شناسهٔ خبر: 28953204 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

بزرگداشتی برای «فؤاد سزگین»

مراسم بزرگداشت فؤاد سزگین (چهره‌ی فرهنگی و ادبی) در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، این مراسم روز شنبه(۵ آبان‌ ماه)  از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران  برپا می‌شود و طبق اعلام برگزارکنندگان؛ رسول جعفریان، محمد باقری و فرید قاسملو سخنرانان این مراسم هستند.

همچنین کتاب‌های فؤاد سزگین به نمایش‌ گذاشته می‌شود.

فؤاد سزگین متولد ۲۴ اکتبر ۱۹۲۴(۱۳۰۳) محقق علوم اسلامی  و مستشرق اهل ترکیه است. او استاد بازنشسته تاریخ علم طبیعی در دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان و بنیانگذار و مدیر افتخاری مؤسسه تاریخ علوم عربی - اسلامی آن‌جا است.

شناخته شده‌ترین اثر او ۱۳ جلد کتاب تاریخ ادبیات عربی است که اصل کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و یک کتاب مرجع استاندارد است.

عنوان رسالهٔ دکترای او با عنوان "Buhari'nin Kaynaklari" (منابع بخاری) نشان داد که خلاف عقیده رایج در میان شرق‌شناسان اروپا، تألیفات حدیثی البخاری از منابعی نوشته‌ شده‌ است که قدمت آن به قبل از قرن ۷ می‌رسد و همچنین تاریخ شفاهی بود.

او مدرس دانشگاه استانبول بود اما در پی کودتای ۱۹۶۰ این سمت را از دست داد. او در سال ۱۹۶۱ به آلمان مهاجرت کرد و همچنان در آنجا زندگی می‌کند و در مقطع مهاجرتش به عنوان استاد مدعو در دانشگاه فرانکفورت آغاز به کار کرد.

در سال ۱۹۸۲، سزگین مؤسسه تاریخ علوم اسلامی عربی را تأسیس کرد، در سال ۱۹۸۳ سزگین همچنین یک موزه منحصربه‌فرد در این مؤسسه، با گرد هم آوردن بیش از ۸۰۰ مدل از دستگاه‌های علمی تاریخی، ابزار و نقشه‌ها، عمدتاً متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی تأسیس کرد و موزه بسیار مشابهی در سال ۲۰۰۸ در استانبول افتتاح شد.

در سال ۱۹۶۸، سزگین چهار کتاب ناشناخته حساب دیوفانت را در حرم امام رضا(ع) در مشهد یافت. همچنین او در زمینه احیاء و بازسازی دستاوردهای تمدنی دانشمندان اسلامی کارهای ماندگار و ارزشمندی را انجام داده و اکنون از این مجموعه بازسازی‌شده یک مرکز نمایشگاهی و موزه‌ای ارزشمندی را در شهر فرانکفورت و در مرکز انستیتو تاریخ علوم اسلامی این شهر تشکیل داده است.

نظر شما