شناسهٔ خبر: 28951657 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

80 درصد بار درمان در زنجان را علوم پزشکی به دوش می کشد

زنجان - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: طبق آمار ارائه شده بالای 80 درصد بار درمان در این استان بر عهده این واحد دانشگاهی است و اصلی تری مشکل سیستم درمانی در بخش های دولتی، خصوصی و حتی خیریه ها بحث نقدینگی و کمبود منابع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پرویز قزلباش روز سه شنبه در همایش بیمه سلامت استان افزود: هم اکنون که کشورمان در شرایط ویژه ای قرار دارد، پیشبرد کارها در حوزه های مختلف دشواری های خاص خود را دارد.
وی اظهار داشت: تحقق برنامه و پیشبرد امور در حوزه سلامت نیز بصورت کار تیمی امکانپذیر محسوب می شود که هدف نهایی آن ارتقای سلامتی اقشار مختلف جامعه است.
قزلباش افزود: اگر کار تیمی خوب شکل نگیرد و ناهماهنگی هایی در این بخش وجود داشته باشد، بطور یقین مشکلات و معضلات فراوانی ایجاد خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، سازمان بیمه سلامت در بحث پوشش جمعیتی بیمه شدگان اقداماتی را انجام داد که شمار بیمه شدگان را افزایش داد.
قزلباش افزود: این در حالی است همچنان کیفیت خدمات دهی بیمه ها به بازنگری جدی نیاز دارد و اصلاح فرآیندها در این بخش امری مهم و ضروری است.
وی تاکید کرد: تیم سلامت در صورتی می تواند فعالیت های خود را به خوبی پیش ببرد که مدیریت بهینه در منابع محدود کنونی داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: یکی از وظایف اصلی بیمه ها حمایت مالی از مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه است و در صورت عدم تحقق آن، سلامت مردم در معرض خطر قرار می گیرد.
وی ابراز کرد: کمبود منابع در همه بخش ها به ویژه حوزه سلامت جدی است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت تلاش دارند که در سال جاری با مدیریت بهینه مشکلات را کاهش دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: بخش عمده ای از بار درمان بر عهده این واحد دانشگاهی بوده و بطور طبیعی هماهنگی لازم برای مدیریت منابع کار سختی است.
وی گفت: طبق پیش بینی انجام گرفته برای ارائه خدمات به بیمه شدگان سلامت 190 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در تفاهم نامه با بیمه سلامت استان این میزان 144 میلیارد تومان عنوان شده که 50 میلیارد تومان کسری ایجاد خواهد شد.
قزلباش افزود: بر این اساس این واحد دانشگاهی تا پایان سال فقط در حیطه سلامت 40 تا 50 میلیار تومان کسری خواهد داشت که این موضوع به معنی خلل در خدمات رسانی به مردم نیست.
این مسئول ادامه داد: برای رفع کمبودهای منابعی در حوزه سلامت اوراق در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است که شرکت ها، پیمانکاران و پزشکان از پذیرش آن خودداری می کنند که همین مساله مشکلات را به مراتب افزایش داده است.
قزلباش افزود: تیم سلامت در بخش خصوصی و دولتی باید برای خدمات رسانی بهینه به مردم در کنار هم قرار بگیرند و با تعاملات تنگاتنگ از شرایط فعلی عبور کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: کشورمان در گذشته تحریم ها را تجربه کرد که در این برهه بخش سلامت با مشکل نقدینگی مواجه نبود، اما برای حمایت مالی از مردم دولت طرح تحول نظام سلامت را در کشور اجرا کرد.
وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید مسئولیت حفاظت مالی از مردم را پذیرفت و در این میان با توجه به شرایط تحریم های سالهای گذشته چندان نگرانی در بخش سلامت وجود نداشت چرا که بخش خصوصی یاری گر بود.
قزلباش افزود: با توجه به مشکلات کنونی، دست اندرکاران سلامت حق ندارند که بیمار را برای تامین دارو و تجهیزات مصرفی به بیرون از مراکز درمانی هدایت کنند.
وی بیان کرد: در دوره گذشته به دلیل تحریم های اعمال شده رسانه ملی و لشگر رسانه ای از دولت حمایت کردند و حتی ایرادها را خفیف و نقاط قوت را بزرگنمایی می کردند که اکنون همین رسانه همراه دولت فعلی نیستند.
این مسئول ادامه داد: امروزه لشکر رسانه ای به ویژه رسانه ملی به توقعات و انتظارات مردمی دامن زده و لحظه به لحظه سم مهلکی را به جامعه تزریق می کند.
وی ابراز کرد: فقدان نقدینگی، محدودیت های جدی واردات و عدم حمایت تبلیغاتی و اطلاع رسانی موجب شده حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه شود.
قزلباش خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان دومین دانشگاه کشور در اجرای سیستم ارجاع الکترونیک و اولین دانشگاهی در راه اندازی سامانه سیب با هدف کاهش هزینه و مدیریت بهتر هزینه هاست.
9646/6085

نظر شما