شناسهٔ خبر: 28957438 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

به دنبال حرکت کاروان مهاجران، رئیس‌جمهوری امریکا به نیروهای نظامی فرمان آماده‌باش داد

دومین اقدام ترامپ علیه پناهجویان

گریخته از فقر و فلاکت و جنگ در رؤیای آینده‌ای روشن‌تر و زندگی‌ای مسالمت‌آمیزتر، هزاران مهاجر در قالب کاروانی بزرگ به سمت مرزهای امریکا در حال حرکتند بی‌خبر از آنکه دژهای ستبر نیروهای نظامی امریکا سد محکمی در برابرشان پدید خواهند آورد.

صاحب‌خبر -










 به گزارش اسکای نیوز، در پی حرکت انبوه مهاجران در قالب کاروانی از امریکای مرکزی به ایالات متحده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور در توئیتر خود نوشت: «متأسفانه به نظر می‌رسد پلیس و ارتش مکزیک قادر نیستند کاروانی را که به سوی مرزهای جنوبی ایالات متحده در حرکت هستند، متوقف کنند. مجرمان و خاورمیانه‌ای‌های ناشناخته نیز در میان آنها هستند. من به مرزبانی و ارتش هشدار داده‌ام که این یک فوریت ملی است. قوانین باید تغییر کند». اگرچه ترامپ سال گذشته با امضای سند ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان، شامل عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن، به امریکا نشان داده بود روحیه میهمان‌نوازی در برابر مهاجران ندارد اما آنکه در برابر ورود موج پناهجویان امریکای مرکزی ارتش را به حالت آماده‌باش در بیاورد، رویه تازه‌ای محسوب می‌شود. او کمی بعد در توئیت دیگری نوشت: «گواتمالا، هندوراس و السالوادور نتوانسته‌اند وظیفه‌شان را در متوقف کردن روند خروج مردم از این کشورها و تلاش برای ورود به امریکا انجام بدهند. بنابراین ما کمک‌های خارجی چشمگیری را که به آنها می‌کردیم متوقف یا بشدت کاهش خواهیم داد». سازمان توسعه بین‌المللی امریکا اعلام کرده بود، گواتمالا در سال 2017 میلادی مجموعاً 248، هندوراس 175 و السالوادور 191 میلیون دلار کمک مالی از امریکا دریافت کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید و اداره مرزبانی امریکا تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند و سخنگویان وزارت دفاع و وزارت خارجه هم سکوت کرده‌اند و حتی هنوز شیوه و دستور کار این اقدام روشن نشده است. ترامپ که از بدو آغاز کارش نشان داد، مهاجرت یکی از سرفصل‌های سیاست اوست، پیش از این به کشورهای منطقه هشدار داده بود اگر در برابر موج پناهجویان ایستادگی نکنند، کمک‌ به آنها را قطع می‌کند. او برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به شعارهای ضدمهاجرتی متوسل شده بود و قول داده بود در صورت پیروزی، مانع ورود سیل پناهجویان به این کشور شود و به همین دلیل تمام تلاشش را برای عملی کردن دست‌کم یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بریتانی هرناندز یکی از مهاجران کاروان می‌گوید: «ما از آفتاب سوخته‌ایم و بدن‌هایمان تاول زده است. ولی قدرت ما از تهدیدهای ترامپ بیشتر است و خسته نخواهیم شد.» روز 13 اکتبر، صدها تن از شهروندان هندوراس در پی افزایش خشونت و بیکاری در این کشور، از مرز کشورشان گذشتند تا وارد امریکا شوند. بسیاری از این مهاجران پس از آنکه یک قانونگذار سابق تصویری از این کاروان را بر صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، از وجود این کاروان مطلع شدند.
اگرچه مقام‌های مکزیکی برای متوقف کردن مهاجران در مرز مکزیک – گوآتمالا تلاش‌هایی کردند اما مهاجران روز جمعه توانستند از موانعی که در طرف مرز گوآتمالا بود، بگذرند و به راه خود ادامه دهند. برخی دیگر هم از طریق رودخانه مسیرشان را به سمت شمال ادامه دادند.

کلمات کلیدی

کاروان مهاجران

رئیس‌جمهوری امریکا

ترامپ علیه پناهجویان

نظر شما