شناسهٔ خبر: 28949707 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هزينه معاينه چشم کودکان براي خانواده‌هاي نيازمند رايگان است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مدير کل بهزستي استان تهران با اعلام برنامه پيشگيري از تنبلي چشم و ساير اختلال‌هاي بينايي در استان گفت: خانواده‌هاي بي‌بضاعتي که توان پرداخت هزينه معاينه را در طرح ندارند، رايگان معالجه مي شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا، داريوش بيات‌نژاد در آغاز برنامه کشوري پيشگيري از تنبلي چشم و ساير اختلال‌هاي بينايي که امروز با حضور مينو رفيعي معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي کشور در مهد کودک آريان برگزار شد، اظهار داشت: برنامه غربالگري و پيشگيري از تنبلي چشم حدود 22 سال است که با همکاري سازمان بهزيستي اجرا مي شود و اثار مثبتي در جلوگيري از نابينايي و کم‌بينايي کودکان داشته است.
وي تصريح کرد: با اقدامات پيشگيرانه مي‌توانيم از بروز معلوليت‌ها در بخش‌هاي مختلف جلوگيري کنيم و برنامه کشوري پيشگيري از تنبلي چشم و ساير اختلالات بيماري از اين دست برنامه‌هاست.
بيات‌نژاد گفت: طرح پيشگيري از تنبلي چشم با هزينه‌هاي بسيار کم انجام مي‌شود اما اين طرح از هزينه‌هاي گزاف و البته نابينايي کودکان در آينده جلوگيري مي‌کند و از خانواده‌ها مي‌خواهيم کودکان خود را در سنين 3 تا 6 سال در اين طرح مشارکت دهند و علاوه بر سلامت کودکان شان از هزينه‌هاي بعدي جلوگيري کنند.
مديرکل بهزيستي استان تهران گفت : يک ميليون نفر از جمعيت کشور از کم‌بينايي و نابينايي رنج مي‌برند و چنين طرح‌هايي در کشور مي‌تواند از معلوليت‌هاي نابينايي و کم بينايي جلوگيري کند.
وي ادامه داد: 15 هزار و 300 نفر از معلولان شناسايي شده در بهزيستي استان تهران افراد کم‌بينا و نابينا هستند که بخش عمده‌اي از اعتبارات سازمان بهزيستي در حوزه توانبخشي به اين افراد اختصاص پيدا مي‌کند.
معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي کشور افزود: رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي مي‌تواند با اطلاع‌رساني بموقع در اين موضوع همکاري مطلوبي با سازمان بهزيستي داشته باشد چرا که بسياري از خانواده ها از اجراي چنين طرح‌هايي بي‌خبر هستند و آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني مي‌تواند آنها را در طرح‌هاي بهزيستي مشارکت بدهد.
وي گفت: با معاينه ساده و کم‌هزينه مي‌توان از بروز تنبلي چشم و همچنين کم‌بينايي و نابينايي کودکان جلوگيري کرد ضمن اينکه سازمان بهزيستي از خانواده‌هاي بي‌بضاعت نيز هزينه‌اي را دريافت نمي‌کند.
بيات نژاد افزود: اين طرح از ابتداي آبان ماه در پايگاه‌هاي دائم و سيار بهزيستي استان تهران اجرا خواهد شد و تا پايان آذر ادامه خواهد داشت.
به گفته معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي کشور بيش از 4 هزار و 950 مرکز دائم و غيردائم در طرح غربالگري پيشگيري از تنبلي چشم مشارکت مي کنند و بر اساس آمار در سال گذشته 590 هزار کودک 3 تا 6 سال در طرح شرکت داشتند که نسبت به سال 95 حدود 24 درصد رشد داشت و تلاش مي‌کنيم که امسال اين طرح را به صورت صددرصد در استان تهران عملياتي کنيم ، حتي يک کودک زير 6 سال نبايد از معاينات اين طرح به دور باشد.
وي گفت: در طرح برنامه کشوري پيشگيري از تنبلي چشم و ساير اختلال‌هاي بينايي همکاري خوبي بين دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، پايگاه‌هاي بسيج، مساجد، فرهنگسراهاي شهرداري و مهدهاي قرآني برقرار است و اميدواريم ما امسال بتوانيم پوشش صددرصدي را در طرح اشاره شده داشته باشيم.
بيات‌نژاد گفت: خانواده‌ها مي‌توانند با شماره 78245620 اطلاعات لازم را از پايگاه‌ هاي اجراي طرح داشته باشند ضمن اينکه سامانه پيامک (2000148) پيش‌بيني شده است که اطلاعات لازم را در اين بخش به خانواده‌ها ارائه مي‌کند.
معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي کشور گفت: برخي از کودکان نيز در مهدها و پيش‌دبستاني‌ها نيستند و در خانواده‌ها حضور دارند که اميدواريم اين تعداد نيز با همکاري خانواده‌ها در برنامه کشوري پيشگيري از تنبلي چشم و ساير اختلال‌هاي بينايي مشارکت داشته باشند.

نظر شما