شناسهٔ خبر: 28957363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلامت جامعه با توسعه ورزش دانش آموزی

کرج - ایرنا - اهمیت نقش ورزش در سلامت جسم و روان دانش آموزان برکسی پوشیده نیست و در این راستا فعالیت های ورزشی در مدارس به صورت هدفمند می تواند آینده ای با نشاط و توام با سلامت اجتماعی و قهرمان پروری برای کشور رقم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، انجام فعالیت های ورزشی در مدارس، نه تنها ضرورتی مهم برای تربیت نسلی سالم، تندرست و داشتن دانش آموزانی پویا و پر انرژی است، بلکه بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ ورزش در میان آینده سازان این مرز و بوم است.
ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه کوشش برای یادگیری، کاهش دغدغه، اضطراب و استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله رویکردهایی است که در حوزه تعلیم و تربیت برای ورزش مدارس هدف گذاری شده تا مصداقی بر شعار «عقل سالم در بدن سالم» باشد.
متولیان آموزش و پرورش معتقدند که دوران مدرسه فرصتی گرانبها برای نشان دادن لذت ورزش و تحرک بدنی به کودکان و نوجوانان است و فرهنگ درست زیستن و زندگی توام با نشاط و تندرستی را در آنها نهادینه کرد تا حتی پس از دوران مدرسه نیز ورزش در ردیف برنامه های روزانه افراد قرار گیرد.
در این راستا و با توجه به ارتقای نگرش متولیان دستگاه تعلیم و تربیت نسبت به اهمیت ورزش در سنین رشد، دیگر فعالیت های ورزشی مدارس همچون گذشته به ساعات زنگ ورزش و برنامه ورزش صبحگاهی محدود نمی شود و طرح هایی همچون حیاط پویا، المپیاد درون مدرسه ای و مدرسه قهرمان نیز به فعالیت های ورزشی دانش آموزان افزوده شده است.
با توجه به فراگیر شدن فضاهای مجازی، وقت تعداد زیادی از دانش آموزان در شبکه های اجتماعی تلف می شود و دیگر فرصت و رغبتی برای ورزش و فعالیت بدنی برای آنها باقی نمی ماند.
ساعات حضور دانش آموز در مدرسه از بهترین زمان هایی است که می توان با برنامه ریزی خوب و موثر، ورزش و سلامتی جسم و روح دانش آموزان را پی ریزی کرد.
اگر در زمینه ورزش دانش ‌آموزان در مدارس کوتاهی صورت گیرد، در آینده نه چندان دور، ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان به چاقی مفرط مبتلا شوند.
ورزش بویژه در سن بلوغ، سلامت و قدرت نوجوانان را تضمین و توانایی آنها را برای مقابله با اضطراب های زمان امتحان و پیشامدهای ناگهانی زندگی، ارتقاء می دهد.
بر این اساس خبرنگار ایرنا در گفت و گویی با کارشناسان، متولیان و مسوولان حوزه ورزش دانش آموزی، ضرورت توجه به توسعه و ترویج فرهنگ ورزش دانش آموزی در مدارس را واکاوی کرده است.

** نهادینه کردن فرهنگ ورزش با نرمش صبحگاهی
سپیده مصباح از معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اهمیت مقوله تربیت بدنی در مدارس گفت: تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن توجه به سلامت جسمانی و روانی در بین دانش آموزان معطوف است.
وی اظهار داشت: با توجه به کم تحرکی افراد که ناشی از سبک زندگی امروزی است، نیاز اساسی افراد جامعه گرایش به ورزش های همگانی است و مدرسه بهترین فرصت برای ترویج سبک درست زندگی ارزیابی می شود.
این کارشناس ورزشی مدارس اضافه کرد: نگاه به مقوله فعالیت های جسمانی و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی مفید باعث شده تا در مدارسی که 12 سال دوره حیاتی رشد و بلوغ فرزندان ما در آنجا سپری می شود، از واژه تربیت بدنی به جای بازی و ورزش استفاده شود و بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرای صحیح درس تربیت بدنی هدف معاونت تربیت بدنی و سلامت است.
مصباح با بیان این که 2 ساعت درس اجباری تربیت بدنی در هفته برای پوشش اهداف سلامت دانش آموزان کافی نیست، تصریح کرد: امروز علاوه بر درس اجباری تربیت بدنی برای دانش آموزان، سعی می شود با اجرای فوق برنامه ها و شرکت دادن دانش آموزان در ورزش صبحگاهی، المپیاد ورزشی درون مدرسه ‌ای، حیاط پویا، کانون های ورزشی، مسابقات ورزشی مدرسه قهرمان و طرح کوشا، اهمیت نعمت سلامتی را بیش از گذشته برای دانش آموزان تبیین کنیم.
این معلم تربیت بدنی ادامه داد: تربیت نسلی شاداب و ارتقای سطح سلامتی جسمی و روانی دانش آموزان از جمله اهداف المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است.
وی بیان داشت: دانش آموزان علاقمند به ورزش نیمه حرفه ای، توانایی خود را برای برتر شدن در بین مدارس شهرستان خود و حضور در مسابقات استانی محک می زنند .
مصباح خاطرنشان شد: برای نظام استعداد یابی و هدایت صحیح توانمندی فرزندان خود، چاره ای نداریم جز اینکه به فوق برنامه ها از جمله برگزاری مسابقات ورزشی مسابقات در حد بضاعت توجه کنیم.

*** دیدگاه مدیران مدارس باید ورزشی شود
علیرضا رحمتی یکی دیگر از معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش البرز نیز که به تازگی عنوان قهرمانی کشتی آزاد پیشکسوتان جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم و اولویت دار مدارس است و ورزش مدارس باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توجه به سلامت دانش آموزان، تضمین کننده جامعه سالم در آینده است، خاطرنشان کرد : با شرایط جامعه و کم تحرکی موجود، دانش آموزان نیاز به نشاط و شادابی دارند.
رحمتی یادآورشد: فعالیت های ورزشی یکی از مهم ترین ابزارهای شاداب سازی دانش‎آموزانی است که در رشته‎های مختلف ورزشی فعالیت کرده و در کنار درس و تحصیل به امر ورزش اهتمام دارند و ازنظر پیشرفت و موفقیت تحصیلی سرآمدتر هستند.
این فعال و کارشناس حوزه ورزشی تصریح کرد: دانش‎آموزان افسرده و کسانی که نشاط اجتماعی و شادابی ندارند، به مراتب با افت تحصیلی بیشتری مواجه می‎شوند.
وی اضافه کرد: انجام فعالیت‎های ورزشی موجب تقویت و ایجاد توانایی در مهارت‎های اجتماعی شده و در بعد فرهنگی نیز دانش‎آموزان را به رشد و پیشرفت سوق می‎دهد.
رحمتی با تاکید بر اینکه جامعه به نشاط، پویایی و طراوت نیاز دارد، افزود: بدون شک ورزش و تحرک در کنار فعالیت‎های اجتماعی و اقتصادی موجب پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به موفقیت‎های بزرگ درعرصه های مختلف می‎شود.
وی ادامه داد: فعالیت دانش‎آموزان در رشته‎های مختلف ورزشی از هوشیاری و آگاهی خانواده‎ها و درک آنها از اهمیت و جایگاه ورزش در تامین سلامت روح و جسم افراد جامعه حکایت دارد.

** توجه به ورزش دختران در مدارس
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز هم دراین خصوص گفت: گسترش و ارتقای فعالیت های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان دختر باید در اولویت قرار گیرد.
مریم اسماعیلی فرد افزود: مسأله ورزش را فقط در بعد سلامت که موضوع بسیار مهمی است و از هزینه های سنگین جلوگیری می کند نبینیم بلکه به موضوع نشاط و سبک زندگی صحیح نیز توجه کنیم.
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای ورزش، بنیادین و بلندمدت است، در کشور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اما باید این آموزش ها افزایش یابد چون سرمایه‌گذاری در زمینه ورزش بسیار موثر است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید.
اسماعیلی فرد ابراز امیدواری کرد که به این موضوع بسیار مهم توجه جدی شود چون دختران دانش آموز جامعه ما با مشکلات کم تحرکی مواجه هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز از نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مقوله ورزش دختران دانش آموز قدردانی کرد و گفت: همه دستگاه های اجرایی باید در این موضوع همکاری داشته باشند.
اسماعیلی فرد، سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را موثر دانست و اظهار داشت: امیدواریم به موضوع ورزش که شادابی را برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد بیشتر توجه شود.
وی به اجرای طرح تاب آوری در جامعه اشاره کرد و گفت: اکنون این طرح در تمام استان ها از جمله در البرز در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم با افزایش تاب آوری اجتماعی بخشی از مشکلات جامعه را نیز حل کرد. چون شادابی و نشاط می تواند در تاب آوری اجتماعی بسیار موثر باشد.

** ارتقاء کیفیت زندگی با ورزش
دکتر ناصر حاجیان مطلق از روانپزشکان استان البرز نیز دراین باره اظهار داشت: امروز همه کارشناسان باور دارند که ورزش می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی شود زیرا با حضور در میادین ورزشی و انجام فعالیت های گروهی فرد از افسردگی خارج شده و دارای روحیه شاداب و با نشاط می شود.
وی، تربیت بدنی را زیر مجموعه علوم پایه برشمرد و افزود: این علم با علوم تندرستی پیوند یافته و اثبات اثر توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه با کمک این علم غیر قابل انکار است.
این روانپزشک ادامه داد: دامنه فعالیت و کارآیی تربیت بدنی و علوم ورزشی در امر آموزش و پرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است و تمام گروه های سنی را شامل می شود.
وی از ورزش به عنوان یک عامل پیشگیرنده از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی نام برد و افزود : ورزش می تواند از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی پیشگیری کند.
حاجیان، پیشگیری از بیماری هایی مانند، مرض قند و نارسائی های قبلی و عروقی، حفظ سلامتی بدن، ممانعت از چاقی و ... را از مهم ترین اثرات ورزش بر حفظ سلامتی عنوان کرد.
وی در ادامه به اهمیت ورزش در مدارس پرداخت و گفت: شروع و توجه به ورزش در مدارس ابتدایی و راهنمایی یکی از اثر گذارترین روشها برای فرهنگ سازی آن در بین کودکان است.
این روانپزشک، ایجاد هیجان و شور و نشاط و آموزش ورزش های همگانی و گروهی در افزایش خلاقیت و پرورش جسم و جان کودکان بسیار تاثیر گذار است.
وی افزود: با حضور کودک در ورزش های گروهی اخلاقیات نیز مد نظر قرار می گیرد و فرد به صورت غیر مستقیم با منش های پهلوانی و افزایش روحیه همکاری، گذشت و تعامل آشنا می شود.
حاجیان تاکید کرد: ورزش در مدارس برای ایجاد علاقه در کودکان، حفظ شادابی و نشاط آنان، جهت دهی افراد مستعد به رشته های مختلف ورزشی به صورت حرفه ای و همچنین افزایش بهره وری درسی آنان بسیار مفید است.

*** ورزش و رشد اجتماعی
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز از تقویت حس همکاری و تعاون، افزایش قدرت اراده و تصمیم گیری، ایجاد و تقویت قدرت خلاقیت و ابتکار، از بین بردن روحیه بی تفاوتی و ایجاد انگیزه پیروزی، رعایت حقوق دیگران و اجتماعی نمودن را از ویژگی های مهم توجه به ورزش در دو بخش انفرادی و گروهی ذکر کرد.
فرشید علیزاده اظهار داشت: کودکان و نوجوانان از بازی لذت می برند و این علاقه می تواند بهترین فرصت برای تشویق آنان به سمت ورزش باشد تا به عنوان یک فرهنگ در وجود کودک نهادینه شود و به نوعی خلق و خوی ورزشکارانه بگیرد.
وی تصریح کرد: نقش سازنده و پر فایده ورزش به خصوص ورزش های دسته جمعی در رشد اجتماعی و تامین بهداشت روانی کودکان ونوجوانان بسیار حائز اهمیت است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز، دوست یابی و حفظ سلامت جسمانی را یکی از مهمترین اثرات ورزش در مدارس برشمرد و اضافه کرد: می توان در کنار ورزش به تربیت اخلاقیات در بین بچه ها نیز همت گماشت.
علیزاده خاطر نشان کرد : اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز اضافه کرد: انجام چند حرکت ساده و منظم آن هم در چند دقیقه بدن را در مقابل عوارض جسمی مصون می دارد.

**توجه دین اسلام به ورزش
حجت الاسلام حسین میرزایی از کارشناسان علوم دینی استان البرز نیز دراین باره گفت: اسلام به عنوان برترین و کاملترین دین به ورزش و تربیت جسم و جان توجه ویژه ای داشته است و در روایت به آموزش اسب سواری، تیراندازی و شنا به عنوان سه ورزش مهم و پایه ای به کودکان بسیار تاکید شده است.
وی اظهار داشت: این مهم بیانگر ارزش و جایگاه ورزش در جامعه اسلامی است که به حضور و رقابت و منش پهلوانانه و قدرتمندانه برای نام آوری نیز مکرر اهمیت داده شده است.
حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد : می توان با نهادینه کردن ورزش به عنوان یک تفریح با نشاط و شادی بخش در زندگی روزمره به حفظ سلامت جسم و جان بسیار اهمیت داد و آن را در جامعه فرهنگ سازی کرد.
این کارشناس علوم دینی تصریح کرد: چشم انداز بلند مدت آموزشی زمانی در مسیر موفقیت قرار می گیرد که در کنار علم آموزی، توجه ویژه به سلامت جسمی و استعدادهای ورزشی کودک و نوجوان داشته باشد.
وی اظهار داشت: توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان، موجب شکوفایی استعداد و تمرکز آنان بر روی برنامه های آموزش و پرورش می شود.

*** نهادینه کردن زنگ ورزش در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز دراین خصوص گفت: سلامت بدنی دانش آموزان موجب می شود آنان وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهند و توانایی لازم را برای مقابله با پیش آمدهای ناگهانی داشته باشند که مهمترین راه نهادینه کردن زنگ ورزش در مدارس است.
مهرزاد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات ورزش دانش آموزی در کشور پایین بودن سرانه ورزشی است.
وی تصریح کرد: ورزش در مفهوم کلی خود یک کنش اجتماعی است که افزون بر سلامت جسمی، می تواند برطرف کننده برخی از مشکلات اجتماعی و روانی باشد.
حمیدی با اشاره به اینکه ورزش صبحگاهی باید در مدارس جدی گرفته شود، یادآور شد: نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ورزش بهترین راه برای حفظ تندرستی افراد جامعه است زیرا افرادی که به صورت مرتب با انجام ورزش مبادرت دارند کمتر دچار بیماری و مشکلات جسمی و افسردگی می شوند که این مهم باید در مدارس نهادینه شود.
حمیدی با بیان اینکه 15 هزار و 500 کانون درون و برون مدرسه‌ای در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیش از 33هزار معلم ورزش در مدارس کشور مشغول به خدمت هستند.
وی اظهار داشت: از مجموع 100 هزار واحد آموزشی سراسر کشور ، ورزش صبحگاهی در 35 هزار مدرسه برگزار می شود.
حمیدی با اشاره به اینکه در پنج سال اخیر روند توسعه فعالیتهای ورزشی در مدارس روند مطلوبی داشته است ، ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش در سال 92 دو کار اساسی را دنبال کردیم که ابتدا با مطالعه اسناد بالادستی مسیر آینده مشخص شد سپس حوزه سلامت و وضعیت جسمی و روحی دانش‌ آموزان مورد بررسی قرار گرفت تا در آینده به صورت سلیقه‌ای کار نکنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در سند تحول ، چرخش از آموزش به پرورش و توجه به شایستگی پایه دانش‌آموزان به عنوان محور مطرح شده و محله محوری در اولویت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در سند چشم‌انداز جمعیت هدف بیش از 14 میلیون نفر پیش‌بینی شده که باید با یک رویکرد بازگشت به گونه‌ای حرکت کنیم تا همه فعالیت‌ها مدرسه محور شود.
حمیدی افزود: در طرح المپیاد درون مدرسه‌ای 4.5 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده‌ایم و امسال در پنجمین سال متوالی شاهد استقبال خوبی از این طرح هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر در هشت هزار واحد آموزشی کانون‌های درون مدرسه‌ای ایجاد کرده‌ایم و سه هزار مکان ورزشی هم داریم که هفت هزار و 500 برون مدرسه در آنها دایر شده است.
حمیدی یادآور شد: 15 هزار و 500 کانون درون و برون مدرسه‌ای در سراسر کشور فعال شده و با برگزاری مسابقات دانش‌آموزی با محور توسعه مدارس قهرمانی بیش از 15 هزار دانش‌آموز در المپیادها شرکت کردند.
وی اظهار داشت: کاروان‌های تجهیز وسایل ورزشی در مدارس از طرح‌های خوبی است که موجب توسعه فعالیت‌های ورزشی به ویژه در مدارس ابتدایی شده است .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای مدارس دخترانه و مناطق محروم با اختصاص 33 میلیارد تومان وسیله ورزشی خریداری و بین استان‌ها توزیع شد و 110 میلیارد ریال هم برای احداث زمین چمن مصنوعی برای مدارس هزینه شد.
هفته تربیت بدنی از 26 مهر در مدارس آغاز شده است.
در مدارس کشور بیش از 14 میلیون دانش آموز تحصیل می کنند.
2819/6993

نظر شما