شناسهٔ خبر: 28957360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان قلب صنعت سنگ کشور؛ قلبی که دیگر نمی‌تپد

R41346/P4001/S6,51/CT7

"رکود" صنایع اصفهان را یکی پس از دیگری به اغما می‌برد، صنعت سنگ هم از این قاعده مستثنی نیست و طی سال‌های اخیر کارخانه‌های سنگ بری زیادی تعطیل و کارگران بسیاری از کار بیکار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، استان اصفهان رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده و فعالیت بیش از 230 معدن سنگ و بیش از 800 کارخانه فرآوری این استان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی کشور تبدیل کرده اما قطب صنعت سنگ کشور در سال‌های اخیر از مرحله استخراج معادن تا فروش با مشکلات متعددی روبرو شده است.

رئیس اتحادیه سنگ‌بری‌های اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سنگ اصفهان بازار خارجی و داخلی خوبی ندارد، تحریم‌ها سبب شده نتوانیم سنگ فراوری شده را صادر و پول سنگ را دریافت کنیم.

حسین حجاری ادامه داد: در داخل کشور هم ساخت و ساز مانند گذشته نیست و آن‌چنان نیاز به سنگ دیده نمی‌شود، این عوامل سبب کاهش شدید فعالیت سنگبری‌ها و در پی آن تعطیلی واحدهای صنعتی استان شده است.

وی با اشاره به مدرن شدن دستگاه‌های سنگ‌بری افزود: اصفهان معادن سنگ بسیار خوبی دارد و خداوند این لطف را در حق ما کرده است، در کارگاه‌ها هم تجهیزات مدرن شده است و نیروی کار متخصص هم وجود دارد، ما می‌توانیم صادرات انجام دهیم ولی در دنیا شناخته شده نیستیم. اکنون صادرات ما به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان است.

رئیس اتحادیه سنگ بری‌های اصفهان با اشاره به غفلت در امر صادرات گفت: چین سنگ ما را به صورت خام می‌خرد و پس از فرآوری آن‌را با نام کشور خودش به اروپا و آمریکا می‌فروشد، ترکیه هم با سنگ ما به نمایشگاه مسکو می‌رود و به نام کشور خودش آن را معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: ما در زمینه فرآوری و معادن هیچ مشکلی نداریم، مشکل ما تبلیغات است، در این زمینه دولت هیچ اقدام و کمکی نکرده است، سفارت خانه‌های ایران در دیگر کشورها می‌توانند جنس‌های ما را تبلیغ کند، در دیگر کشور‌ها هزینه شرکت در نمایشگاه را دولت پرداخت می‌کند ولی در ایران دولت همکاری نمی‌کند.

افزایش مالیات‌ها ضربه سخت دولت به صنعتگران

حجاری در رابطه با موانع بر سر فعالیت این صنعت افزود: واردات سنگ از چین یکی دیگر از معضل‌های ماست، چین می‌خواهد بازار اندک داخلی را هم به دست بگیرد و با همان سنگی که به صورت خام به آن فروخته‌ایم این کار را می‌کند، اخیراً نامه‌ای به شریعتمداری، وزیر (سابق) صنعت در رابطه با این دو موضوع یعنی واردات و خام فروشی نوشته‌ام.

وی با اشاره به مشکلات داخلی گفت: در این وضعیت بحرانی، دولت به جای حمایت مالیات‌ها را افزایش داده و این می‌تواند ضربه سختی به واحدهای صنعتی بر جای مانده بزند.

رئیس اتحادیه سنگ بری‌های اصفهان از به دست گرفتن بازار سنگ ایران توسط برخی کشورها انتقاد می‌کند، این در حالی است که توانایی استفاده از این ظرفیت در کشور ما بالاست اما همکاری لازم در این زمینه انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن صنعت سنگ اصفهان نیز در این زمینه آماری ارائه کرد و گفت: در حوزه صادرات صنعت سنگ کشور ما رتبه چهاردهم را دارد، همچنین سهم ما از بازار بین الملل زیر 1.5 درصد است.

رضا احمدی با بیان اینکه نیازمند همکاری هستیم تا جایگاه مناسبی در صنعت سنگ پیدا کنیم، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی شامل معدن، فرآوری و ماشین سازی رشد کرده است، از این رو باید گفت اگر این سرمایه گذاری‌ها نبود اکنون جایگاه امروز را هم نداشتیم.

ایران در جایگاه چهاردهم در زمینه صنعت سنگ قرار دارد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه اقتصاد ما اکنون نیازمند صادرات است، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر صادرات محور بودن تأکید دارد چرا که این نظر بر وضعیت اقتصاد کشور در زمینه صادرات کمک می‌کند.

احمد خوروش اظهار داشت: ایران در جایگاه چهاردهم در زمینه صنعت سنگ قرار دارد که این جایگاه ناشی از عدم توجه و محور نبودن بسیاری از صنایع معدنی است. باید راهکار صادرات به وجود بیاید.

به گزارش تسنیم، ظرفیت رشد در صنعت سنگ در استان اصفهان به واسطه بهره مندی از این نعمت خدادادی وجود دارد بنابراین مسئولان باید با وضع قوانین کارآمد به جهش در تولید و صادرات این حوزه کمک کنند.

به نظر می‌رسد مسئولان با تدبیر و حمایت از کالای ایرانی بتوانند کمک شایانی به صنعتگران کنند و با هموار ساختن مسیر صادرات کمی از مشکلات سنگبری‌ها نیز بکاهند.

انتهای پیام/

نظر شما