شناسهٔ خبر: 28957338 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درمان‌هاي خانگي براي عفونت و درد گوش

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
درمان خانگي عفونت و درد گوش
بايد قبول کنيم عفونت گوش يکي از درد آورترين مشکلاتي است که يک فرد مي تواند تجربه کند. اين درد مي تواند به صورت ضرباني باشد و يا تيز و سوزاننده. اگر با عفونت گوش آشنا باشيد مي دانيد که تحملش چقدر سخت است.
عفونت گوش معمولا به خاطر تجمع باکتري ها يا ويروس ها در گوش مياني اتفاق مي افتد و در کودکان بيشتر از افراد بالغ شايع است. برخي فاکتورها که مي توانند عفونت گوش را بدتر کنند عبارتند از آلرژي غذايي، کمبود مواد مغذي، عفونت در دستگاه تنفسي و انباشته شدن موم گوش. نشانه هاي عفونت گوش علاوه بر تجربه درد در گوش ها شامل حالت تهوع، سردرد و درد در بالا تنه به همراه تب است. برخي افراد همچنين با خوابيدن مشکل پيدا مي کنند.
زماني که کودک شما از يک عفونت گوش رنج مي برد، اين که در پي تسکين سريع درد وي باشيد قابل درک است. با اين وجود، پزشکان کمتر اقدام به تجويز آنتي بيوتيک مي کنند و اغلب استفاده از درمان هاي خانگي براي گوش درد بهترين گزينه است.
درمان هاي خانگي براي گوش درد مي توانند به تسکين اين شرايط کمک کنند، اما بهتر است پيش از هر اقدامي به پزشک مراجعه کنيد تا نياز به درمان دارويي يا يک چکاپ کامل بررسي شود.
نخوابيدن روي گوش دردناک
نخوابيدن روي گوش دردناک يکي از ساده‌ترين درمان هاي خانگي براي گوش درد است. نخوابيدن روي گوشي که درد مي کند به نيروي گرانش اجازه مي دهد با تخليه مايع از گوش در تسکين درد نقش داشته باشد. البته استراحت نيز ضروري است، از اين رو، زماني را براي کودک به منظور کسب آرامش و استفاده از اين روش درمان اختصاص دهيد.
رفع عفونت گوش با تکان دادن گوش
گوش درد اغلب از شيپور اُستاش سرچشمه مي گيرد، که گوش داخلي را به گلو مرتبط کرده و فشار هوا در اطراف پرده گوش را متعادل مي کند. اگر اين بخش با مايع مسدود شود، مي تواند موجب احساس دردي شود که مشابه احساس درد هنگام تغيير ارتفاع است. کشيدن آرام لوب گوش کودک به سمت بيرون مي تواند موجب رفع انسداد و تسکين درد در گوش شود.
رفع عفونت گوش با ريحان
ريحان براي درمان عفونت گوش و گوش‌دردهاي جزئي مي‌تواند بسيار مفيد باشد.
پنج‌برگ ريحان تازه راه له کنيد و سپس دور گوش خود بماليد مواظب باشيد درون گوش شما نرود.شما همچنين مي‌توانيد چند قطره روغن ريحان را با مقداري روغن نارگيل مخلوط‌کنيد و سپس يک پنبه به آن آغشته کنيد و سپس به‌آرامي درون گوش خود داخل گوش، اطراف لبه بيرون و پشت گوش بماليد، اين کار را دو بار در روز تکرار کنيد
رفع عفونت گوش با استفاده از گرما
استفاده از يک کمپرس گرم روي گوش يک روش درمان خانگي براي عفونت گوش محسوب مي شود. يک حوله را با آب گرم و نه داغ خيس کرده و پس از گرفتن آب اضافه آن را روي گوش تحت تاثير قرار گرفته بگذاريد.
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
چند قطره از محلول آب نمک را داخل گوش بريزيد
رفع عفونت گوش با نمک
نمک جزو موادي است که در گذشته از آن به عنوان ضد عفوني کننده استفاده مي شده است در حال حاضر هم از محلول آب نمک براي قرقره کردن و يا شستشوي بيني استفاده مي شود. شما مي توانيد محول آب نمکي در منزل تهيه کنيد و از آن به عنوان درمان خانگي عفونت گوش استفاده کنيد. براي درست کردن اين محلول يک قاشق چاي خوري نمک را در يک فنجان کوچک آب گرم به طور کامل حل کنيد سپس با قطره چکان چند قطره از اين محلول را داخل گوش بريزيد و بگذاريد يک دقيقه گوشتان در حالت کج بماند و بعد از گذشت يک دقيقه براي خارج کردن محلول از گوشتان در جهت ديگر سرتان را بچرخانيد.
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
شما مي توانيد دو تا سه قطره آب پياز حاصل از رنده کردن آن را درون گوش بريزيد
رفع عفونت گوش با استفاده از کمپرس پياز
پياز از ويژگي هاي ضد عفوني کننده و ضد باکتري سود مي برد، و برخي افراد مدعي هستند که گزينه اي خوب براي عفونت هاي گوش محسوب مي شود. يک پياز تازه را نصف کرده و در يک پارچه تميز پيچيده و آن را براي پنج تا 10 دقيقه روي گوشت تحت تاثير قرار گرفته نگه داريد. همچنين، شما مي توانيد دو تا سه قطره آب پياز حاصل از رنده کردن آن را درون گوش بريزيد. البته هيچ تکه پيازي نبايد همراه با آب آن باشد.
استفاده از داروهاي ضد درد بدون نسخه
اگرچه بيشتر عفونت هاي گوش با گذشت زمان بهتر مي شوند، اما پايداري عفونت مي تواند شرايطي دردناک را رقم بزند. شما مي توانيد گوش درد را استفاده از يک داروي ضد درد مانند تايلنول (استامينوفن) کاهش دهيد. داروهاي ضد التهاب مانند ادويل يا موترين (هر دو حاوي ايبوپروفن هستند) نيز موثر هستند زيرا مي توانند التهاب که موجب درد مي شود را در گوش کاهش دهند.
رفع عفونت گوش با تخليه بيني
گوش درد اغلب زماني که بيني مسدود شده و از تخليه مايع از گوش ها جلوگيري مي کند، رخ مي دهد. پاکسازي بيني با مکش آرام يا استفاده از اسپري سالين مي تواند به تخليه طبيعي گوش ها کمک کند. اين روش درمان چندان مورد علاقه کودکان نيست، اما امکان تسکين عفونت گوش بدون ترک منزل را خواهد داد.
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
سير همچنين براي تسکين سرفه مداوم مورد استفاده قرار مي گيريد
رفع عفونت گوش با استفاده از سير
يک حبه سير برداريد و پوستش را بکنيد. مطمئن شويد تميز است. در سوراخ گوشتان قرارش دهيد. وقتي يک حبه سير انتخاب مي کنيد، ابتدا سايزش را چک کنيد تا مطمئن شويد داخل گوشتان جا مي شود يا خير. با اينکه درد و التهاب در عرض چند دقيقه از بين مي رود توصيه مي کنم بگذاريد يک شب داخل گوش بماند. پخش شدن گرما را داخل گوش خود حس مي کنيد.
اين روش همچنين براي بهبود سردرد و کاهش دماي بدن نيز به کار مي رود. اگر از تب بالا رنج مي بريد، سير را به برش هاي ضخيم تقسيم کنيد و مدتي در سرکه سير بخيسانيد. اين محلول را داخل گوش خود قرار دهيد و روي پا ماساژ دهيد. تب در عرض چند دقيقه از بين خواهد رفت.
سير همچنين براي تسکين سرفه مداوم مورد استفاده قرار مي گيريد. با اين روش مي توانيد توسط سير براي خود شربت ضد سرفه درست کنيد:
2 تا 3 قاشق غذا خوري عسل ( ترجيحا عسل طبيعي ) و يک حبه سير برداريد. سير را پوست بگيريد و به برش هاي نازک تقسيم کنيد. هر دو را داخل مخلوط کن قرار دهيد و ميکس کنيد. کاسه را با يک بشقاب يا فويل آلومينيومي بپوشانيد. يک شب بگذاريد در دماي اتاق بماند. صبح روز بعد از اين ترکيب بخوريد و هر دو ساعت يکبار از آن ميل کنيد. اين روش براي درمان سرفه و سرما خوردگي فوق العاده تاثير گذار است.
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
قطره عفونت گوش
استفاده از سرکه سيب
سرکه سيب با فوايد سلامت بسياري پيوند خورده است، از اين رو جاي شگفتي نيست که مي توان آن را براي درمان عفونت گوش نيز استفاده کرد. زماني که نخستين نشانه بروز مشکل پديدار مي شود، چند قطره سرکه سيب را درون گوش ريخته و بگذاريد يک دقيقه به همان حالت باقي بماند. پس از آن، اجازه دهيد سرکه سيب از گوش خارج شود.
مقدار کمي از سرکه سفيد و الکل طبي را به نسبت مساوي در يک فنجان کوچک بريزيد. سپس چند قطره از اين محلول را با قطره‌چکان داخل گوش بچکانيد و گوش را در حالتي نگه داريد که محلول خارج نشود.
مقداري سرکه سفيد را با آب مخلوط کنيد و با قطره چکان چند قطره از آن را به درون گوشتان بچکانيد. پس از يک دقيقه، سرتان را به حالت کج نگه داريد تا محلول از گوشتان خارج شود. توجه کنيد که اگر دچار گوش درد يا پارگي پرده گوش هستيد به هيچ وجه از سرکه سفيد براي درمان عفونت گوش استفاده نکنيد.
داروي گياهي براي عفونت گوش, قطره عفونت گوش,
روغن زيتون مي تواند باعث تسکين سريع گوش درد شود
روغن زيتون براي درمان گوش درد
روغن زيتون مي تواند باعث تسکين سريع گوش درد شده و به عنوان يک روان کننده عمل کند و باعث رهايي از عفونت هاي درون گوش شود. همچنين مي تواند در جلوگيري از احساس وزوز داخل گوش مفيد باشد.
3-4 قطره از روغن زيتون را کمي حرارت داده و به عنوان قطره به صورت ولرم در گوش بچکانيد.
روش ديگر اينکه، مي توانيد پنبه اي را در روغن زيتون فرو برده و آن را روي گوش فشار دهيد. حتي مي توان به جاي روغن زيتون از روغن خردل يا روغن درخت چاي استفاده نمود.
رفع عفونت گوش با عصاره برگ انبه
عصاره برگه انبه يک روش بسيار سريع و مؤثر براي درمان عفونت گوش مي‌باشد.
شيره سه برگ انبه را با مقداري آب گرم‌کنيد و سپس با استفاده از قطره‌چکان چهار قطره از آن را درون گوش آلوده وارد کنيد، احتمالاً چند دقيقه احساس درد کنيد
اين درمان را دو تا سه بار در روز براي تسکين کامل عفونت گوش دنبال کنيد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته
منابع:asriran.com
yjc.ir
doctornim.ir


نظر شما