شناسهٔ خبر: 28949893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

چرا عملکرد تیم ملی آلمان مقابل فرانسه امیدوار کننده بوده است؟

امين ابطحی

آلمان هفته گذشته بعد از شکست مقابل هلند در بازی مقابل فرانسه از رقابت های لیگ ملت های اروپا شکست دیگری را نیز تجربه نمود. با این وجود عملکرد بازیکنان جوان مانشافت در این دیدار و همچنین تغییرات تاکتیکی در نظر گرفته شده توسط یوآخیم لوو برای رویارویی با فاتح جام جهانی 2018 بسیار مثبت ارزیابی شده اند.

صاحب‌خبر -

طرفداری - سقوط از لیگ A ملت های اروپا آلمان را تهدید می کند، اتفاقی که برای بسیاری از طرفداران فوتبال آلمان غیر قابل باور به نظر می رسد. اما با کسب دو شکست متوالی مقابل هلند و فرانسه شاگردان یوآخیم لوو برای عدم سقوط به لیگ B ملت های اروپا نیاز به معجزه ای کوچک دارند.

با این وجود شکست مقابل فرانسه به طور شگفت انگیزی با بازتاب های بسیار مثبتی در جامعه فوتبال آلمان و مطبوعات این کشور همراه بوده است. چون یوگی لوو سرمربی مانشافت برای این دیدار در قیاس با رویارویی مقابل هلند تغییرات بسیار گسترده ای را در سیستم بازی و همچنین در بین نفرات اصلی تیم خود در نظر گرفت و نشان داد که برای ایجاد یک انقلاب در مانشافت وی همچنان فرد مورد اطمینانی است. این یادداشت به چهار تغییر امیدوار کننده مانشافت در این دیدار می پردازد.

یک - سرعت بیشتر

یکی از بزرگترین مشکلات مانشافت در بازی های اخیر و همچنین جام جهانی روسیه کمبود سرعت لازم در فاز تهاجمی بوده است. در واقع شاگردان یوگی لوو با وجود مالکیت بالای توپ هرگز از توانایی مورد نیاز برای افزایش سرعت بازی برای عبور از دفاع حریف و یا ایجاد ضد حملات زهردار برخوردار نبوده اند. در بازی مقابل فرانسه اما یوگی لوو تغییرات رادیکالی را در بخش تهاجمی تیم خود به وجود آورد و با خروج توماس مولر از ترکیب اصلی تیم، در چیدمان 3-4-3 مورد نظر خود به تیمو ورنر، لروی سانه و سرژ گرنابری در خط حمله اعتماد نمود.

سه بازیکنی که علاوه بر تکنیک قابل قبول از سرعت بسیار بالایی نیز جهت عبور از خط دفاعی حریف برخوردار هستند. گرنابری در این میان بیشتر در نقش مهاجم میانی تیم ظاهر می شد و سانه و ورنر نیز در اکثر مواقع به عنوان دو بال تهاجمی تیم عمل می کردند. با چنین چیدمانی شاگردان لوو در هنگام تصاحب توپ همیشه از امکان ارسال توپ های بلند برای فرار سانه و ورنر در کناره های زمین برخوردار بودند، تصمیمی که به مستقیم تر و سریع تر شدن بازی مانشافت منجر گردید.

دو - انعطاف پذیری بیشتر در بخش تهاجمی

این مثلث تهاجمی جدید تا حدودی یکی دیگر از مشکلات اساسی مانشافت را نیز حل نمود. در جام جهانی روسیه ساختار تهاجمی آلمان علاوه بر کند بودن هرگز از خلاقیت لازم برای خطرسازی بر روی دروازه حریفان برخوردار نبود و همین موضوع سبب شده بود که نحوه بازی این تیم در فاز تهاجمی برای همه حریفان بسیار قابل پیش بینی و قابل کنترل شود. مثلث جدید تهاجمی مانشافت اما با جا به جایی متوالی پست های خود مقداری بی نظمی را در خط حمله مانشافت به وجود آوردند که همین موضوع توانست به خوبی خط دفاعی فرانسه را به چالش بکشاند.

با این وجود نحوه بازی بی نظم خط تهاجمی آلمان، هرگز سبب بر هم خوردن ساختار تیمی مانشافت نشد، چون مدافعین کناری تیم به خوبی بخش تهاجمی تیم را پشتیبانی می کردند و دو هافبک میانی مانشافت نیز فضاهای خالی ایجاد شده پشت این مثلث تهاجمی را پوشش می دادند. در حقیقت لوو برای رویارویی با فرانسه قصد داشت با ترکیبی از بی نظمی در بخش تهاجمی و نظم تیمی، ساختار تیمی و تمرکز خط دفاعی فاتح جام جهانی را با مشکل روبرو سازد.

سه - زوج ایده آل تونی کروس و کیمیش

خط میانی مانشافت یکی از اصلی ترین نقاط ضعف این تیم در جام جهانی 2018 محسوب می گردید. در واقع انتخاب زوج مناسب تونی کروس در خط میانی به یکی از چالش های اصلی یوگی لوو بدل شده بود. چون سامی خدیرا، سباستین رودی، ایلکای گوندوعان و حتی لئون گورتسکا هرگز نتوانستند در کنار تونی کروس زوجی موفق در قلب خط میانی مانشافت به وجود آورند. در واقع هر یک از این بازیکنان در کنار تونی کروس یا در فاز دفاعی زوجی ناپایدار را تشکیل می دادند و یا در فاز تهاجمی از خلاقیت لازم برای بازی سازی برخوردار نبودند.

حال به نظر می رسد که سرمربی مانشافت یاشوا کیمیش را زوجی مناسب برای تونی کروس در خط میانی می داند و در سیستم 3-4-3 مورد نظرش، کیمیش به عنوان بازیکن کناری تونی کروس عملکرد بسیار قابل قبولی از خود نشان داده است. وی با دوندگی زیاد، قدرت حمل توپ بالا و همچنین دقت بالای انتقال توپ می تواند هم در فاز تهاجمی و هم در فاز تدافعی نگرانی ها را تا حدود زیادی برطرف نماید.

چهار - خط دفاعی سه نفره مطمئن تر

عملکرد مانشافت در بخش تدافعی یکی دیگر از نقاط ضعف این تیم در جام جهانی و دیدارهای اخیر بوده و انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشته است و ضعف آن به خصوص در شکست مقابل هلند به خوبی نمایان شد. در این دیدار بازیکنان هلندی بعد از تصاحب توپ به راحتی می توانستند با ارسال پاس های مستقیم هدف دار از خط دفاعی مانشافت عبور کرده و دروازه این تیم را با خطری جدی مواجه سازند. در دیدار مقابل فرانسه اما یوگی لوو با در نظر گرفتن سیستمی هوشمندانه تا حدود زیادی توانست جلوی حرکات خط حمله خطرناک این تیم را بگیرد. سرمربی آلمان برای این دیدار برای عمق دفاعی مانشافت از زنجیره ای سه نفره بهره برد که در هنگام تصاحب توپ توسط یاران حریف نیکو شولتس و تیلو کرر به عنوان مدافعین کناری خیلی سریع به آنها اضافه می شدند. در حقیقت با چنین تغییری سیستم آلمان ها در فاز تدافعی به 1-4-5 تغییر پیدا می نمود.

 با وجود چنین تغییرات مثبتی اما شاگردان یوگی لوو نتوانستند برای مدتی بیش از 60 دقیقه فوتبال قدرتی و سریع خود را مقابل فرانسه به نمایش بگذارند. به خصوص در نیمه دوم این دیدار بعد از تغییر سیستم بازی فاتح جام جهانی 2018 به 3-3-4 مانشافت به ندرت توانست خطری بر روی دروازه حریف ایجاد کند و بی تردید یوگی لوو همچنان راه درازی برای از بین بردن نقاط ضعف مانشافت پیش روی خود دارد.

آلمان ها برای باقی ماندن در لیگ A ملت های اروپا امیدوار به شکست هلند مقابل فرانسه و پیروزی مقابل هلند در زمین خودی هستند و هر چند موقعیت آلمان در این رقابت ها غیر قابل قبول و فاجعه بار است، اما موقعیت سرمربی این تیم بعد از نمایشی امیدوارکننده مقابل فرانسه تا حدود زیادی بهبود یافته است. حال این طور به نظر می رسد که یوگی لوو سرانجام بعد از حذف تلخ از مرحله گروهی رقابت های جام جهانی 2018 و چند بازی اخیر به خوبی مشکلات مانشافت را درک کرده و راه حل هایی نیز برای رفع آنها پیدا کرده است.

نظر شما