شناسهٔ خبر: 28955847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هند: به توسعه بندر چابهار تعهد کامل داریم

قائم مقام وزیر خارجه هند با تأکید بر اینکه دولت کشورش تعهد کامل دارد تا موافقتنامه چابهار را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: ما گام به گام ایده‌های موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش می‌بریم.

صاحب‌خبر -
قائم مقام وزیر خارجه هند با تأکید بر اینکه دولت کشورش تعهد کامل دارد تا موافقتنامه چابهار را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: ما گام به گام ایده‌های موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش می‌بریم.
به گزارش «ایسنا»، تیرو مورتی، قائم مقام وزیر خارجه هندوستان و فرستاده ویژه این کشور به اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل میان کشور‌های ایران، هندوستان و افغانستان، با تشکر از میزبانی ایران و تأکید بر اهمیت بالای بندر چابهار برای توسعه منطقه اظهار کرد: بندر چابهار جایگاه استراتژیک مهمی در همکاری‌های منطقه دارد.
یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن به وجود آوردن مسیر‌های جایگزینی ترانزیتی برای کشور افغانستان است. ما می‌توانیم با رشد و توسعه چابهار، همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم و فعالیت‌های راهبردی خود را گسترده‌تر کنیم.
وی با بیان اینکه چابهار جریان ارزشمند اقتصادی را در منطقه به وجود می‌آورد، بیان کرد: در صورتی که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، می‌توان انتظار داشت فعالیت‌های این بندر چه در بخش مسافر و چه در بخش تجاری گسترش پیدا کند.
توافقنامه‌ای که ما امضا کرده‌ایم، می‌تواند مقدمه‌ای برای این موضوع باشد، زیرا گسترش رفت و آمد کشتی‌ها می‌تواند فعالیت اقتصادی کشور‌ها را به شکل جدی تحت‌تأثیر قرار دهد.
این مقام هندی با اشاره به اهمیت بالای مسیر ریلی چابهار گفت: خوشبختانه در زمینه اتصال بندر چابهار به زاهدان توافقات لازم به امضا رسیده که می‌تواند این دغدغه مهم را نیز به مرحله پایانی برساند. در کنار آن طرح‌هایی برای اتصال این مسیر به مشهد و سپس هرات افغانستان نیز وجود دارد که با اجرایی‌شدن آن حمل و نقل چند‌وجهی را نیز گسترش خواهد داد.
قائم مقام وزیر خارجه هند با تأکید بر اینکه دولت کشورش تعهد کامل دارد تا موافقتنامه چابهار را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: ما گام به گام ایده‌های موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش می‌بریم. پس از جمع‌آوری ایده‌ها کار به پروتکل‌های جدیدی خواهد رسید که می‌تواند برای آینده منطقه و تجارت سه کشور اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
قائم مقام وزیر امور خارجه هند اظهار داشت: برنامه هندوستان صادرات کالا و گندم به کشور افغانستان است و ما امروز در تهران گردهم آمده‌ایم تا در چارچوب‌های قانونی اجرایی شده این موافقتنامه تلاش کنیم، ضمن آنکه پیش‌نویس اولیه اجرایی شد، این تفاهمنامه توسط هندوستان آماده شده‌است که از طریق مجاری دیپلماتیک به ایران و افغانستان ابلاغ می‌شود.
تیرومورتی افزود: توسعه راه‌آهن و جاده در این مسیر بین‌المللی ترانزیتی می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان ایفا کند و با ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نقل و انتقال بار مسافر در این مسیر ظرفیت‌های مناسبی ایجاد خواهد شد.

نظر شما