شناسهٔ خبر: 28950240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

عذرخواهی پیشکش، با خبرنگار هتاک برخورد کنید

انتشار یک متن عذرخواهی، در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است. مدیران این روزنامه باید با خبرنگار هتاک برخورد کرده و روند تأمل برانگیز این روزنامه اصلاح طلب در انتشار مطالب توهین‌آمیز را متوقف کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عذرخواهی پیشکش، با خبرنگار هتاک برخورد کنید

روزنامه ابتکار به مدیر مسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس، در مطلبی در صفحه اول با عنوان «توضیح تحریریه» نوشت:

«در شماره ۴۱۱۵ روزنامه ابتکار که روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۷ منتشر شد، مطلبی به چاپ رسید که به موضوع توصیه‌های بهداشتی به زائران پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع) می‌پرداخت. این توصیه‌ها صرفا به این منظور انجام شده است که زائران کربلای حسینی، ضمن حفظ سلامتی و تندرستی خود بتوانند بهترین و بیشترین بهره را از معنویت مراسم ببرند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«در بخشی از این گزارش سهوا به جای «شهادت» از واژه‌ای اشتباه استفاده شده است که از محضر حضرت ولیعصر(عج)، امام حسین (ع) و عموم شیعیان عذرخواهی می‌کنیم... مطالب فراوانی که در تبلیغ و روشنگری درباره نهضت عاشورای حسینی در روزنامه "ابتکار" به چاپ رسیده است، نشان دهنده ارادت تحریریه این روزنامه به اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) است».

درخصوص این موضع گیری روزنامه ابتکار باید به چند نکته اشاره کنیم.

اول اینکه، در ۲۹ مهرماه مطلبی با عنوان «ابتکار:وبا در کمین زائران بی ملاحظه اربعین است!» در ستون ویژه های مشرق منتشر شد. در این مطلب به گزارش سخیف این روزنامه اصلاح طلب اشاره شد. ابتکار در این گزارش نوشته بود:« این احتمال وجود دارد که درمسیر برای زائران اتفاقاتی پیش بیاید که بیشتر مربوط به نکات بهداشتی می‌شود. اگر افراد به درستی این نکات را رعایت نکنند، این احتمال وجود دارد که در دام بیماری بیفتند. بیماری‌هایی که برخی از آن‌ها خطر مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت ... این احتمال وجود دارد که به دلیل آلودگی‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی زائران در خطر مبتلا به وبا باشند...این تنها به عنوان یک هشدار جدی است برای مسافران صحرای کربلا که بدانند بیماری در کمین آن‌ها است». این ادبیات بیشتر از آنکه نشانه آگاهی بخشی باشد، بوی لجن پراکنی و هراس افکنی می دهد.

دوم اینکه، نویسنده این گزارش،به جای استفاده از عبارت "شهادت امام حسین" از عبارت "درگذشت امام حسین"! استفاده کرد که با واکنش فعالان فضای مجازی مواجه شد.

سوم اینکه، شاید بگویید که این برداشت، سختگیرانه و غیرمنصفانه است. همیشه در این مواقع، سابقه و کارنامه گوینده مطلب بررسی می شود. با یک بررسی کوتاه می بینیم که این روزنامه اصلاح طلب بارها مطالب سخیفی منتشر کرده است. برای نمونه این روزنامه در آستانه ماه محرم در مطلبی تأمل برانگیز نوشت:«عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که خانواده‌ها به جای تأمین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، لوازم مدرسه، از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش و لباس تهیه کرده‌اند... هرساله کمپین‌های بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی و شهری در روزهای عزاداری امام حسین (ع) برپا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند با آگاهی دادن در این باره مردم عزادار را متوجه کنند که عزاداری در فضای شهری باید به گونه دیگری صورت بگیرد...در شرایط فعلی جامعه خطر دزدی کودکان با لباس مشکی توسط افراد سودجو وجود دارد...». روزنامه ابتکار چندی پیش در مطلبی توهین آمیز، سردار حاج قاسم سلیمانی را «سرباز دلواپس سیاست»! نامید.

چهارم اینکه، نویسنده گزارش مذکور بعد از انتشار گزارش مشرق و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به گزارش سخیف روزنامه ابتکار، به سرعت مشخصات اکانت توییتر خود را تغییر داد. با یک جست‌وجوی ساده در اکانت توییتری نویسنده گزارش روزنامه ابتکار، توهین‌های بی‌شرمانه دیگری هم نسبت به خاندان اهل بیت و مقدسات دینی مشاهده می‌شود.لازم به ذکر است که نویسنده گزارش مذکور، پس از واکنش منفی افکار عمومی، حساب توئیتری خود را بست.

پنجم اینکه انتشار یک متن به ظاهر عذرخواهی، در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است. مدیران این روزنامه باید با خبرنگار هتاک برخورد کرده و روند تأمل برانگیز این روزنامه اصلاح طلب در انتشار مطالب سخیف و توهین آمیز را متوقف کنند.

ششم اینکه، لازم و ضروری است که مراجع ذیربط با این روزنامه و خبرنگار هتاک برخورد کنند.

** دولت روحانی هیچ ربطی به اصلاحات ندارد!

تحرکات اصلاح طلبان برای عبور از روحانی و شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت وضع موجود و حضور بدون هزینه در انتخابات ۱۴۰۰ سرعت قابل توجهی به خود گرفته است.

«سیدفاضل موسوی»  نماینده دوره هشتم مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«جریان اصلاح‌طلبی برای روحانی بیشتر یک دستمایه بوده تا به کرسی مورد نظر خود برسد. روحانی را باید همین گونه که هست دید و پذیرفت. در زمان انتخابات ۹۲ مقام مسئولی به او گفته بود که نهایت۵۰۰-۶۰۰ رأی بیشتر ندارد تا چه اندازه می‌توان کمک کرد تا رأی بیاورد؟ اما باید به این موضوع هم توجه کرد با دست به دست دادن یکسری مسائل یک فرصت استثنایی برای شخص آقای روحانی به وجود آمد تا با تکیه به یک حلقه بسیار محدود ۷-۸ نفره به کرسی مورد نظر خود تکیه زند تا بتواند باورها و اعتقاداتش را در کشور عرضه کند که شاهد این اعتقادات در کشور هستیم. هیچ جریان اصلاح‌طلبی به اندازه سرسوزن در تصمیمات ایشان دخیل نبوده و نیست...باید توجه کرد که سیستم آقای روحانی متصل به جریان اصولگرا و از نوع اصولگرای ریشه‌ای است».

موسوی در ادامه گفت:

«طی دو سال اخیر عملکرد رئیس‌جمهوری کشورمان به طور بسیار چشمگیری تغییر کرد و می‌توان گفت از اصلاح‌طلبان هم فاصله‌ بسیار زیادی گرفت و حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول را هم در انجام فعالیت‌ها منفعل کرد».

لازم به ذکر است که «محمد رضا خاتمی» برادر رئیس دولت اصلاحات، اردیبشهت سال جاری گفته بود:«ما تضمین روحانی هستیم».

** بجای گرفتن ژست منتقد، پاسخگوی به وجود آوردن وضع موجود باشید

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:

«مدتی بود که به دو وزارتخانه بدون وزیر به نام های وزارت کار و اقتصاد عادت کرده بودیم که دو استعفای معنادار دیگر هم از سوی شریعتمداری وزیر صمت و آخوندی وزیر راه و شهرسازی خبرساز شد. این یعنی هم اکنون ۴ وزارتخانه وزیر ندارد. دولت چند ماهی هم هست پس از کناررفتن نوبخت، کسی را پیدا نمی کند که در شرایط فعلی بخواهد در نقش سخنگو از حسن روحانی و تیمش دفاع کند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«در شرایط فعلی روحانی و یارانش باید چاره اندیشی کنند تا به جای "امیددرمانی" که از آن دم می زنند، "یاس تزریقی" را چون ویروسی غیرقابل بهبود در کل جامعه پخش نکنند».

روزنامه های اصلاح طلب در سال گذشته و در آستانه انتخابات، کوچکترین نقد به دولت و عملکرد دولت را با فحاشی پاسخ داده و ضمن انکار کارنامه ضعیف دولت، مدعی بودند که میوه برجام در سال ۹۷ خواهد رسید!

روزنامه های اصلاح طلب به جای گرفتن ژست منتقد، باید درباره وضع موجود به افکار عمومی پاسخگو باشند.

نظر شما