شناسهٔ خبر: 28947676 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اهداف ترامپ از انتشار توییت‎های جنجال برانگیز

پایگاه پولیتیکو در یادداشتی به موضوع توییت‌های دونالد ترامپ و حضورش در این رسانه اجتماعی پرداخته و در نتیجه مقایسه وی با یک ترول توییتری روس، تفاوتی میان این دو نمی‌بیند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

پولیتیکو این یادداشت را با طرح این پرسش آغاز می‌کند که چه تفاوتی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و النا خوساینوا کاربر توییتری ۴۴ ساله روس ساکن آمریکا که روز جمعه به اتهام دخالت در ایجاد اختلاف و دودستگی در نظام سیاسی آمریکا از طریق انتشار اطلاعات نادرست درباره موضوعاتی مثل مهاجرت و کنترل اسلحه سیستم سیاسی آمریکا و توطئه در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۸ این کشور از طریق ارسال پیام‌ها و تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی در چارچوب پروژه لختا به ۵ سال زندان محکوم شد، وجود دارد؟

آیا تفاوتی وجود دارد؟ پس از ذکر تفاوت‌های آشکاری مانند سن، ملیت، جنسیت، شهر محل اقامت و شغل، باید بگوییم که سبک و دریافت سیاسی دونالد و النا بسیار به هم شبیه است. به همین دلیل انتظار می‌رود که رئیس جمهور از این کاربر روس به دلیل محکومیتش عذرخواهی کرده و حتی در مراسم بزرگداشتی در کاخ سفید نشان افتخار آزادی را به گردن او بیاندازد.

بخش عمده‌ای از آنچه که دادگاه آمریکا در پرونده خوساینوا به عنوان توطئه جنایتکارانه نام برد، نشان دهنده اختلاف نظر و درگیری موجود در سیستم سیاسی آمریکاست. اختلاف نظر‌ها در مسائل سیاسی و اجتماعی آمریکا، حمایت از انتخاب یا شکست نامزد‌های خاص، ترغیب و تشویق صف آرایی‌های سیاسی در آمریکا، التهابات و درگیری‌های ناشی از مسائلی مانند مهاجرت، کنترل اسلحله و متمم دوم قانون اساسی، پرچم کنفدراسیون، روابط نژادی، حقوق زنان و بحث سرود ملی در لیگ فوتبال آمریکا؛ همه این موضوعات به راحتی تشکیل دهنده توییت‎های یک هفته‌ ترامپ هستند. چه زمانی او از اختلاف افکنی و پاشیدن بذر تفرقه خودداری کرده است؟ چه زمانی او حامی شکست و نابودی کسی نبوده است؟ و چه کسی دوست دارد تا درگیری‌های سیاسی را در آمریکا ترغیب و تشویق کند؟

 

پولیتیکو توییت‌های ترامپ را عامل اصلی واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی و شکل گیری ترول‌ها و جنگجویان کیبوردی می‌داند و در مقایسه کاربران فیک و جعلی روس با ترامپ، توجهات را به آخرین توییت ترامپ در روز گذشته جلب می‌کند. ترامپ روز دوشنبه این توییت را منتشر کرد: "متاسفانه، به نظر می‌رسد پلیس و ارتش مکزیک قادر به متوقف ساختن کاروان‌ها به سمت مرز‌های جنوبی آمریکا نیستند. جنایتکاران و بی هویت‌های خاورمیانه‌ای با هم در آمیخته‎اند. من به گشت مرزی و نظامی هشدار دادم که این یک بحران ملی است. باید قوانین را تغییر دهیم. " او روز جمعه هم نوشته بود: "بتو اووروک در مقایسه با تد کروز بسیار ضعیف است و به هیچ وجه برای نمایندگی ارزش‌ها و خواسته‌های مردم تگزاس بزرگ مناسب نیست. او هرگز فرصت تبدیل تگزاس به ونزوئلا را نخواهد داشت. " او هفته گذشته نیز با این توییت اقدام به تفرقه و اختلاف افکنی نمود:" از ملت چروکی (یکی از قبایل سرخ پوست آمریکا) به دلیل نشان دادن اصالت الیزابت وارن سپاسگزارم. این یک تقلب تام و تمام است. "

پولیتیکو به موارد دیگری از این اختلاف افکنی ترامپ در آمریکا و نیز تشابه پروژه لختا به ادعای آمریکا، با این اقدامات نیز اشاره کرده و ادامه داد: به نظر می‌رسد پروژه لختا در حمایت از ترامپ و علیه مخالفان وی بوده است.

در حالی قاضی پرونده کاربر توییتر روس از هدف وی در راستای ایجاد اختلاف نظر در سیستم سیاسی آمریکا و تضعیف اعتماد به نهاد‌های دموکراتیک به عنوان اتهامات خوساینوا یاد می‌کند که به راحتی می‌توانست کلیه اقدامات دو سال گذشته ترامپ را با این معیار‌ها در چارچوب مبارزه علیه دموکراسی تعریف کند.

پولیتیکو در پایان می‎نویسد: دونالد ترامپ طی دو سال گذشته اعلام کرد در صورت عدم موفقیت در انتخابات ۲۰۱۶، نتایج آن را نخواهد پذیرفت؛ به قضات مخالف خود حمله کرده و اظهار داشت احکام صادره آن‌ها با نظراتش مخالف است؛ او دیکتاتور‌ها را ستایش می‌کند؛ همچنان به موضوع تقلب گسترده در انتخابات ادامه می‌دهد و اطلاعات غلطی را در انتخابات میان دوره‌ای منتشر کرده است. با هر معیاری او مخالف اصلی نهاد‌های آمریکاست و مانند ترول‌های اینترنتی از رسانه‌های اجتماعی سوءاستفاده می‌کند.

 

نظر شما