شناسهٔ خبر: 28948840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

الحیاة گزارش داد

مخالفت اردن با مذاکره بر سر الباقوره و الغمر و عصبانیت صهیونیست‌ها

تصمیم «عبدالله دوم» شاه اردن در خصوص دو الحاقیه توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی موسوم به «وادی عربه» و بازپس‌گیری اراضی الباقوره و الغمر، با واکنش‌های متفاوت مقامات صهیونیست مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی اعلام تصمیم عبدالله دوم درباره لغو دو الحاقیه معاهده صلح اردن و رژیم صهیونیستی و بازپس‌گیری الباقوره و الغمر، برخی مقامات صهیونیست آمادگی خود برای مذاکره با اردن برای تمدید قرارداد اجاره این اراضی را اعلام کرده در حالیکه برخی‌ها نیز به تهدید علیه اردن روی آورده و گفتند که آب اردن را قطع می‌کنند.

«اوری اریئیل» وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی تهدید کرد که در صورت لغو دو الحاقیه مذکور، این رژیم آب‌رسانی به امان پایتخت اردن را از چهار روز در هفته به دو روز کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه «اردن بیشتر به اسرائیل نیاز دارد تا بالعکس» از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا عبدالله دوم را به صرف‌نظر کردن از تصمیم خود متقاعد سازد.

نتانیاهو نیز روز دوشنبه (دیروز) گفت که با اردن درباره تمدید قرارداد مذکور مذاکره خواهند کرد.

در همین ارتباط «عودید عیران» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن نیز تصریح کرد که با این تصمیم غافلگیر نشده است و هنوز دو طرف زمان زیادی برای مذاکره درباره این توافقنامه دارند.

در مقابل، معارضان صهیونیست، نتانیاهو را به شکست در مدیریت سیاست خارجی و بحران‌آفرینی با اردن متهم کردند و گفتند که سیاست‌های نتانیاهو در نهایت اردن را به اتخاذ چنین تصمیمی واداشته است.

لغو قرارداد به مذاکره نیاز ندارد

یک منبع دیپلماتیک اردن در مصاحبه با روزنامه سعودی «الحیاة» گفت که لغو قرارداد اجاره الباقوره و الغمر نیاز به مذاکره با طرف اسرائیلی ندارد.

وی اشاره کرد که «چنانچه اسرائیل به تمدید قرارداد بر اساس شروط اردن تمایل داشته باشد در آن صورت می‌توان مشورت کرد و منظور از آن، مشورت در خصوص املاک و تأسیسات اسرائیلی واقع در این اراضی است که طی دو دهه گذشته در این دو منطقه به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین اردنی، این کشور فقط ملزم به حمایت از تأسیسات و املاک غیر اردنی است.»

این منبع اردنی تأکید کرد که تصمیم اردن برای پایان این دو الحاقیه حتی به مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی نیاز ندارد زیرا این تصمیم کاملا قانونی است و طرف اسرائیلی تنها در رابطه با مسائل فنی و آینده سرمایه‌گذاری‌های اسرائیل و چارچوب تعامل با آن مطابق با قوانین اردن می‌تواند وارد مشورت شود.

وی افزود که رسیدگی به هر گونه مشکلی در خصوص اجرای مفاد مربوط به مسائل حقوقی اردن در معاهده صلح، در حوزه اختیارات دادگاه‌های بین‌المللی قرار دارد و پایان اجرای دو الحاقیه الباقوره و الغمر به موافقت دو طرف بستگی دارد و چنانچه هر یک از طرفین تمایل خود برای اجرای این دو الحاقیه را اعلام کند -همانگونه که دولت اردن انجام داد- در آن صورت عمل به این الحاقیه‌ها منتفی می‌شود.

شاه اردن روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «الباقوره و الغمر در رأس اولویت ما قرار دارد و تصمیم ما نیز پایان دادن به الحاقیه‌‌های توافقنامه صلح درباره الباقوره و الغمر است چرا که ما هر کاری لازم باشد به خاطر اردن و اردنی‌ها انجام می‌دهیم.»

دو روستای الباقوره واقع در شمال اردن و الغمر در جنوب این کشور از اراضی وادی عربه و اردنی است اما از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده است.

«الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحر المیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده است.

منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعیت مشابهی با الغمر دارد.

انتهای پیام/م

نظر شما