شناسهٔ خبر: 28952633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

در حاشیه جنجال آفرینی های مجری لوس نود؛

در همه جای دنیا رجزخوانی مجری برای مدیران شبکه مساوی اخراج است/ عادل خان! بدون رسانه ملی دیده نمی شوی، میزان استقبال از «برنامه اینترنتی هت‌تریک» را به‌یاد بیاور

فردوسی پور باید به این نکته توجه کند که اگر بازی کن سالاری بد است، مجری سالاری هم مورد انتقاد است. همانطور که بازیکن تیم باید نسبت خودش را با مربی و تیم بداند(طبق نظر خود فردوسی پور)، طبیعتا یک مجری هم باید به قواعد رسانه‌ای که در آن مشغول است احترام بگذارد و از آن پیروی کند

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی-رجانیوز: «با عنایت به رفتار غیر حرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش ، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.»
 
این بیانیه روابط عمومی شبکه 3 در واکنش به عدم پخش برنامه نود در شب گذشته است. همانطور که در بیانیه هم به آن اشاره شده است، یکی از عوامل اصلی عدم اجازه پخش به این برنامه در شب گذشته، رفتار غیر حرفه ای تهیه کننده این برنامه که خود عادل فردوسی پور است، در عدم پخش این برنامه در دو شنبه هفته قبل عنوان شده است. 
 
به گزارش رجانیوز، قواعد حرفه‌ای در رسانه ایجاب می‌کند که همواره نظم و سلسله مراتب رعایت شود. طبیعتاً رسانه ملی ما نیز مثل سایر رسانه های شناخته شده دنیا، برای نظم بخشی به امور، سیاست های مشخصی دارد و به تبع، با هر کسی که خارج از این سیاست ها و دستورالعمل ها اقدام کند، برخورد می‌کند. 
 
در اینکه عادل فردوسی پور اکنون برای خود تبدیل به برندی شده است و چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رود شکی نیست، اما نباید فراموش کرد اگر شبکه 3 نبود، فردوسی پور این میزان از مشهوریت را نداشت. 
 
شاهد مثال عدم مقبولیت برنامه اینترنتی «هت تریک» فردوسی پور برای بازی های یورو2016 است. برنامه ای که شاید خیلی ها تا کنون حتی اسم اش را هم نشنیده باشند. تجربه فردوسی پور در این برنامه به خوبی نشان داد که او شهرت خود را مدیون رسانه ملی است و بدون در اختیار داشتن آنتن سیما نمی تواند فعالیت رسانه ای داشته باشد.
 
 
پس از اعلام خبر عدم پخش برنامه نود در شب گذشته، برخی از رسانه ها به بهانه این خبر، به تخریب رسانه ملی، علی‌الخصوص مدیر جوان شبکه سه پرداخته و بدون پرداختن به لج بازی های فردوسی پور، مقصر روی آنتن نرفتن برنامه نود را مدیر شبکه سه دانستند.
اما این بار اولی نیست که فردوسی پور با رفتار های غیر حرفه ای خود، جنجال آفرینی می‌کند.
 
 
 
مصاحبه با ظریف، متهم کردن قالیباف و خواستار استعافیش پس از حادثه پلاسکو، شوخی نژاد پرستانه اش با گادوین منشا مهاجم پرسپولیس، گفتگو با سلبریتی هایی مثل رامبد جوان و شهاب حسینی، همه و همه اقداماتی است که فردوسی پور خارج از حوزه کاری خود و برنامه نود، که باید برنامه ای ورزشی باشد، انجام داده است.
 
هر کجای دنیا اگر مجری یک برنامه تلویزیونی برای مدیر شبکه رجز خوانی کند و سیاست ها و چارچوب های رسانه را زیر سوال می‌برد، الساعه عذر اش را می‌خواهند. درحالی که شبکه سه تنها به‌خاطر پخش نکردن یک جلسه ای برنامه نود، اکنون آماج تخریب های گوناگونی است. 
 
 
اما برخورد رسانه های جهان با چهره هایی که از سیاست های رسانه‌ای شان تخطی می‌کنند چگونه است؟
 
اخراج مجری سی ان ان به علت اظهارات ضدیهودی؛
«ریک سانچز» مجری معروف شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا پس از اظهارات ضد یهودی در یک برنامه رادیویی، از محل کار خود اخراج شد. ریک سانچز در آن برنامه رادیویی گفته بود «یهودیان، سی ان ان و بیشتر رسانه های خبری در آمریکا را اداره می کنند.»
 
 
 
 
 
 
ارجحیت شخصیت سازمان رسانه ای برای  بی بی سی؛
جرمی کلارکسون، مجری پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی جهان به نام «تخت گاز» بود که از بی بی سی جهانی پخش می شد. در ضبط یکی از قسمت های این برنامه تلویزیونی، کلارکسون با تهیه کننده برنامه مشاجره می کند و بی بی سی بین حفظ شخصیت رسانه ای خود و حفظ پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی اش اولی را انتخاب کرد و این مجری معروف را به راحتی از بی بی سی کنار گذاشت.
 
 
 
 
اخراج مجری ایرانی آمریکایی از سی ان ان به خاطر یک توئیت؛
شبکه خبری سی ان ان «رضا اصلان»، مجری ایرانی- آمریکایی خود را که مجری برنامه مستند این شبکه بود، تنها بخاطر توهین این مجری در حساب توییتری خود به دونالد ترامپ اخراج کرد.
 
 
 
 
اخراج مجری زن از سی ان ان؛
پس از اقدام غیر اخلاقی کتی گریفین در انتشار تصاویری از ماسک خونين دونالد ترامپ، روابط عمومی سی ان ان با انتشار پیامی توئیتری از کنار گذاشته شدن مجری زن خبر داد. در حالی است که گریفین پیش تر با اظهار ندامت از این اقدام خود، از مردم عذرخواهی کرده بود.
 
با وجود اینها، رعایت اصول حرفه ای در هالیوود به حدی است که «تام هنکس» بازیگر نامدار و صداپیشه شخصیت «وودی» در داستان اسباب بازی ها، به دلیل یک مصاحبه درباره قرارداد کاری‌اش با هالیوود، مورد باز خواست قرار می‌گیرد.
 
اگر اکنون فردوسی پور برای شبکه سه شاخ و شانه می‌کشد و بجای عذرخواهی از زیر سوال بردن سیاست‌های شبکه با فرار رو به جلو مظلوم نمایی می‌کند، مقصر اصلی اش مدیران قبلی صدا و سیما هستند که با عدم برخورد‌شان با بی انضباطی‌های فردوسی پور و جنجال به پا کردن‌هایش، او را تا به این اندازه گستاخ کرده است. کسانی مثل ضرغامی و پورمحمدی باید پاسخ دهند که چرا در دوران مسئولیت‌شان با چشم پوشی از حاشیه های فردوسی پور، برای او منطقه امنی ایجاد کرده اند که فکر می‌کند نباید به سازمان متبوعش پاسخگو باشد.
 
حتی جنگل هم با تمام بی قانونی‌اش، قواعد خودش را دارد. فردوسی پور باید به این نکته توجه کند که اگر بازی کن سالاری بد است، مجری سالاری هم مورد انتقاد است.
 
همانطور که بازیکن تیم باید نسبت خودش را با مربی و تیم بداند(طبق نظر خود فردوسی پور)، طبیعتا یک مجری هم باید به قواعد رسانه‌ای که در آن مشغول است احترام بگذارد و از آن پیروی کند. 
 
 
 
 
 
 

نظر شما