شناسهٔ خبر: 28953060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اگر می‌خواهند مجلس سنا درست کنند در قانون اساسی بازنگری کنند

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم هرگونه دخالت مجمع در مصوبات مجلس را تضعیف جایگاه قانونگذاری خواند و گفت: با تضعیف مجلس شاهد فشل ترین وضعیت اداره امور کشور خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

موضوع ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس همچنان در مرکز اظهارنظر کارشناسان قرار دارد، موضوعی که اگرچه عده ای از آن ابراز نگرانی کرده و تکرار آن را لرزاندن پایه های استقلال و مردم سالاری در کشور می دانند اما موافقان همچنان بر این باورند که مجمع تشخیص در مسیر تفویض وظایف رهبری در ماده 110 قانون اساسی یعنی نظارت بر اجرای سیاست های کلان نظام ایفای نقش می کند.

سیدفاضل موسوی درباره ورود مجمع به بررسی مصوبات مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اصول مصرح در قانون اساسی و قوانین عادی تاکید دارد که شورای نگهبان مسئولیت تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع و قانون اساسی را برعهده داشته و بیش از این هیچ مسولیتی حتی به اندازه سر سوزنی برای مجمع درنظر گرفته نشده است، به عبارتی جایگاه مجمع زمانی است که مجلس در برابر ایراد شورای نگهبان بر مصوبه خود اصرار کند که در این شرایط مجمع اجازه ورود دارد.

قانون اساسی میثاق ملی است

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه پیش از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس بر مصوبه خود مجمع به هیچ وجه حق ورود و اظهارنظر درباره مصوبات مجلس را ندارد ادامه داد: اگر عده ای قصد دارند مجلس سنا طراحی کنند ایرادی نیست اما نمی توانند بدعت گذاری کنند بلکه ابتدا باید زمینه بازنگری و اصلاحات در قانون اساسی را فراهم کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه قانون اساسی میثاق ملی است، افزود: هیچ کس و در هیچ جایگاهی حتی مجمع تشخیص حق جرح و تعدیل و تغییر در اصول مصرح قانون اساسی را ندارد؛ نمی توان به گونه ای برخورد کرد که هر کسی تعبیر و تفسیر خود را از مصلحت داشته باشد، تاکید می کنم هیچ مصلحتی بالاتر از حق مردم نیست.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم در ادامه گفت: امام (ره) فرمودند وقتی قانون مراحل خود را طی کرده و به تصویب می رسد اگر من طلبه بخواهم در مقابل آن نظر دیگری بدهم این مفسده است، با این نگاه هیچ دخالتی در امور قانونگذاری قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با ورود مجمع به مصوبات مجلس عده ای در تلاش برای القا این موضوع هستند که نمایندگان قصد ندارند در مسیر سیاست های رهبری حرکت کنند که به هیچ وجه درست نیست؛ اینکه ما مجلسی با این وسعت و هزینه ایجاد کنیم بعد هر کسی از هر جایگاهی بخواهد تحت عنوان مصلحت اندیشی اقدام به دخالت در کار قانونگذار بکند قابل قبول نیست.

وی دلیل بروز چنین برخوردهایی با مصوبات مجلس را وجود مجالس ضعیف خواند و افزود: واقعیت این است که سیستم سیاسی - اداری ما لکنت هایی دارد که ماحصل آن به وجود آمدن مجالس ضعیف است. به طور مثال مجالس اول، دوم تا سوم به هیچ وجه با مجالس بعدی از نظراستقلال و حریت قابل مقایسه نیستند. ببنید وقتی به سبب برخی مسائل افرادی وارد مجلس می شوند که حریت لازم را برخی از آنها ندارند تا جلوی بدعت ها، کج روی ها و تفسیرهای ناثواب را بگیرند نتیجه این می شود که هر از چند گاهی شاهدیم در امور قانون گذاری و مجلس دخالت های بی جا صورت می گیرد، اگر مجلس به معنی خاص مجلسی قوی باشد باید به شکل قدرتمند از حیثیت مجلس که در واقع حیثیت مردم و نظام است دفاع کند.

قوه مقننه به طور قانونی بر قوای دیگر اشراف دارد

وی با بیان اینکه قوه مقننه به طور قانونی بر قوای دیگر اشراف دارد، تاکید کرد: این مجلس است که قانون وضع می کند و سایر قوا باید مجری باشند. در این شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نظر گرفته شده تا تنها در موارد اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس حکمیت کند نه موارد دیگر.

وی تصریح کرد: صفر تا صد تمام قوانین، برنامه های توسعه و اسناد بالادستی باید از سوی مجلس در زمان تصویب طرح ها و لوایح مورد توجه قرار گیرد.

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر لزوم حفظ اقتدار مجلس از سوی همه نهادها، افزود: امیدوارم همگان بر اهمیت این موضوع توجه داشته باشند که اگر مجلس از اقتدار بیفتد که البته مورد اخیر یعنی ورود مجمع تشخیص به مصوبات مجلس از این نوع است، متاسفانه فشل ترین وضعیت اداره امور کشور را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مجلس مقتدر است که می تواند قوانین ارزشمند را مصوب کرده، قوه مجریه قوی برای اداره کشور تعیین کرده و نظارت عالمانه، آگاهانه و دقیق بر تمامی امورات مملکت داشته باشد؛ اگر ما خواسته یا ناخواسته مجلس را تضعیف کنیم  حریت، استقلال و مردم سالاری را به لرزه درآوردیم.

 

29219

 

نظر شما