شناسهٔ خبر: 28952784 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مرور ادب و آداب یک سفر خاص

هر سفر آدابی دارد و سفرهای خاص، آدابی خاص تر. در این ایام که بسیاری با شور و شعور حسینی خود را برای پیاده روی اربعین آماده می‌کنند، روایت و احادیث مرتبط با این موضوع، می‌تواند این سفر سراسر معنویت را پر بارتر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، پیاده‌روی اربعین و سفر به کشور عراق یکی از زیباترین و پربارترین سفرها در طول عمر هر انسانی است. به همین دلیل همه مسافران تلاش می‌کنند بیشترین بهره را از این سفر ببرند. در اسلام به تک‌تک نیازهای انسان در موقعیت‌های مختلف توجه شده است. تدابیر سفر یکی از نیازهای کسی است که برمدار دین زندگی می‌کند. باهم کمی از سفارشات گرانبهایی که ائمه در روایات بیان کرده‌اند را مرور می‌کنیم:

۱-سعی کنید قبل از سفر از دوستان و خویشاوندان خود حلالیت بخواهید. این کار باعث می‌شود دعای خیر آن‌ها بدرقه راهتان شود و سبک‌بال سفر کنید.

۲-در روایات ما سفارش شده است که قبل از سفرهای زیارتی غسل کنید.

۳- سفر خود را با نام و یاد خدا (گفتن بسم‌الله) شروع کنید. طبق روایات واردشده برای شروع سفر ادعیه‌ای واردشده است تا آنجا که برایتان مقدور است از آن‌ها استفاده کنید.

۴-دادن صدقه و خواندن آیت‌الکرسی را فراموش نکنید.

۵-خیلی خوب است که در سفر تربت امام حسین (علیه‌السلام) را با خود به همراه داشته باشید

۶-سعی کنید در تمام لحظه‌های سفر با وضو باشید.

۷-برای این سفر نیت کنید. تمام خوبان عالم، شهدا، علما، مؤمنان بی‌وارث و بد وارث، از ابتدای خلقت تا آخر جهان را در ثواب خود شریک بدارید. اجداد و ذریه خود را فراموش نکنید.

۸-این سفر سختی‌های خاص خودش را دارد پیشنهاد می‌شود از سفر انفرادی دوری‌کنید و حتماً با کاروان سفر کنید.

۹-همسفری خوب برای این سفر پر از معنویت انتخاب کنید. یادتان باشد همسفر شما باید از لحاظ خرج کردن مانند شما باشد تا در سفر احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

۱۰-یکی از زیبایی‌های سفر کمک کردن به همسفران است. تا آنجا که می‌توانید در خدمت به دیگران کوتاهی نکنید.

۱۱-در تمام سفرها و مخصوصاً سفر کربلا حتماً توجه داشته باشید با همسفران خود خوش اخلاق باشید. در این سفر انسان‌هایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف شرکت کردند. حتی همشهری‌های شما هم دارای خلق و خوی های مختلفی هستند. بنابراین حلم و بردباری و رفاقت با همراهان از ملزومات این سفر است.

۱۲-سعی کنید در تصمیم گیری‌های گروهی شرکت داشته باشید و به نظر جمع احترام بگذارید. اگر تصمیمی گرفته شد که مخالف میل شما بود سعی کنید برای حفظ وحدت ونظم گروه به آن پایبند باشید.

۱۳-همراهانتان را در غذای خود شریک کنید و در راه سخاوت و بخشش داشته باشید.

۱۴-یکی از شیرینی‌های سفر شوخی و مزاح است. فقط مراقب باشید که حد و حدود الهی حفظ شود. در نظر بگیرید که شما در یک مراسم عزاداری شرکت کرده‌اید و شادابی شما نباید در تضاد با فضای مراسم باشد.

۱۵-بار معنوی این سفر بسیار پراهمیت است. یادتان باشد یکی از امور مهم برای امام حسین (علیه‌السلام) نماز است. تا آنجایی که برایتان مقدور است نماز اول وقت را در برنامه سفر خود قرار دهید و به آن پایبند باشید.

۱۶-تمام لحظه‌های این سفر زیبایی و جمال است. برای بهره‌برداری بیشتر از آن سعی کنید بیشتر از قبل سکوت کنید و درراه از صحبت‌های بیهوده بپرهیزید.

۱۷-از مجادله دوری‌کنید و به خاطر اباعبدالله ترک بحث و گفتگو کنید.

۱۸-یکی از سفارش‌های ائمه استفاده از عطر است. این چند روز سفر شاید امکانات بهداشتی و سرویس‌های حمام به‌راحتی در دسترس نباشد. سعی کنید از عطرهای ملایم برای خوشبو کردن خود استفاده کنید.

۱۹-حتماً چند عدد دستمال مرطوب همراه داشته باشید و هر شب بدن را با آن پاک‌کنید تأثیر بالایی در نظافت شما دارد.

۲۰-ان‌شاالله که به‌سلامت از این سفر برگردید. بهتر است بعد از بازگشت قبل از هر کاری غسل کنید و دو رکعت نماز شکر بخوانید و سجده شکر کنید (به خاطر به‌سلامت برگشتن و...)

۲۱-اگر وسع مالی دارید سعی کنید بعد از سفر سفره ضیافتی پهن کنید و از دوستان و اقوام دعوت کنید تا دیدارها تازه شود.

انتهای پیام/

نظر شما