شناسهٔ خبر: 28956059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اميرحسين ختنی

همه عاشقان حسین(ع) مخاطب خاص هستند

روزنامه جوان

سال‌هاست عاشقان امام حسین (ع) در روز‌های منتهی به اربعین کوله‌بار عشق می‌بندند و با پای پیاده راهی سفری معنوی می‌شوند؛ راهی که طولانی و سخت است، اما حب حسین (ع) آن را هموار و زیبا می‌سازد. عاشقان و دلدادگان حسین (ع) امسال با شعار «حب الحسین یجمعنا» بار دیگر راهی این سفر شده و با شور و اشتیاقی مضاعف به سمت شهر نور و رهایی حرکت می‌کنند.

صاحب‌خبر -
سال‌هاست عاشقان امام حسین (ع) در روز‌های منتهی به اربعین کوله‌بار عشق می‌بندند و با پای پیاده راهی سفری معنوی می‌شوند؛ راهی که طولانی و سخت است، اما حب حسین (ع) آن را هموار و زیبا می‌سازد. عاشقان و دلدادگان حسین (ع) امسال با شعار «حب الحسین یجمعنا» بار دیگر راهی این سفر شده و با شور و اشتیاقی مضاعف به سمت شهر نور و رهایی حرکت می‌کنند. پیام راهپیمایی اربعین در سطح و گستره چند ده میلیونی و در ناامن‌ترین نقطه خاورمیانه به کل جهان پیام بسیار مهمی است و آن اینکه شیعیان منادی وحدت و صلح هستند و می‌توانند در میان آتش خشونت و تروریسم، آرام‌ترین و صلح‌آمیزترین تجمع جهانی را با امنیت و آرامش کامل برگزار کنند. با وجود تهدید‌هایی که در این منطقه وجود دارد ما شاهد راهپیمایی خیره کننده عاشقان اباعبدالله (ع) بدون هیچ درگیری و خشونت و در اوج مسالمت هستیم و این نکته‌ای کلیدی است و نمایشگر قدرت شیعیان و وحدت مسلمانان و فرهنگ مقاومت است. پیام اجتماع اربعین، پیام اعتدال، میانه روی و شهامت است.
حال و هوای کربلا همیشه دریایی و دلربا و برای شیعیان دوست‌داشتنی است، اما آن‌هایی که در روز‌ها و شب‌های منتهی به اربعین به این شهر سفر کرده‌اند، اذعان دارند حال و هوای شهر متفاوت از هر زمان دیگر است. خیابان‌های شهر در شب‌های منتهی به اربعین مملو می‌شود از زائرانی از ملیت‌های مختلف و کوی و خیابان شهر شاهد انواع مراسم‌های سوگواری با سنن و آیین‌های مختلف می‌شود. شیعیانی که به شهر کربلا آمده‌اند به سمت مراسم‌های سوگواری رفته و در خلال عزاداری با شیعیانی از کشور‌های مختلف آشنا می‌شوند. از این جهت شاید بتوان مراسم راهپیمایی اربعین را با مراسم حج مقایسه کرد که مسلمانانی از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در آن گرد هم آمده و به دعا و نیایش می‌پردازند.
اما این سفر آسمانی همیشه قسمت همه عاشقان نمی‌شود و برخی از قافله دلدادگان به دلایل مختلف جا می‌مانند. اگرچه همه شیعیانی که این روز‌ها در کربلا حضور دارند نایب الزیاره عاشقان بازمانده از زیارت خواهند بود، اما قلب همه عاشقان این روز‌ها به وقت کربلا می‌تپد. برنامه «مخاطب خاص» محصول گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه ۳ سیما به تهیه‌کنندگی هادی آشتیانی این شب‌ها چشم و گوش دلدادگان حسین (ع) در کربلای معلی است و قلب آن‌ها را با زئران حسینی همراه می‌کند. این برنامه چند سالی است همزمان با شب‌های محرم و اربعین از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود و آیتم‌های مختلف و جذابی دارد.
ویژه برنامه‌های ماه‌های محرم و صفر کم نیستند، اما «مخاطب خاص» اولاً به دلیل پخش‌های زنده از کربلا و دوم به خاطر خلاقیت سازندگان آن در طراحی و ساخت آیتم‌های متنوع و جذاب، این سال‌ها حسابی مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است. اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده دارد و هرشب علاوه بر کارشناسان نام آشنای مذهبی، هنرمندان، نویسندگان، مداحان و چهره‌های آیینی نیز در این برنامه حضور پیدا می‌کنند. حضور کارشناسان برجسته‌ای مانند آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، حجت الاسلام مسعود عالی، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد و محققان شناخته شده حوزه تاریخ اسلام، موجب جذابیت و غنای بخش مباحث در این برنامه شده است.
پخش زنده برنامه «مخاطب خاص» از نزدیک‌ترین نقطه به حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) یکی دیگر از جذابیت‌های این برنامه برای مخاطبان است. بیننده برنامه «مخاطب خاص» همزمان با گوش سپردن به نوا‌های عاشورایی و مباحث مذهبی شاهد زیارت عاشقان در کربلاست و شب‌های این شهر نورانی را به صورت زنده و مستقیم می‌بیند. از دیگر مزایای برنامه «مخاطب خاص» پخش منظم آن است. این برنامه شب‌های جمعه هر هفته حوالی ساعت ۲۳، از استودیوی اختصاصی در بین الحرمین، به صورت زنده روی آنتن شبکه ۳ سیما می‌رود و در شب‌های نزدیک به اربعین هر شب برنامه اختصاصی دارد. روند منظم پخش این برنامه باعث جذب مخاطبان بسیاری شده است. هم مسافران سفر‌های دهه ابتدای محرم و هم مسافرانی که سفر اربعین را تجربه کرده‌اند و هم همه دوستداران زیارت کربلا حالا دیگر با «مخاطب خاص» آشنا هستند چراکه این برنامه در سفر‌ها کنارشان بوده و اگر از سفر بازمانده‌اند نایب‌الزیاره آن‌ها شده است.

نظر شما