شناسهٔ خبر: 28947979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لاریجانی: اروپا برای اجرای توافق هسته‌ای اقدام عملی انجام دهد

R1011202/P1360/S1,15/CT12

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی، موضع‌گیری اتحادیه اروپا از نظر سیاسی خوب است، اما ایران توافق هسته‌ای را برای اعلام موضع دیگران امضا نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار "فیلیپ بونکار"، رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران، در مجلس سنای فرانسه و "دلفین او" رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه با اشاره به روابط ایران و فرانسه در سال‌های گذشته، گفت: دو کشور همواره روابطی گسترده داشتند و قطعاً سفر هیئت‌های پارلمانی فرانسه به ایران می‌تواند به تقویت همکاری‌ها و تعاملات، کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه فرانسه یک کشور پیشرو در حل مسائل است، ادامه داد: البته حضور منافقین در فرانسه یک نکته منفی در اذهان مردم ایران ایجاد کرده است، زیرا سازمان منافقین مسئول ترور 17 هزار نفر از مردم است.

رئیس مجلس با اشاره به روابط تجاری گسترده ایران و فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث تعاملات تجاری میان کشورهای اروپایی، بیشترین روابط را با فرانسه دارد و قطعاً دو کشور باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح تعاملات انجام دهند.

لاریجانی ادامه داد: ایران طبق گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود در این عرصه عمل کرده و امروز انتظار است که اروپا اقدام عملی برای اجرای توافق هسته‌ای انجام دهد.

وی ادامه داد: فرانسه جزو اولین کشورهای اروپایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، نسبت به این مسئله واکنش نشان داده این اقدام را محکوم کرد و رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که ظرف چند هفته، اقدامات قابل قبولی برای تحقق توافق هسته‌ای صورت می‌دهد، از این رو، کشورهای اروپایی باید به تعهدات‌شان عمل کنند، اما آن چیزی که دیده می‌شود، تنها حمایت سیاسی است.

رئیس قوه‌مقننه ادامه داد: در شرایط کنونی، موضع‌گیری اتحادیه اروپا از نظر سیاسی، خوب است، اما ایران توافق هسته‌ای را برای اعلام موضع دیگران و اروپایی‌ها امضا نکرده است.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله تروریسم یکی از مشکلات بزرگ در کل جهان و منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با درخواست دولت‌های عراق و سوریه، در این کشورها در جهت مبارزه با تروریسم اقدام کرد و قطعاً اگر اقدامات ایران نبود، امروز سوریه و بغداد در دستان داعشی‌ها بود.

وی با انتقاد از نگاه ابزاری برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به بحران تروریسم، افزود: قطعاً حل معضل تروریسم در منطقه، به اراده قوی کشورها بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره و همکاری با کشورها برای حل بحران سوریه از مسیر گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی است.

**فرانسه از فعالیت گروه منافقین در این کشور حمایت نمی‌کند

همچنین در این دیدار، "فیلیپ بونکار" رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران، در مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی،گفت: قطعاً فرانسه از گسترش روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند و سفر هیئت ما به ایران، نمایانگر عزم مجلس و دولت فرانسه برای تقویت همکاری‌ها است.

وی با بیان اینکه فرانسه به‌هیچ‌وجه از فعالیت گروه منافقین در این کشور حمایت نمی‌کند، افزود: دولت و مجلس فرانسه هیچ همکاری‌ای با این گروه نداشته و ما به تاریخچه فعالیت‌های فرقه‌ای آن‌ها آگاه هستیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه با اشاره به اقدامات مثبت ایران در اجرای توافق هسته‌ای، تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در برجام، تصویر خوبی را از این کشور در عرصه بین‌المللی منعکس کرده است و قطعاً فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته‌ای و باقی ماندن این توافق استفاده خواهد کرد.

بونکار، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه را مثبت و قابل قبول توصیف کرد و گفت: تنها راه مبارزه با گروه‌های تروریستی و کاهش بحران‌ها در منطقه، مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی است.

همچنین در این دیدار، "دلفین او" رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه، با تسلیت در پی درگذشت عده‌ای از مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز و حادثه تروریستی مجلس، گفت: فرانسه در سال‌های اخیر، قربانی معضل تروریسم بوده است و در این سال‌ها، صدها نفر از مردم فرانسه، جان خود را در حوادث تروریستی از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه مبارزه با داعش، دارای فوریت و اهمیت بسیار بالاست، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری جمهوری اسلامی و همچنین کشورهایی مانند روسیه و ترکیه، راه‌حل مناسبی برای بحران سوریه اندیشیده شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه با اشاره به بحران یمن، گفت: قطعاً بحران یمن نیازمند راه‌حل سیاسی است، البته ما با کشورهای عربستان و امارات در این رابطه مذاکره می‌کنیم، اما بابت حوادث اخیر در کشتار مردم یمن، متأسفیم و اقدامات عربستان در حملات را محکوم می‌کنیم.

انتهای پیام/*

نظر شما