شناسهٔ خبر: 28956902 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

مهر| هفت قلم کالا که امکان تامین آنها از محل تولیدات داخلی امکان پذیر است،

صاحب‌خبر -

حذف هفت قلم کالا از اولویت دریافت ارز دولتی

مهر| هفت قلم کالا که امکان تامین آنها از محل تولیدات داخلی امکان پذیر است، از اولویت «یک» گروه کالایی دریافت ارز دولتی حذف و به گروه «دو» اضافه شد. محمد شریعتمداری، وزیر مستعفی صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به تاریخ هفتم شهریورماه ۱۳۹۷، به عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، هفت قلم کالا را از فهرست «یک» گروه کالایی به گروه «دو» دریافت ارز منتقل کرد.  در این نامه آمده است: «در مورد ارایه فهرست تکمیلی مشتمل بر تعداد ۷۵ ردیف تعرفه کالایی برای قرار گرفتن در گروه کالایی یک به منظور بهره‌مندی از ارز با نرخ رسمی، به آگاهی می‌رساند با توجه به امکان تامین اقلام زیر از محل تولید داخلی و به منظور حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و واحدهای تولیدی ذی‌ربط لطفا دستور فرمایید تا این کالاها شامل هفت تعرفه از گروه کالایی اولویت یک حذف و به فهرست کالاهای گروه دو اضافه شود. از جمله این هفت گروه می‌توان به پودر کاکائو، مداد و مداد رنگی با مغز دارای غلاف سخت و ... اشاره کرد.» در پی این نامه، علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در دستورالعملی به تاریخ ۲۸ مهرماه این موضوع را به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرده است.

افزایش صادرات ایران به آفریقا

سازمان توسعه تجارت ایران | مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت از افزایش ۱۷ درصدی صادرات ج.ا.ایران به آفریقا در نیمه اول سال ۱۳۹7 خبر داد. فرزاد پیلتن در این باره گفت: صادرات ایران به کشورهای آفریقایی در ۶ ماهه اول سال جاری به ۳۹۷ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. او افزود: مقاصد اصلی صادراتی ایران به قاره آفریقا طی دوره مذکور شامل کشورهای مصر، کنیا، سودان، آفریقای جنوبی، تونس، مغرب، موزامبیک، تانزانیا، جیبوتی و سومالی بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا شامل محصولات آهن، فولاد، قیر، نفت، گاز مایع، محصولات شیمیایی، سیمان، خمیرهای غذایی، بیسکویت و شکلات، کف پوش، پارافین، وازلین، روغن موتور و کشمش است.

تاثیر منفی نرخ ارز برقطعات خودرو

تسنیم | سخنگوی انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اعلام اینکه علاوه بر گرانی، رکود نیز عاملی شده تا قطعه در بازار کمبود داشته باشد، گفت: در حال حاضر قیمت اکثر قطعات خودرو ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سیدمهدی کاظمی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار در قیمت‌گذاری‌ها باعث شده تا قیمت انواع قطعات یدکی خودرو رشد قابل توجهی پیدا کند، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت اکثر قطعات خودرو 100 تا 300 درصد افزایش پیدا کرده است. او با گله از اینکه هیچ نظارتی بر بازار خرید و فروش قطعات یدکی خودرو اعمال نمی‌شود، افزود: ما از اردیبهشت امسال به صورت کتبی اخطارهایی را در مورد افزایش قیمتها در بازار قطعات یدکی خودرو داده بودیم اما متأسفانه مسوولان توجهی به این موضوع نداشتند. سخنگوی انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اعلام اینکه علاوه بر گرانی، رکود نیز عاملی شده تا قطعه در بازار کمبود داشته باشد، گفت: وارد‌کنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز ثبت سفارش‌های خود را متوقف کرده‌اند علاوه بر این تولیدکنندگان داخلی نیز منتظر ثبات اوضاع بوده و حجم تولید را کاهش دادند. کاظمی اضافه کرد: در شرایط فعلی از 4 هزار قطعه خودرو فقط 16 قلم مشمول استانداردهای اجباری است که در حال حاضر تورم، کمبود قطعه و گرانی‌ها عاملی شده تا نظارت بر این 16 قلم قطعه نیز کمرنگ باشد.

گلایه تجار  از مبادله با «یوآن»

پایگاه خبری اتاق تهران| سفیر اسبق ایران در چین اظهار کرد: انحصار همکاری بانکی با چین به مشکلات دامن زده و البته گله فعالان اقتصادی کشورمان از بانک «کونلون» بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با «یوآن» و اجتناب از مبادله با «یورو» و «دلار» است. فریدون وردی نژاد افزود: مناسبات ایران و چین از دو بُعد قابل بررسی است؛ بعد اول سیاسی است که به کنش‌های این کشور در رابطه با تحریم و دیگر مسائل سیاسی مربوط است. بعد دوم اما در رابطه با رویه‌ها و مقررات تجاری و اقتصادی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. به گفته او، چینی‌ها در یک سال گذشته شیوه تعاملات بین‌المللی شان را تغییر داده و تلاش می‌کنند در خصوص ضوابط، معیارها و توافقات تجاری و بین‌المللی مسوولانه‌تر عمل کنند. این در حالی است که عضویت‌های بین‌المللی، اصلاح قوانین و رویه‌های اقتصادی جاری در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک و بانک از مسائلی است که چین حساسیت بیشتری نسبت به آن به خرج می‌دهد؛ برای مثال چین تلاش کرده در فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی و FATF سیستم‌های مالی و تجاری‌اش را اصلاح و به روز کند.  به گفته سفیر اسبق ایران در چین، بر این اساس چین تعهد بیشتری نسبت به اجرای ضوابط مربوط به پولشویی نشان داده و مقررات سخت‌تر از گذشته در چین اعمال می‌شود. مشکلی که بین بازرگانان ایرانی و چین به وجود آمده بود، ناشی از این بُعد از مناسبات دو کشور است. او افزود: با توجه به سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین حساب‌های بعضی دانشجویان و افراد ایرانی در چین بسته شد که بیشتر جنبه اصلاح روش‌ها و مقررات را داشت تا یک تصمیم سیاسی مرتبط با تحریم‌ها باشد و این مساله باید توسط دیپلمات‌های دو کشور و همچنین نمایندگانی از وزارت خانه‌های مسوول در اقتصاد و تجارت کشورها مورد بررسی قرار بگیرد.

 

نظر شما