شناسهٔ خبر: 28954103 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند خواهان استرداد اجساد سربازان کشته شده توسط پاکستان شد

دهلی نو-ایرنا- وزارت امور خارجه هند، دو روز پس از درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور در کشمیر و کشته شدن 3 سرباز هندی، یک دیپلمات ارشد پاکستانی را احضار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به نقل از وب سایت 'نیوز 18'، وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد دهلی نو ضمن ابلاغ شدید ترین مراتب اعتراض خود به مقام پاکستانی در مورد کشته شدن سربازان هندی، از دولت پاکستان درخواست کرد تا اجساد شبه نظامیان کشته شده را تحویل بگیرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: هند همچنین ادعاهای پاکستان در ترویج مذاکرات سازنده و علاقه مندی برای صلح را 'پوچ' دانست و اعلام کرد دولت عمران خان نخست وزیر پاکستان در کمک و حمایت از تروریسم نقش دارد.
وزارت خارجه هند همچنین از پاکستان به دلیل یک هزار و 591 مورد نقض آتش بس در امتداد خط واقعی کنترل و مرزهای بین المللی در کشمیر انتقاد کرد.
روز گذشته ارتش هند از ارتش پاکستان درخواست کرد که اجساد دو شبه نظامی که در درگیری با نیروهای امنیتی هند کشته شده بودند را تحویل بگیرد.
یک سخنگوی وزارت دفاع هند گفت: روز یکشنبه دو شبه نظامی درحالی که سعی می کردند از خط واقعی کنترل در منطقه راجوری در ایالت جامو و کشمیر عبور کنند توسط نیروهای امنیتی شناسایی و سپس در درگیری کشته شدند.
این درحالی است که دولت هند نیز هند از سخنان انتقاد آمیز عمران خان نخست وزیر پاکستان در خصوص افراد کشته شده در کشمیر به شدت انتقاد کرده است.
عمران خان نخست وزیر پاکستان در حساب توییتری خود در پیامی نوشت: من دور جدید کشتار مردم بیگناه در ' کشمیر اشغال شده توسط هند' را به شدت محکوم می کنم. به نظر می رسد زمان آن رسیده است که هند این نکته را دریابد که باید مساله کشمیر را از طریق مذاکره و در غالب قطعنامه های سازمان ملل و خواسته های مردم حل کند.
راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ این اظهارات عمران خان گفت: پاکستان به جای دخالت در امور داخلی هند باید به امور داخلی خود بپردازد. پاکستان در موضع فریب آمیز خود از مذاکره سخن می گوید درحالی که از تروریسم حمایت می کند.
هند پاکستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاکستان همواره نقش خود را در حملات تروریستی علیه هند رد کرده است.
از سوی دیگر پاکستان هند را به ایجاد ناآرامی در استان بلوچستان این کشور متهم کرده است.
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
آساق**267**1424

نظر شما