شناسهٔ خبر: 28950369 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

اتهام دوباره یک مقام آمریکایی به ایران

خبرگزاری فارس

«جوزف ووتل» رئیس ستاد مرکزی ارتش آمریکا با حضور در پایگاه نظامی این کشور در «التنف» سوریه، ایران و نیرو‌های نیابتی این کشور را به «انجام اقدامات شرورانه» متهم کرده است.

صاحب‌خبر -
بعد از رسانه‌ای شدن حضور «جوزف ووتل» رئیس ستاد مرکزی ارتش آمریکا و «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در سوریه در شمال سوریه، «ان‌بی‌سی نیوز» گزارشی درباره پایگاه نظامی واشنگتن در «التنف» منتشر کرد.

طبق این گزارش، روز دوشنبه (دیروز) و «برای اولین بار» خبرنگاران از پایگاه آمریکا در التنف دیدن کردند، پایگاهی که به ادعای واشنگتن نقشی مهم در «جنگ با داعش و مقابله با ایران» ایفا می‌کند.

به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، هر چند در پایگاه آمریکا در التنف، جاده‌ها هنوز درست نشده و روی بسیاری از دیوار‌های ساختمان‌هایش هنوز سوراخ‌های ناشی از تیراندازی‌ها وجود دارد، اما این پایگاه مستقر در نزدیکی مرز شرقی سوریه با اردن، «اکنون یک خاکریز حساس برای مقابله با ایران» است.

«جوزف ووتل» رئیس ستاد مرکزی ارتش آمریکا که در این پایگاه حضور یافته بود، به خبرنگار اعزامی این شبکه به پایگاه التنف گفت: «ما در اینجا ماموریت مقابله با ایران نداریم و ماموریت‌مان شکست داعش است، اما این را هم می‌فهمم که حضور ما و شرکای ما و روابطمان در اینجا، تاثیر غیر مستقیمی روی برخی از اقدام‌های شرورانه ایران و نیرو‌های نیابتی این کشور می‌گذارد».

شبکه ان‌بی‌سی در گزارش خود می‌افزاید: «نیرو‌های آمریکا از این پایگاه دورافتاده (پایگاه التنف) برای آموزش جنگجویان معارض سوری موسوم به "مغاویر الثوره" استفاده می‌کنند، نیرو‌هایی که قبلا در ارتش آزاد سوریه حضور داشتند».

به گزارش این رسانه آمریکایی، تعداد این گروه مسلح معارض سوری ۳۰۰ نفر است و در پایگاه التنف به منظور مقابله با داعش حضور داشته‌اند.

این ژنرال آمریکایی برخی ادعا‌های بی اساس واشنگتن درباره تلاش ایران برای انتقال سلاح و کالا‌های قاچاق از تهران به بغداد و دمشق را تکرار کرد.

رئیس ستاد مرکزی ارتش آمریکا درباره موضوع واشنگتن در قبال سوریه هم مدعی شد: «ادامه فشار ما واقعا دارد به دیپلمات‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها اکنون شروع به حرکت به سمت حصول به راهکار سیاسی حرکت کنند».

ادعا‌های این نظامی ارشد آمریکایی علیه ایران در حالی مطرح شده که دولت سوریه ضمن تاکید بر دعوت دمشق از تهران برای حضور مستشاری در این کشور، نظامیان آمریکایی را «اشغالگر» خوانده است.

نظر شما