شناسهٔ خبر: 28957253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

تصویر بن سلمان به یک سلطان مستبد و سنگدل تبدیل شده است

روزنامه ایتالیایی 'کوریره دلاسرا' با اشاره به قتل جمال قاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی نوشت: تصویر محمد بن سلمان به تصویر یک سلطان مستبد و سنگدل که هیچ تردیدی برای از میان برداشتن مخالفانش به خود راه نمی دهد، تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز کوریره دلاسرا روز سه شنبه با عنوان 'شاهزاده سعودی و سرکوب: رژیم سعودی از اصلاحات خودش می ترسد' افزود: تا یک ماه پیش محمد بن سلمان یک شاهزاده روشنفکر بود که قرار بود با تحقق یک برنامه بلند پروازانه توسعه اقتصادی و اجتماعی، جامعه سعودی را دچار تحولات بزرگی بکند. گفته می شد که او زنان و جوانان سعودی را از حقوق بیشتری برخوردار کرده و درهای عربستان را به سوی آخرین فناوری ها و سرمایه های خارجی می گشود تا مسیر کشورش به سوی توسعه را هر چه بیشتر هموار بکند.
اما اکنون پس از قتل یک روزنامه نگار سعودی، که در یک روزنامه امریکایی از ولیعهد عربستان انتقاد می کرد، تصویر محمد بن سلمان به تصویر یک سلطان مستبد و سنگدل که هیچ تردیدی در از میان برداشتن مخالفانش به خود راه نمی دهد، تبدیل شده است. 
جمال قاشقجی روزنامه نگاری به نام و مورد تحسین بود و قتل وحشیانه او نمی توانست چنین واکنش گسترده ای را در جهان به همراه نداشته باشد. در عین حال برای درک بهتر این ماجرا باید چند سال به عقب و به دوره بهار عربی بازگردیم. در آن دوره جوان ها در کشورهای تونس، مصر، لیبی و سوریه برای اعتراض به فساد حاکم و نبود آزادی به خیابان ها آمدند. اما آن اعتراضات بدون هیچ نتیجه ای مانند تونس یا با استقرار حکومت نظامی در مصر، با جنگ خانگی در سوریه و حاکم شدن اغتشاش کامل بر لیبی به پایان رسید. 
بنابراین شاید نباید تعجب کرد که مدعی اصلاحات در عربستان در نهایت به این نتیجه رسیده باشد که مدرنیزه، رژیم سعودی را به مخاطره می اندازد و از آن صرف نظر کرده است. شاید همانطور که اخیرأ لیندسی هیلسام روزنامه نگار انگلیسی نوشته است 'محمد بن سلمان احتمالأ به سرنوشت محمد رضا پهلوی در ایران دچار خواهد شد.'

نظر شما