شناسهٔ خبر: 28952372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد؛

ایران مهارت بالایی در برخورد با بحران ها دارد

تهران -ایرنا - سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به سکوت جمهوری اسلامی ایران در بحران مربوط به قتل خاشقچی نوشت که ایران مهارت و تجربه بالایی در برخورد با بحران ها دارد و از این فرصت پیش آمده به نفع تعامل با ریاض استفاده می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، «عبدالرحمن الراشد» از چهره های نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با انتشار مقاله ای در روزنامه الشرق الاوسط وابسته به عربستان افزود که از ابتدای بحران قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه، ایران هیچ موضع رسمی نداشته و تنها دست رسانه های خود از جمله تلویزیون رسمی آن را برای پوشش اخبار مربوط به این حادثه برای مخاطبان بازگذاشته است.
وی ادامه داد، تنها موضعی که ایران داشت این بود که اعلام کرد، ترجیح می دهیم منتظر بمانیم تا نتایج بررسی را شاهد باشیم.
سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط افزود: پاسخ ایرانی ها در این حادثه در قبال عربستان مانند موضعگیری خصمانه ترکیه نبود و درهای تعامل را بازنگاه داشتند.
الراشد نوشت که تحت فشار قرار گرفتن عربستان در حالی که ایران با تحریم های خطرناکی مواجه است و بزودی تحریم های نفتی اعمال و ارتباطات بانکی بین المللی آن با دلار قطع می شود، به نفع تهران است.
این نویسنده افزود که چه بسا تهران بحران برای ریاض و حمله ترکیه به عربستان را هدیه ای بزرگ می داند و منتظر سه رخداد زیر است.
وی ادامه داد: اول اینکه آمریکا از تحریم ایران به دلیل شرایط سختی که ممکن است اداره آن از کنترل خارج شود، منصرف شود . دوم عربستان از حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در طرح تحریم ایران دست بکشد و سوم با بحران پیش آمده، عربستان تضعیف شده و توازن قدرت در منطقه برهم خورده و ایران علیرغم محاصره همچنان نفوذش در منطقه گسترش و آمریکایی ها را مجبور به تعامل با تهران کند.
الراشد نوشت ، علیرغم همه تنش ها و اختلاف هایی که بین ریاض و واشنگتن مانند حملات 11 سپتامبر 2001 و مخالفت ریاض با جنگ آمریکا در عراق که به ایران فرصت داد تا به یک طرف مهم در این جنگ تبدیل شود ، روابط دو طرف راهبردی است.
این نویسنده عربستانی در ادامه افزود: ایران مهارت بسیار بالایی در برخورد با بحران ها دارد و اکنون شاهد است که ریاض در موقعیت سختی قرار گرفته و درک می کند که عربستان بزودی از این بحران خارج می شود و قصد دارند که از این بحران به نحو مطلوبی متفاوت از رویکرد ترکیه برای نزدیکی به واشنگتن یا ریاض استفاده کنند.
وی درباره احتمال تعامل عربستان با ایران نوشت که روابط با آمریکا برای ریاض راهبردی بوده و اعتماد به ایران به عنوان یک همسایه از بین رفته است اما همیشه یک زاویه بازی برای تعامل وجود دارد بدون اینکه به منافع عالی عربستان صدمه بزند.
سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط افزود که ایران تمایل دارد که با حفظ دستاوردهای منطقه ای خود از جمله در سوریه و عراق روابط خود را با عربستان اصلاح کند و این به دلایل بحران خاشقچی مرتبط نیست .
الراشد ادامه داد که جنگ در یمن برغم شدت و هزینه ای که داشت به تهران آنچه را که از قبل حماس در نوار غزه و حزب الله در جنوب لبنان بدست آورد، نداده است و اگر ایرانی ها بخواهند به راه حلی در یمن دست یابند چه بسا که اکنون فرصت مناسبی است که به آن دست یابند .
وی افزود در سیاست همیشه بحران ها فرصت هایی را فراهم می کنند و ایران بخوبی آن را درک می کند و پیشتر نیز اینگونه بوده همانطور که از جنگ صدام علیه کویت برای نزدیکی به عربستان استفاده کرد اما این بحران سعودی نیز کوتاه و گذرا است.
خاورم**9366*1436*

نظر شما