شناسهٔ خبر: 28948627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران:

حدود یک درصد از خدمات سلامت در ۱۰ سال آینده در مطب‌ها ارایه می‌شود

یک عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: آینده ارایه سلامت کشور در ۱۰ سال آینده حدود یک درصد در مطب‌ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان‌ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر محمد میرزابیگی در گردهمایی که به مناسبت هفته بیمه سلامت در بیمارستان رجایی برگزار شد، گفت: سازمان بیمه سلامت ایران با هدف تجمیع تمامی بیمه‌ها تشکیل شده اما در حال حاضر متشکل از پنج صندوق است. در حال حاضر ۴۰ میلیون بیمه شده در این سازمان داریم که نوع خدمات‌رسانی سازمان بیمه سلامت بر میزان رضایت‌مندی این افراد به شدت تاثیرگذار است. بحث حائز اهمیت در کار ما این است که با سلامت و حیات مردم سروکار داریم و در بحث سلامت سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو موضوع مهم درباره تشکیل سازمان بیمه سلامت به طور مرتب در قوانین برنامه مطرح شده است، گفت: یکی از این موارد سخن مقام معظم رهبری «امیدوارم به روزی برسیم که مردم هنگام بیماری جز رنج بیمار داری رنج دیگری نداشته باشند» است و مورد دیگر که هم در قانون سوم،‌ هم چهارم و هم پنجم مطرح شده است که «وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر باید هزینه‌های درمانی مردم را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهند». سرانجام با توجه به این دو موضوع دولت یازدهم و دوازدهم سلامت را در اولویت بالایی کار خود قرار داده‌اند و وزیر بهداشت و همکارانشان سرانجام طرح تحول را در کشور اجرا کردند.

میرزابیگی اضافه کرد: از نکات مثبت طرح تحول می‌توان به کاهش هزینه‌های درمانی که مردم باید از جیب می‌پرداختند همچنین بیمه شدن ۱۱ میلیون نفر اشاره کرد. علیرغم تمام سختی‌ها برنامه سلامت و طرح تحول جز اولویت‌های اول دولت با همکاری مجلس است. در این راستا نیز قانون برنامه ششم تکالیفی اعم از اصلاح نظام ارجاع، تولید راهبردی خدمات، تجویز منطقی دارو و نظام الکترونیک را مشخص کرده‌ است اما اجرای تمامی این تکالیف زمانی که منابع انسانی سازمان بیمه سلامت چه از لحاظ کمیت و چه کیفیت با تعداد بیمه شدگان این سازمان سازگاری نداشته باشد، محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: آینده ارایه سلامت کشور در ۱۰ سال آینده حدود یک درصد در مطب‌ها است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بیمارستان‌ها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در منازل شاهد اجرای خدمات سلامت خواهیم بود. به این معنا که منزل من بیمارستان من است. ما نیز به عنوان یک صنعت بیمه باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم حق انتخاب داشته باشند و با بهترین کیفیت خدمت را در هر کجایی که مردم انتخاب می‌کنند به آنها ارائه دهیم.

این عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد خدمات باید به‌صورت الکترونیک و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار گیرد. بر همین اساس نیز اتحادیه مشاغل مجازی تفاهنامه‌ای را با وزارت بهداشت امضا کرده است. پرسنل ما نیز باید تسلط بر فضای مجازی و الکترونیک را برای ارائه خدمت داشته باشند. ما باید در فضایی غیر از بیمارستان یا غیر از مطب نیز بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم و ممیزی‌های ما باید فرهنگ‌ساز و رفتارساز باشد و نباید نظام پرداخت مبتنی بر حجم خدمت باشد.

در بخش دیگری از این گردهمایی دکتر صادق نیت - رئیس مجتمع امام خمینی (ره) - گفت: تعامل بین بیمارستان‌ها و بیمه‌ها موجب ارتقا و بهبود سلامت بیمارانی است که عموما قشر ضعیف جامعه هستند و برای درمان به ما مراجعه می‌کنند. تمامی تلاش ما این است که علی‌رغم توان مالی که این بیماران دارند خدمات با کیفیت دریافت کنند. بیمارستان امام خمینی (ره) مرجع نهایی و انتهای مسیر درمان بیمارانی است که از دریافت خدمات از سایر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بازماندند. برهمین اساس حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد مراجعان بیمارستان امام خمینی (ره) ارجاعی از بیمارستان‌های دیگر هستند. در این بیمارستان ۱۱۰۰ تخت فعال و ۱۵۰۰ تخت ثابت و وجود دارد و اورژانس این بیمارستان روزانه ۲۵۰ نفر بیمار را پذیرش می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره اقدامات این بیمارستان برای کاهش هزینه‌ها بدون تاثیر در کیفیت خدمات اظهارکرد: مهمترین اقدام ما برنامه‌ریزی کنترل مصرف آنتی بیوتیک‌های گران قیمت با دو هدف کاهش مقاومت دارویی ناشی از مصرف زیاد و قیمت بسیار بالای این آنتی‌بیوتیک‌ها بوده است. با برنامه‌ریزی که از سال ۹۵ آغاز کردیم و در سال ۹۶ به صورت پایلوت از یکی دو بخش بیمارستان اجرا شد و در سال ۹۷ به طور کامل این اقدام اجرایی شد که با برنامه ریزی آموزشی برای پزشکان و پرستاران طی سال بالغ بر دو میلیارد تومان کاهش مصرف این نوع آنتی‌بیوتیک‌ها را داشته‌ایم. اقدام دیگر ما حذف وسایل یکبار مصرف پزشکی در بیمارستان بوده است که این اقدام نیز موجب کاهش هزینه سه میلیارد تومانی در سال برای بیمارستان شده است. در اقدامی دیگر خروج کلیه داروهای برند و جایگزینی آنها با داروهای موثر ایرانی به جز موارد خاص را داشته‌ایم.

رئیس مجتمع امام خمینی (ره) اضافه کرد: کنترل مصرف هتلینگ نیز از اقدامات مدیریتی ما بوده است که با ورود سرپرستارها به مدیریت مصرف هتلی و تعیین حدود ریالی از رشد فزاینده آن جلوگیری شده است و بیمارستان علی‌رغم افزایش ارائه خدمات توانسته میزان مصرف هتلینگ را کاهش دهد. همچنین مدت اقامت در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است که هم کاهش هزینه برای بیمارستان‌ها و هم کاهش هزینه‌ برای بیمه‌ها را به ارمغان آورده است. درباره تجهیزات پزشکی نیز لباس‌ها و وسایل یکبار مصرف را حذف کردیم که علاوه بر کاهش هزینه به دلیل اینکه تولید زباله می‌کردند درحفظ  محیط‌ زیست نیز تاثیرگذاربوده است.

صادق نیت در پایان اظهار کرد:‌ در همین راستا پک‌های جراحی را جایگزین وسایل یکبار مصرف کرده‌ایم که با این کار سالانه بالغ بر پنج میلیارد تومان کاهش هزینه داریم. علی‌رغم تمامی اقدامات بیمارستان با چالش‌هایی نیز روبرو است که امیدواریم با حمایت‌های بیمه سلامت این چالش‌ها را رفع کنیم. هم اکنون ضریب اشغال بیمارستان بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد است که اگر ضریب اشغال بالای ۸۵ درصد باشد یعنی با بحران مواجه هستیم. برای رفع چنین بحران‌هایی به کمک سازمان‌های بیمه نیازمندیم چراکه ما در این راستا طرح هومکیر(home care) را با موفقیت اجرا کردیم که به دلیل عدم حمایت بیمه‌ها در حال حاضر متوقف شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما