شناسهٔ خبر: 28950745 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

افزایش 50 درصدی ابتلا به سرطان سینه با مصرف دخانیات

سالانه حدود 14 هزار نفر در ایران به آمار مبتلایان به سرطان سینه اضافه می شود که حدود 5 هزار نفر هم براثر این بیماری جان خود را از دست می دهند

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد زنانی که مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان دارند، حدود 50 درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

به گزارش شفاآنلاین، سرطان سینه، شایع ترین سرطان< Cancer> در زنان است و حدود 60 هزار مبتلا به آن در کشور هستند که براساس برآوردهای دقیق علمی، انتظار می رود تعداد مبتلایان طی 15 سال آینده 2 برابر شود.

براساس آمار اعلام شده، از هر 100 دختری که در ایران به دنیا می آیند، 3 نفر تا سن 75 سالگی به سرطان سینه مبتلا می شوند و یک نفر هم فوت می کند.

سالانه حدود 14 هزار نفر در ایران به آمار مبتلایان به سرطان سینه اضافه می شود که حدود 5 هزار نفر هم براثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

دکتر غلامرضا حیدری رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هرچه زمان مصرف دخانیات طولانی تر یا سال های مصرف بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مطالعات مختلف نشان می دهد، احتمال بروز سرطان< Cancer> خصوصا سرطان های سینه، دهانه رحم و ریه در زنانی که دخانیات مصرف می کنند چند برابر بیشتر از سایر زنان است .

** کاهش قدرت باروری مهمترین عارضه سیگار در زنان است

حیدری مهمترین عارضه مصرف سیگار در زنان را کاهش قدرت باروی< Power of rain> اعلام کرد و افزود: به واسطه شرایطی که مصرف سیگار در بدن ایجاد می کند، تخمک گذاری و میل جنسی< Sexual desire> کمتر می شود و در واقع شرایط برای لقاح و تشکیل جنین به شدت کاهش پیدا می کند.

حیدری با اشاره به اینکه مصرف سیگار قدرت باروری زن را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار داشت: حدود 30 درصد زنانی که مصرف سیگار دارند تخمک گذاری نامنظم تر و کمتر نسبت به زنان دیگر دارند.

وی به روند افزایش مصرف قلیان در بین زنان هم اشاره کرد و گفت: مصرف قلیان در بین زنان، روند افزایشی دارد. مصرف سیگار در زنان، یک هفتم تا یک هشتم مردان است اما در مورد مصرف قلیان تفاوتی در این 2 قشر دیده نمی شود و مقدار مصرف تقریبا برابر است.

حیدری کاهش سن مصرف قلیان در بین زنان و مردان را یکسان دانست و گفت: شروع مصرف قلیان در دهه دوم زندگی یا به عبارتی حدود 18 سالگی است.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین هشدار داد: سن شروع مصرف قلیان از حدود 18 سالگی هم در حال کاهش است که زنگ خطر جدی محسوب می شود.ایرنا

نظر شما