شناسهٔ خبر: 28956874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:

شعار ارزانی نمی‌دهم

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اولویت اساسی است، گفت:

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد کلان|

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اولویت اساسی است، گفت: اکسیر گم شده اقتصاد ایران هماهنگی تیم اقتصادی است و یکی از انتقادات در گذشته ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت بود. با تصمیم رییس‌جمهور تیم اقتصادی دولت هماهنگ می‌شود و باید این موضوع را به فال نیک گرفت تا در طراحی، تثبیت و اجرای سیاست‌ها هماهنگی باشد. او در ادامه با اشاره به سوابق دوستی خود با نوبخت و همتی، به نیکی از رییس سازمان برنامه و بودجه یاد کرد تا به حواشی که در رابطه با رابطه سرد این دو مطرح می‌شد را به شکل غیر مستقیم تکذیب کند.

در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور چندان مناسب نیست، انتخاب دژپسند برای تصدی وزارتخانه اقتصاد می‌تواند حاوی یک پیام باشد؛ از آن‌جایی که این وزیر پیشنهادی بیشتر در حوزه برنامه‌ریزی اقتصادی فعال بوده، روحانی می‌خواهد با انتخاب او در شرایطی که فشارها به کشور افزایش می‌یابد، برنامه‌ریزی در اقتصاد را گسترش دهد. در اغلب کشورهای جهان، هنگامی که مشکلات اقتصادی به دلایلی از جمله جنگ یا تحریم سخت می‌شود، دولت‌ها برنامه‌ریزی را آغاز می‌کنند تا از این طریق بتوانند با مدیریت بهتر منابع، بهره وری در اقتصاد را بالاتر ببرند و در مقابل مشکلات ایستادگی کنند. اتخاذ این روش از آن روست که اگر دولت‌ها به مسائل ویژه دوره خاص توجه نکنند، مشکلات ابعادی وسیع‌تر خواهند یافت و حالا روحانی با انتخاب دژپسند، در واقع فرمان آماده باش را به اقتصاد ایران داده است. فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی روز گذشته با خبرگزاری خانه ملت که به نوعی رسانه مجلس محسوب می‌شود گفت‌وگویی داشت تا به این ترتیب نشان دهد به تعامل با قوه مقننه علاقه دارد. او درباره برنامه‌های کاری خود برای تصدی سمت وزارت اموراقتصادی و دارایی گفت: کشور در شرایطی ویژه و حساس قرار دارد که به دنبال عوامل مختلف این شرایط حاصل شده است و عامل غالب در این رابطه وجود ندارد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه داد: افزایش نرخ ارز یک واقعیت است و حدود 85 درصد واردات کشور مربوط به مواد اولیه و کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است بنابراین هزینه تولید با نرخ رشد ارز بالا می‌رود یعنی اگر یک واحد تولید در سال گذشته به ارز نیاز داشت امروز شرایط تغییر کرده وباید به این مسائل توجه کرد. باید بانک‌ها به تولید کمک کنند و برای انجام این مهم، باید نظام بانکی اصلاح شود.

     اصلاح نظام بانکی اولویت اساسی است

دژپسند با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اولویت اساسی است، گفت: برای رشد تولید و اشتغال بایدعلاوه بر استفاده از منابع داخلی از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود اما این کار با سرعت انجام نمی‌شود.

معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آسیب‌های بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیران ثابت جامعه وارد شده است با وجود اینکه موضوع مذکور با مسوولیت‌های مستقیم وزارت اقتصاد ارتباط ندارد اما وزیر اقتصاد عضو هیات دولت، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار است و باید توجه کند، با همکاری دستگاه ذی‌ربط باید به کمربند ایمنی معیشت توجه شود تا مردم و بیکاران نگران تأمین معیشت نباشند. وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: علاوه بر تأمین مالی تولید باید مالیات نیز در توسعه سرمایه‌گذاری بخش تولید نقش ایفا کند اگرچه مالیات به عنوان منبع سالم درآمد دولت است در این راستا می‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد، نمی‌توان نرخ مالیات را در شرایط جدید افزایش داد اما نرخ پایه جدید مالیات تعریف کرد. دژپسند گفت: در گمرک باید به استقرار گمرک نوین توجه شود چرا که موجب می‌شود فعالان اقتصادی دچار اتلاف وقت نشوند. در دنیای پیشرفته نظام گمرکی اصلاح شده که در جلوگیری از قاچاق و ممانعت از فرار مالیاتی نقش دارد. وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: ممکن است بانک‌ها به تنهایی نتوانند موفق باشند، به نظر می‌رسد باید دارایی مازاد دولت شناسایی و برای رشد اقتصادی اهرم شود. البته آیا وزیر اقتصاد عالم کل است؟ نه اینطور نیست اما باید انباشت سرمایه انسانی کشور را یک ظرفیت دانست. دژپسند افزود: از نظر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی باید استفاده کرد و آنها را به تصمیم‌سازان متصل کرد و تأکید می‌کنم باید از همه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی استفاده کرد. دولت، مجلس، دانشگاهیان و صاحب‌نظران با رابطه درست به جهش کشور کمک می‌کند تا سیاست‌های ایجاد شده از قوت کارشناسی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: باید از بی‌ثباتی در سیاست‌ها جلوگیری کرد که در صورت پردازش صحیح این موضوع ممکن می‌شود، در اقتصاد حرف‌های قطعی برای ایجاد آرامش اقتصادی نمی‌گویند و از اگر و اما استفاده می‌شود بنابراین می‌توان به تلاش‌ها برای اصلاح مشکلات اقتصادی سرعت بخشید. وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به اثر مثبت استفاده از خرد جمعی در رفع مشکلات گفت: هر شخصی به دنبال ایران آزاد و آباد و مستقل است، باید بسم‌الله گفت و رابطه مردم و دولت تقویت شود و قطعاً کارها سرعت می‌گیرد.

     اکسیر گم شده اقتصاد ایران، هماهنگی تیم اقتصادی است

وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره هماهنگی با تیم اقتصادی دولت گفت: اکسیر گم شده اقتصاد ایران هماهنگی تیم اقتصادی است و یکی از انتقادات در گذشته ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت بود. با تصمیم رییس‌جمهور تیم اقتصادی دولت هماهنگ می‌شود و باید این موضوع را به فال نیک گرفت تا در طراحی، تثبیت و اجرای سیاست‌ها هماهنگی باشد. معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با دکتر همتی رییس بانک مرکزی از سال 82 آشنایی دارم و با دکتر نوبخت نیز همکاری خوبی بوده که این موضوعات خود سرمایه است اگر قبول کنیم همه یک هدف داریم، جنگ موضوعیت ندارد و باید دست در دست هم داد تا بر مشکلات غلبه کنیم. دژپسند افزود: استقلال وزارت اقتصاد جز ذات کاری هر دستگاه است. ویژگی اخلاق نوبخت، به این صورت نیست، من و تو راه بیندازد و تیم هماهنگ می‌شویم و رییس‌جمهور مدیریت می‌کند. در روزهای گذشته شایعاتی از اختلاف او و نوبخت پخش شد و دلیل تغییر سمت دژپسند در سازمان برنامه را به اختلاف میان او و رییس سازمان برنامه و بودجه مرتبط می‌دانست اما این صحبت‌ها را می‌توان به معنای تکذیب غیر مستقیم این مساله دانست.

      مهار التهابات اقتصادی در نیمه دوم 92

به دلیل شکل‌گیری انتظارات مثبت بود

وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: مهار التهابات اقتصادی در نیمه دوم سال 92 به دلیل شکل‌گیری انتظارات مثبت بود هر چند اتخاذ سیاست‌های مناسب نیز نقش مهمی داشته است.

دژپسند ادامه داد: حدود 3 سال فرصت خدمت در وزارت اقتصاد دولت دوازدهم وجود دارد، یک سال و نیم اول فعالیت در وزارت اقصاد، یک نوع برنامه‌ریزی دارد و یک سال و نیم دوم از فرصت مذکور نیز همین طور خواهد بود. از سال 93 به بعد انگیزه پس انداز در کشور افزایش یافت و با التهابات اخیر روبرو شدیم و برای ثبات سیاست‌ها باید تلاش کرد چرا که امیدآفرینی و انتظارات مثبت ایجاد می‌کند و به فعالان اقتصادی اعتماد می‌دهد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: برنامه‌هایی وجود دارد تا از سوق نقدینگی به سمت بازار سوداگرانه جلوگیری کنیم. وی با اشاره به لزوم ثبات در مدیریت بازار بورس گفت: شناسایی عوامل مخل ثبات بورس باید مورد توجه قرار گیرد و رفع شود و برنامه مفصل برای گسترش عمق بورس وجود دارد. سهم بورس باید در تأمین مالی افزایش یابد.

معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه با اشاره بر لزوم مراقبت از بازار ارز گفت: تحریم آن چه می‌خواست روی اقتصاد تأثیر بگذارد گذاشته است نمی‌گویم تحریم اثر ندارد اما می‌شود آثار تحریم را مدیریت کرد. وی درباره افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: یکی از برنامه‌ها توجه به افزایش سرمایه بانک‌ها است که باید با فروش دارایی و املاک مازاد بانک‌ها و عبور از بنگاهداری به این موضوع توجه شود. وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اقتصاد افزود: وزیر اقتصاد حداقل می‌تواند در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاهداری نقش مهم ایفا کند.

      نمی‌خواهم شعار بدهم مردم صبر کنید ارزان می‌شود

وی گفت: نمی‌خواهم شعار بدهم مردم صبر کنید ارزان می‌شود و مدام بگویم صبر کنید چرا که رابطه تعاملی وجود دارد و علاوه بر اینکه از مردم می‌خواهم ضمن درک شرایط و همراهی با دولت، باید دولت راهکاری بدهد تا دغدغه مردم کاهش یابد. بارها در ماه‌های گذشته کارشناسان مختلف از بعضی وعده‌های غیر عملی مسوولان اقتصادی کشور انتقاد کرده بودند زیرا چنین کاری را از عواملی می‌دانند که به سرعت سطح اعتماد مردم به دولت را کاهش می‌دهد. اکنون به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی اقتصاد قصد دادن وعده‌های غیر عملی را ندارد چرا که به نظر نمی‌رسد راهی خاصی برای کاهش سریع نرخ تورم وجود داشته باشد.

دژپسند تصریح کرد: بطور مثال مقامات مسوول یک کشور در زمان کمبود سوخت لباس گرم می‌پوشد و علامت می‌دهند مردم همراهی کنند باید مردم بدانند دولتمردان به دنبال حداکثر کردن رفاه مردم هستند و در زمانی که از بیرون فشار ایجاد می‌شود باید از تقاضای کاذب خودداری شود و در زمان رشد قیمت باید تقاضا کم شود البته باید در فرهنگ‌سازی و آموزش کار کرد تا سیاست اقتصادی قابل اجرا شود.

معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه افزود: رابطه خوبی با مجلس وجود دارد و انتظار ادامه رابطه در صورت رأی اعتماد مجلس بدیهی است و باید به صورت محتوایی کمک شود، در اندیشه‌ورزی و انجام امور نیز تعامل باید شود و در برخی طرح‌ها و لوایح مانند مالیات بر ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش باید در اولویت بررسی باشد. وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: از شیوه مدیریت جمعی و استفاده از خرد جمعی بهره خواهم گرفت و بایداصطلاحا کارشناس مدیر بود، مسوول بازنگری خیلی از قوانین مادر مانند قانون بودجه در وزارت اقتصاد بوده‌ام. دژپسند در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا به مانند سرمربی پرسپولیس که در مدت اخیر با وجود مشکلات مالی، توانسته بدون بهانه تا مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا پیش برود، اقتصاد ایران را هدایت کنید، گفت: کتاب اقتصاد ایران در دوره جنگ از تألیفات بنده بوده و متناسب با این موضوع تجربیات برخی کشورها در مدیریت اقتصادی در دوره جنگ مطالعه کردم. همچنین به موضوع اقتصاد بدون نفت توجه دارم بنابراین می‌توان به نحوی عمل کرد که آن چه خود داریم از بیگانه طلب نکنیم و با بهره‌وری و استفاده از سرمایه‌های انسانی، مالی و فیزیکی پیشرفت کردو امیدوارم با اتحاد مشکلات را حل کرد.

 

 

نظر شما