات آب نیز زیاد است که متأسفانه به طور کامل تخصیص نمی‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آب یکی از ضروریات برای انسان است و خراسان جنوبی به دلیل کمبود بارندگی‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از 460 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شودبا این وجود در برخی از روستاها به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی ترکیدگی و هدر رفت آب زیاد است که باید تدابیر ویزه در این راستا اندیشیده شود.

ملکی، یکی از ساکنان روستای کوشه سفلی خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از هدر رفت آب از روز جمعه تاکنون در این روستا خبر می‌دهد، و می‌گوید: این روزها مردم آب برای خوردن ندارند اما دراثر فرسودگی انشعابات در بافت فرسوده روستا آب به مقدار زیادی هدر می‌رود.

به گفته وی تا وقتی مردم به آبدار گزارش ترکیدگی می‌دهند و برای رفع ترکیدگی اقدام می‌شود آب زیادی اسراف می‌شود.

ملکی با بیان اینکه شبکه جدید آبرسانی به روستا رسیده است اما هنوز آب از طریق شبکه فرسوده تامین شده که این موضوع سبب هدر رفت آب می‌شود، افزود: مسئولان مدعی هستند هر خانوار باید 150 هزار تومان پرداخت کند تا آب آشامیدنی روستا به شبکه اصلی وصل شود.

رئیس اداره آب فاضلاب روستایی خوسف نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در فصل تابستان 63 روستای بالای20 خانوار و در زمستان 55 روستای شهرستان خوسف با تانکرآبرسانی می‌شود و 90 روستا را تحت پوشش داریم که اکیپ ما محدود است.

بهالگردی افزود: خوسف گستردگی زیادی داشته به عنوان مثال در مجتمعی مانند ماژان که 32 روستا را در بر می‌گیرد تنها یک آبدار داریم اما تلاش می‌شود اکیپ مرکزی همکاری‌های لازم را انجام دهد و مجتمع حضرت ابوالفضل(ع) خوسف نیز با وجود 15 روستا یک آبدار دارد و در این دو مجتمع به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی ترکیدگی و فرسودگی از بقیه مناطق بیشتر است.

وی با اعلام اینکه اعتبارات قطره چکانی و تخصیص‌هایی که هیچگاه به صورت کامل محقق نمی‌شود یکی از مهمترین مشکلات آب و فاضلاب شهرستان خوسف است افزود: هزینه نگهداری انشعابات آب سالانه یک میلیارد و 600 هزار تومان است که به طور کامل تخصیص نمی‌یابد و وقتی اعتبارات کم است ما نیز به ناچار نیروی کمی به عنوان آبدار استخدام می‌کنیم.

رئیس اداره آب فاضلاب روستایی خوسف با اشاره به مشکل مردم در روستای کوشه سفلی افزود: تعویض جز وظایف اصلی برای ماست اما تعویض انشعابات فرعی برعهده مشترک است و خانوار باید 190 هزار تومان برای این منظور پرداخت کند.

فرماندار خوسف نیز در این باره به کمبود زیرساختها اشاره کرد و گفت: خوسف سومین شهرستان استان است که پراکندگی جمعیتی آن زیاد است و روستاهها به فاصله زیادی از هم قرار دارند.

شفیعی اظهار داشت: 90 درصد اشتغال مردم منطقه کشاورزی و دامداری است و در بسیاری از زیر‌ساختها با مشکلاتی مواجه هستیم.

انتهای پیام/م

نظر شما