شناسهٔ خبر: 28953874 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آشنايي با 6 ويتاميني كه ويژگي هاي ضد التهابي دارند

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر ايران به نقل از "وري ول"، دريافت مواد مغذي از منابع طبيعي به طور معمول بهتر از مصرف مکمل است. در ادامه با شش ويتامين داراي ويژگي هاي ضد التهابي و منابع غذايي که سرشار از اين مواد مغذي هستند، بيشتر آشنا مي شويم.

ويتامين A

مطالعات نشان داده اند که ويتامين A مي تواند از فعاليت بيش از حد سيستم ايمني و ايجاد التهاب پيشگيري کند. اين ويتامين به دو شکل در دسترس است: بتا کاروتن که در بدن به ويتامين A تبديل مي شود و ويتامين A که يک آنتي اکسيدان است و از بدن در برابر راديکال هاي آزاد محافظت مي کند. رژيم هاي غذايي سرشار از بتاکاروتن و ويتامين A مي توانند التهاب را کاهش دهند.

از مواد غذايي سرشار از ويتامين A مي توان به هويج، قاصدک، کيل، برگ هاي کولارد، اسفناج، و طيف گسترده اي از سبزيجات برگدار اشاره کرد.

ويتامين هاي B

افرادي که با کمبود ويتامين B6 مواجه هستند داراي سطوح بالا از پروتئين هاي واکنشي C هستند که ترکيبي التهاب آفرين، به ويژه در بيماري هاي خودايمني مانند آرتريت روماتوئيد محسوب مي شود. براي کاهش التهاب و افزايش سطوح ويتامين B6 مي توانيد مواد غذايي سرشار از اين ماده مغذي مانند کيل، فلفل دلمه اي، قارچ، طالبي، ماهي تن و گوشت ماکيان را مصرف کنيد.

از سوي ديگر، مطالعه اي در ايتاليا نشان داد که حتي مصرف دوزهاي کم اسيد فوليک که به نام هاي فولات و ويتامين B9 نيز شناخته مي شود
مي تواند التهاب را کاهش دهد.

از منابع غذايي خوب براي فولات مي توان به لوبيا چشم بلبلي، سبزيجات برگدار تيره، مارچوبه، و جگر اشاره کرد.

ويتامين C

ويتامين C به واسطه توانايي خود در تقويت سيستم ايمني شناخته شده است. افزون بر اين، پژوهش ها نشان داده اند که ويتامين C به واسطه ويژگي آنتي اکسيداني خود مي تواند با راديکال هاي آزاد التهاب آفرين مبارزه کند. اين ماده مغذي همانند ويتامين B ممکن است به کاهش پروتئين هاي واکنشي C کمک کند. مکمل ها گزينه خوبي براي دريافت ويتامين C هستند، اما دريافت آن از منابع غذايي همواره گزينه بهتري محسوب مي شود.

براي دريافت هرچه بيشتر ويتامين C از رژيم غذايي خود مصرف انواع مختلف ميوه ها و سبزيجات را مد نظر قرار دهيد که مي تواند سلامت شما را بهبود بخشيده و به طور بالقوه خطر ابتلا به بيماري قلبي و سرطان را کاهش دهد.

ويتامين D

بنابر گزارشي که در نشريه Food & Nutrition Research منتشر شد، 41.6 درصد از مردم آمريکا کمبود ويتامين D دارند. مطالعات ارتباط بين کمبود ويتامين D و انواع مختلفي از بيماري هاي التهابي را نشان داده اند. افزون بر اين، پژوهش ها نشان داده اند که افزايش مصرف ويتامين D مي تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

ساده‌ترين روش تامين ويتامين D قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشيد است، اما شايد همه به اين گزينه دسترسي نداشته باشند. اگر به کمبود ويتامين D مشکوک هستيد، پس از مشورت با پزشک و انجام بررسي هاي لازم مي توانيد ازمصرف مکمل را آغاز کنيد.

از بهترين منابع غذايي براي ويتامين D نيز مي توان به ماهي، زرده تخم مرغ، امعا و احشاي خوراکي، و غذاهاي غني شده با ويتامين D، از جمله شير اشاره کرد.

ويتامين E

ويتامين E يکي ديگر از ويتامين هاي آنتي اکسيداني است، از اين رو، مي تواند به کاهش التهاب کمک کند. نتايج يک تجزيه و تحليل بزرگ در سال 2015 که در نشريه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، تاييد کرد که ويتامين E از ويژگي هاي ضد التهاب برخوردار است و مصرف مکمل آن مي تواند براي افراد مبتلا به بيماري هاي التهابي مفيد باشد.

ويتامين E به طور طبيعي در مغزها و دانه هاي خوراکي، از جمله بادام و دانه هاي آفتابگردان يافت مي شود. بسياري از ميوه ها و سبزي ها نيز سرشار از اين ماده مغذي هستند که از آن جمله مي توان به آووکادو و اسفناج اشاره کرد.

ويتامين K

مطالعه اي که در نشريه Metabolism منتشر شد، نشان داد که ويتامين K مي تواند نشانگرهاي التهابي را در بدن کاهش دهد و به لخته شدن خون و محافظت از سلامت استخواني نيز کمک کند. در شرايطي که ويتامين K براي سلامت استخواني ضروري است، افراد بسياري اين ماده مغذي را به ميزان کافي از رژيم غذايي خود دريافت نمي کنند. مردان بالغ بايد 120 ميکروگرم در روز ويتامين K دريافت کنند، درشرايطي که اين مقدار براي زنان 90 ميکروگرم است. مقدار مصرف توصيه شده روزانه براي کودکان و نوزادان کمتر است.

دو نوع ويتامين K شامل ويتامين K1 و ويتامين K2 وجود دارند.

ويتامين K1 در سبزي هاي برگدار مانند کيل، اسفناج، بروکلي، و کلم يافت مي شود، در شرايطي که ويتامين K2 در مرغ، جگر، و تخم مرغ وجود دارد.

نظر شما